• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Murloc

Lefo

Det är ju snarare så att man inte får tänka annorlunda i er värld, då är man ett svin, man är vidrig, sjuk, folk kräks osv.

• calistra
    CuteD skrev 2007-12-18 10:55:45 följande:
    åh fy det är verkligen så att man kräks..!stor kram till alla underbara mammor/blivande mammor med barn med DS, sköt om er och ha en riktigt underbar jul!
    Tack så mycket och detsamma till dig.
    Skönt med en vänlig själ här inneFlört

GOD JUL
  • vagabond77

Alltså det barn man väl fött är det väl klart att man fäster sig vid, vilken sjukom eller kromosomfel det än har.

Det jag tror Murloc menar är att om man i ett tidigt stadium (innan man ens vet vem som ligger i magen) kunde välja mellan en frisk dotter eller en med exempelvis DS, så hade hon valt ett friskt, för sin egen eller barnets skull, om jag fattat det rätt.
    I hennes fall handlar det ju om ett foster hon inte känner än, eller har några djupare känslor för.

Andra människor bryr sig inte så mycket om FVP eller fosterdiagnostik och tar chansen. De kommer förmodligen att älska det barn lika mycket som kommer ut oavsett DS eller ej.

CuteD skrev 2007-12-18 10:49:04 följande:
    hmm om nu barn med DS inte är mindre värda än andra barn som du själv säger, varför abortera det då??helt sanslöst..!
  • sladdenskåne

Jag håller med Ts,fruktansvärd häxjakt...Tänk om man kunde vänt på det och barnen hade kunnat välja sina föräldrar..

• calistra
    Murloc skrev 2007-12-18 10:50:37 följande:
    calistraPefekta? Jag har inte pratat om något perfekt. Om jag vet om att barnet har ds, innan det är fött, då skulle jag göra abort. Då har jag fortfarande ett val. Jag är inte emot abort alls. Skulle man få ett barn med skador, eller som skadar sig senare, så är det inte mycket att göra åt. Men, jag skulle göra abort om jag visste att barnet hade ds, då jag vill ge mitt barn de bästa förutsättningarna. Hur kan det vara att sträva efter något perfekt?
    Men eftersom du tar bort ett foster med ds så anser du inte att det fostret blivande bebis  är perfekt i dina ögon-eller hur. För du skulle inte vilja ta bort ett sk "perfekt" foster/barn väl.
  • calistra

En sak till jag anser att min prinsessa är den mest perfeka bebis som finns-där med basta!Skrattande

• calistra
    sladdenskåne skrev 2007-12-18 11:30:46 följande:
    Jag håller med Ts,fruktansvärd häxjakt...Tänk om man kunde vänt på det och barnen hade kunnat välja sina föräldrar..
    Ja men det är nog så det går till.
    Någon som sitter uppe och väljer ut oss!!
    Läs detta:
    I år kommer nästan 100 000 kvinnor att bli mammor till handikappade barn. Har du aldrig undrat hur mammorna till handikappade barn blir utvalda?Jag ser på något vis gud sväva över jorden, välja sina instrument med noggrannhet och medvetenhet. Medan han observerar ger han sina änglar instruktioner att skriva i en stor dagbok. Gud ger ängeln ett namn och ler - Ge henne ett handikappat barn”. Ängeln blir nyfiken - Varför just henne Gud? Hon är så lycklig.
    - ”Precis”, ler Gud. ”Kan jag ge ett handikappat barn till en som inte kan skratta? Det vore grymt”.
    - ”Men har hon tålamod?” frågar ängeln.
    - ”Jag vill inte att hon ska ha för mycket tålamod för då skulle hon drunkna i en sjö av självömkan och vanmakt. När väl chocken och misstron lagt sej kommer hon ta itu med det. Jag har tittat på henne i dag. Hon har rätt känsla för sej själv och en självständighet som är ovanlig och som så väl behövs hos en mamma. Du förstår, barnet som jag ska ge henne lever i en egen värld. Hon måste hjälpa honom att leva i hennes värld och det kommer inte bli lätt”.
    - ”Men herre, jag tror inte ens hon tror på dej”. Gud ler. - ”Det spelar ingen roll, det kan jag ordna. Hon är perfekt. Hon är tillräckligt självisk”.
    Ängeln flämtar, - ”Självisk? Är det en dygd?”
    Gud nickar. - ”Om hon inte kan skiljas från sitt barn ibland kommer hon inte överleva.” Ja, här är en kvinna som kommer välsignas med ett barn som inte är perfekt. Hon vet inte om det än men hon ska avundas. Hon kommer aldrig att betrakta ett steg som vanligt. När hennes barn säger ”mamma” för första gången så har hon ett mirakel och hon kommer veta det. När hon beskriver ett träd eller en solnedgång för sitt handikappade barn, kommer hon vara en av de få som någonsin får se mina verk.
    ”Jag ska ge henne kraften att se det jag ser... okunskap, grymhet, fördomar och ge henne styrkan att stå över detta.
    Hon kommer aldrig vara ensam. Jag kommer vara vid hennes sida varje minut, varje dag hela hennes liv, lika säkert som att hon står här nu vid min sida. - ”Hur blir det med en skyddsängel?” frågade ängeln.
    Gud ler och säger:- ”En spegel kommer vara tillräckligt.”
  • jennie ellie

Jag hade då inte behållt ett barn som man i tidigt skede sett hade ett större fel utan hade de valt abort och hoppats på ett friskt barn nästa gång

• Lefo

Murloc skrev: **Det är ju snarare så att man inte får tänka annorlunda i er värld, då är man ett svin, man är vidrig, sjuk, folk kräks osv.** Har jag skrivit detta till dig eller? Enligt mig har jag det inte så jag förstår inte varför du skriver detta inlägg och hänvisar till mig?

• Lefo

Vagabond77 skrev: **Alltså det barn man väl fött är det väl klart att man fäster sig vid, vilken sjukom eller kromosomfel det än har. Det jag tror Murloc menar är att om man i ett tidigt stadium (innan man ens vet vem som ligger i magen) kunde välja mellan en frisk dotter eller en med exempelvis DS, så hade hon valt ett friskt, för sin egen eller barnets skull, om jag fattat det rätt. I hennes fall handlar det ju om ett foster hon inte känner än, eller har några djupare känslor för. Andra människor bryr sig inte så mycket om FVP eller fosterdiagnostik och tar chansen. De kommer förmodligen att älska det barn lika mycket som kommer ut oavsett DS eller ej.** Det som upprör mig när Murloc skriver är att jag och andra mammor/pappor/anhöriga till DS barn inte får skriva att våra barn är bra och söta och gulligaste i hela värden då får man väldigt ofta här på FL av henne ett meddelande som brukar lyda: ?Men är inte alla andra barn utan DS bra och söta och gulligaste i hela värden?. Det retar många och mig för det är ju klart att jag älskar min dotter som inte har DS också mest i hela värden. Men om det skrivs om DS i tråden så diskuterar jag ju inte mitt barn utan DS.

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!