• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Frantic

Hon? Talar du om dig själv i tredje person? Du skrev ordagrant: "Jag tycker det är "fakta" att minna barn är det bästa i hela värden." remember?

Lefo skrev 2007-12-18 19:52:33 följande:
    Ja tänk att hon vet det. Men du verkar tro att jag inte fattar något för annars hade du nog frågat annorlunda.
  • Lefo
    Murloc skrev 2007-12-18 13:24:22 följande:
    Lefo Du frågar om man inte får tänka olika i min värld. Jag ser det snarare att man inte får tänka olika i din värld. Alla måste vilja ha ett barn med ds, får absolut inte göra abort, annars kränker man dig.
    Lefo skrev 2007-12-18 17:50:42 följande:
    Var har jag skrivit detta?Ta fram de inlägg där jag skriver det du påstår.Jag är för fosterdiagnostik.Jag är för fri abort.Men jag är emot dålig information.Jag har till och med sagt att jag tycker det är rätt att du aborterar ett foster/barn med DS för barnets bästa.
    Och jag väntar fortfarande på svar.
    Murloc skrev 2007-12-18 18:35:42 följande:
    LefoPrecis, jag gör det då för barnets bästa, för att barnet inte skulle få det bra. Jag skulle inte göra det för att roa mig själv, eller i någon kamp för att döda alla barn med ds, som vissa här tror.
    Vad bra. Då är vi överens i detta i alla fall.
  • Murloc

Lefo

Varför pratar du då om att man inte får tänka olika i min värld? Att jag skulle abortera ett barn med ds, betyder ju inte att jag vill döda alla barn med ds. Om någon vill behålla ett barn med ds, så tycker jag inte de ska göra abort, utan behålla det. Om någon inte vill behålla ett barn med ds, så tycker jag att de ska göra abort.

• Lefo
    Frantic skrev 2007-12-18 19:54:18 följande:
    Hon? Talar du om dig själv i tredje person? Du skrev ordagrant: "Jag tycker det är "fakta" att minna barn är det bästa i hela värden." remember?
    Får jag fråga vad du har emot mig?
    Varför skriver du så arga inlägg?Eller skriver du dessa endast till mig bara för jag har ett barn med DS. Jag undrar vad för fel jag har gjort? 
  • pulmones

jag tycker det är toppen att man kan bestämma själv hur man vill ha det.

• Frantic

Felciterar du nu?

Lefo skrev 2007-12-18 20:02:43 följande:
    Får jag fråga vad du har emot mig?Varför skriver du så arga inlägg?Eller skriver du dessa endast till mig bara för jag har ett barn med DS. Jag undrar vad för fel jag har gjort? 
  • Bomullstomten90

Jag tycker nog att man ska få välja om man vill behålla eller ta bort ett barn man vet har DS, eftersom vi har fri abort. Man får ta bort utan anledning, eller vilken anledning man vill som jag förstår det.
    Sen så gillar jag inte att man i praktiken skulle få ta bort ett barn för deras ögonfärg,diabetiker eller DS-barn osv. Men eftersom vi har den lagen ska det väl gälla alla embyron / foster.

Hoppas att ingen missförstår det övre, ser lite rörigt ut när jag läser igenom det.

Jag vet inte så mkt om DS men utifrån det jag vet skulle jag nog behålla barnet. Men det är bara för jag personligen inte skulle ta bort ett barn som har förutsätning för ett bra liv. Kanske inte ett helt "normalt" liv men tror inte att alla ds-barn eller deras föräldrar är olycklig utan det handlar väl om anpassning kan jag tänka mej.

Sen verkar det som många föräldrar till barn som har DS råkat ut för dålig information och det tycker jag är fel. För när man ska ta en abort ex så borde man få veta all info. Både svårigheter och det positiva.

Sen dem som säger att dom skulle ta bort barnet för barnets skull så tror jag inte att det stämmer. Eftersom jag inte tror att barnet mår bättre av att bli aborterat. Sen vet jag ju inte om det skulle må sämre heller eftersom jag inte vet hur mkt så små barn (foster) upplever. Men det kan ju mkt ha o göra med att jag inte gillar abort så mkt.
    Anser ändå att det är ett fritt val. Fast man borde ge mera info, eftersom man ofta gör valet utan för den fakta man fått ^^

• mammapuh
    sladdenskåne skrev 2007-12-18 11:30:46 följande:
    Jag håller med Ts,fruktansvärd häxjakt...Tänk om man kunde vänt på det och barnen hade kunnat välja sina föräldrar..
    Ja tänk om det var så! *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh

Ang att jämföra DS med Diabetes så är det ju så att både jag som är ds-mamma och den som är mamma till ett barn med Diabetes antagligen tar lika illa vid oss av att folk är rädda för ett barn som just vårt! Känslan mamman till barnet med diabetes känner om någon säger att de skulle göra abort om barnet visade sig ha det är densamma som känslan jag skulle känna. Rädslan för hur synen på hur mitt barn ska bli bemött av människor som inte vill ha ett barn som henne. För att inte tala om alla fördomar som sen ofta rabblas upp efter att personen har deklarerat att hon kommer göra abort pga ds, det mesta är sånt som inte stämmer, och aldrig hör man talas om alla den glädje och kärlek och stolthet man känner över sitt ds-barn! För det är något som den som tänker göra abort aldrig har fått uppleva och aldrig kommer att få uppleva. Visst är livet som ds-mamma inte alltid enkelt och lätt men när är livet det? MEN många av oss ds-mammor känner en sån glädje av våra barn så att vi inte längre kan förstå vad det är att vara rädd för. Att då hånas och anklagas för att ljuga och inte tala sanning för det är ju HEMSKT HEMSKT HEMSKT, det bara måste vara hemskt för annars blir det svårt att göra abort så på med skyglapparna för här ska det göras abort, HEMSKT!

Men tyvärr jag kan inte hålla med er som inte har någon erfarenhet av detta! Jag trodde också det var hemskt men har upptäckt hur värdefull och underbar min dotter är likväl som hennes två bröder är!

http://www.onetruemedia.com/otm_site/view_shared?p=2012a9010ac6ef379403c5&skin_id=0&utm_source=otm&utm_medium=text_url

• mammapuh
    Lefo skrev 2007-12-18 10:50:06 följande:
    Murloc skrv: Att jag inte skulle behålla ett barn med ds, har inget med någon annans barn att göra överhuvudtaget. Jag vill ge mina framtida barn de allra bästa förutsättningarna, alltså tar jag bort ett barn med ds. ____________________ Jag tycker du gör helt rätt i detta. Och jag tänker på barnets bästa i detta fall.
    Kan inte annat än instämma!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!