Lefo skrev 2007-12-19 08:25:48 följande:
**********Jag har läst att DS barn förstår efter ett tag att de inte är som alla andra, och att de gör vissa väldigt ledsna. Stämmer det?**************** Inte som barn men som tonåringar, men det finns mycket hjälp att få. Jag vet många personer med DS som är fult medvetna om sin DS och som har mycket bra liv med jobb egen bostad mycket att göra på fritiden. Många är också less på allt tjat om sitt handikapp och vill LEVA utan att samhället måste påminna dem hela tiden om sitt syndrom.
Barn med Ds är precis som vilken unge som helst ,tycker det har blivet en hysteri i fosterdiagnostikens värld,efter den perfekta strävan om det perfekt stöpta barnet.
Själv har jag en med Ds och ett barn med ADHD och ev nu med en lättare form av autism ,och jag ska säga att barnet med adhd känner mer av sitt funktionshinder, än sin bror med DS.Så åter till fosterdiagnostik snart kan man väl sålla bort de barnen med bokstavskombinationer med eller?
PS.Till er alla som nu skulle påpeka att bokstavskobinationer inte existerar ska jag berätta att de visst finns .Och till er som vill veta mer om Ds ADHD finns det barnhab att ringa till eller varför inte googla er fram lite
Sist men inte minst hittade jag denna text,och jag tycker den omfattar ALLA med olika funtionshinder:
En person med ADHD eller ett
autismspektrumtillstånd (lärdom från vuxna)
– Vill bli respekterad, accepterad, förstådd
för den man är – inte ”botad”
– Har ingen ”sjukdom”, ”störning” – man
fungerar på ett annorlunda sätt.
– Vill ha hjälp men inte bli omhändertagen,
föremål för insatser
– Vill ha hjälp att ”ta makten över sitt liv”
obs :Jag respekterar varje människans önskan om att själva kunna välja hurvida de vill besluta om att de vill göra dessa fostertester för att kunna utesluta barn med funktionshinder.