• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • pulmones
    Murloc skrev 2007-12-19 09:24:11 följande:
    Ja, det är en häxjakt, på dem som inte vill behålla ett barn med ds. Inte på dem som har barn med ds, eller deras barn.
    upplever precis samma sak.
  • MissWhiskey

Som många andra säger så är det snarare häxjakt på oss som INTE VILL ha ett barn med DS och som därför kan tänka sig att göra abort. Bara för att jag inte vill ha ett barn med DS så betyder inte det att jag inte vill att era barn med DS ska finnas. Utan det är vad JAG själv känner att JAG ej vill.

Ni måste acceptera att alla inte vill ha ett barn med DS på samma sätt som alla måste acceptera att det finns barn och vuxna med DS i vårat samhälle.

Mamma till Casper och Sophi
  • heavymetal2

Förstår det inte heller,hur man kan "välja bort" barn...

• LILLABUNNY2
    Lefo skrev 2007-12-19 08:25:48 följande:
    **********Jag har läst att DS barn förstår efter ett tag att de inte är som alla andra, och att de gör vissa väldigt ledsna. Stämmer det?**************** Inte som barn men som tonåringar, men det finns mycket hjälp att få. Jag vet många personer med DS som är fult medvetna om sin DS och som har mycket bra liv med jobb egen bostad mycket att göra på fritiden. Många är också less på allt tjat om sitt handikapp och vill LEVA utan att samhället måste påminna dem hela tiden om sitt syndrom.
    Barn med Ds är precis som vilken unge som helst ,tycker det har blivet en hysteri i fosterdiagnostikens värld,efter den perfekta strävan om det perfekt stöpta barnet.
    Själv har jag en med Ds och ett barn med ADHD och ev nu med en lättare form av autism ,och jag ska säga att barnet med adhd känner mer av sitt funktionshinder, än sin bror med DS.Så åter till fosterdiagnostik snart kan man väl sålla bort de barnen med bokstavskombinationer med eller?

PS.Till er alla som nu skulle påpeka att bokstavskobinationer inte existerar ska jag berätta att de visst finns .Och till er som vill veta mer om Ds ADHD finns det barnhab att ringa till eller varför inte googla er fram lite

Sist men inte minst hittade jag denna text,och jag tycker den omfattar ALLA med olika funtionshinder:

En person med ADHD eller ett

autismspektrumtillstånd (lärdom från vuxna)

– Vill bli respekterad, accepterad, förstådd

för den man är – inte ”botad”

– Har ingen ”sjukdom”, ”störning” – man

fungerar på ett annorlunda sätt.

– Vill ha hjälp men inte bli omhändertagen,

föremål för insatser

– Vill ha hjälp att ”ta makten över sitt liv”

obs :Jag respekterar varje människans önskan om att själva kunna välja hurvida de vill besluta om att de vill göra dessa fostertester för att kunna utesluta barn med funktionshinder.

Peace Love And Respect
  • heavymetal2
    Murloc skrev 2007-12-29 10:37:33 följande:
    heavyDet gör man inte.
    Jo det gör man.Vi fick förfrågan ang fosterdiagnostik,men vi tackade nej.....varför?Därför att jag skulle älska mitt barn vilket som.Jag har anhöriga med barn till olika funktionshinder,och visst fasen är det jobbigt vissa stunder,men man älskar dom ändå....och som någon skrev om ADHD,jag har det själv och vi är banne mej inga lätta människor att umgås med,det vill jag lova...
  • homemade

Det är väl självklart att man föredrar ett friskt barn och det vore väl jättebra om det inte fanns sådant som DS och liknande skador.

• heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-29 15:34:34 följande:
    Det är väl självklart att man föredrar ett friskt barn och det vore väl jättebra om det inte fanns sådant som DS och liknande skador.
    Men var ska man sätta gränsen?Barn med DS,barn som är blinda,barn som är döva,barn med ADHD/DAMP.....kanske barn som är väldigt oroliga?
  • homemade

Blind och döv, och ADHD mfl går väl inte att upptäcka innan? Men där barnen har en form av utvecklingsstörning och det går att se detta tidigt i graviditeten. Ställer en motfråga, vill vi ha en värld av DS barn?

heavymetal2 skrev 2007-12-29 15:37:23 följande:
    Men var ska man sätta gränsen?Barn med DS,barn som är blinda,barn som är döva,barn med ADHD/DAMP.....kanske barn som är väldigt oroliga?
  • Moomin
    heavymetal2 skrev 2007-12-29 15:37:23 följande:
    Ja, var skall man sätta gränsen? Skall man tvinga människor att mot sin vilja föda barn med akrani, trisomi 15 och 13, allvarliga ryggmärgsbråck, som saknar lungar eller delar av hjärtat? För dessa barn skall väl inte heller få "väljas bort"? Eller?
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!