• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-29 18:56:42 följande:
    Nej men inte blir den vackrare av DS
    Har du själv barn med DS eller nån bekant,eftersom du vågar yttra dej så????
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 18:52:49 följande:
    Jag kan inte se något vackert i en värld full av DS människor
    Skönheten sitter i betraktarens öga, som alltid.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • homemade

Jag tror nog att jag vågar yttra mig trots att jag inte har eller har en DS person i min närhet.

Jag har full förståelse för att de som har ett barn med DS älskar det på samma sätt som jag älskar mina utan. Jag skulle självklart älska mitt eget med om jag skulle fått ett med DS.

Men jag kan inte se hur en värld skulle bli bättre/trevligare om det blev fler defekta barn/människor i samhället.
    Det är väl knappast något att sträva efter att det föds så många som möjligt med skador som leder till handikapp/utvecklingsstörningar.

heavymetal2 skrev 2007-12-29 18:58:20 följande:
    Har du själv barn med DS eller nån bekant,eftersom du vågar yttra dej så????
  • Lefo
    homemade skrev 2007-12-29 15:40:27 följande:
    Blind och döv, och ADHD mfl går väl inte att upptäcka innan? Men där barnen har en form av utvecklingsstörning och det går att se detta tidigt i graviditeten. Ställer en motfråga, vill vi ha en värld av DS barn?
    Av alla barn som födds idag i Sverige är det ca 120 barn med DS och ca 150 görs det abort på med hittad diagnos DS vid FVP eller MKP.

Alltså ca 250 barn.

Hur får du detta till en värd av DS barn?

• homemade

Det var som en reaktion på ett annat inlägg om hur mycket bättre världen varit om fler hade DS

Lefo skrev 2007-12-29 19:08:19 följande:
    Av alla barn som födds idag i Sverige är det ca 120 barn med DS och ca 150 görs det abort på med hittad diagnos DS vid FVP eller MKP.
    Alltså ca 250 barn.Hur får du detta till en värd av DS barn?
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 19:11:16 följande:
    Det var som en reaktion på ett annat inlägg om hur mycket bättre världen varit om fler hade DS

...som jag skrev som ett svar på.. ditt inlägg, var det väl?? Jo, det där du frågade om vi ville ha "en värld av DS barn".

homemade skrev 2007-12-29 15:40:27 följande:
    Blind och döv, och ADHD mfl går väl inte att upptäcka innan? Men där barnen har en form av utvecklingsstörning och det går att se detta tidigt i graviditeten. Ställer en motfråga, vill vi ha en värld av DS barn?
  • homemade

Ja och som jag skrev som kommentar till detta inlägget där det står att det nog vore en vackrare och skönare värld
    anne h skrev 2007-12-29 18:12:23 följande:

alla jag träffat -ganska många till antalet, faktiskt- är också glada, sura, arga, otrevliga, trevliga, griniga.. men de otrevligare sidorna av det hela går så snabbt över, är de ledsna så går det över på en minut, är de arga lika så.. och långsinta? Det har ingen av dem varit. Så nog vore det en vackrare och skönare värld, men som sagt; tyvärr kommer det aldrig att inträffa, eftersom det föds 799/800 nDS..
  • Lefo
    MissWhiskey skrev 2007-12-19 10:46:41 följande:
    Som många andra säger så är det snarare häxjakt på oss som INTE VILL ha ett barn med DS och som därför kan tänka sig att göra abort. Bara för att jag inte vill ha ett barn med DS så betyder inte det att jag inte vill att era barn med DS ska finnas. Utan det är vad JAG själv känner att JAG ej vill.Ni måste acceptera att alla inte vill ha ett barn med DS på samma sätt som alla måste acceptera att det finns barn och vuxna med DS i vårat samhälle.
    Vem är det här i tråden som inte accepterar att du vill göra abort? Du skriver ofta i dessa "DS-trådar" och du borde då vara mycket informerad om vad DS är och då har du förhoppningsvis tagit detta beslut av all den information du har läst om just DS. Alltså så gör du om detta händer ett rätt beslut för ditt liv.

Jag hade inte tagit samma beslut som dig men jag tycker det är helt ok att du gör som du vill. Fast jag måste erkänna att det gör on i hjärtat för det är inte jobbigt eller tråkigt att ha ett DS barn men jag är jag med mina känslor och du är du med dina känslor. 
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 19:18:27 följande:
    Ja och som jag skrev som kommentar till detta inlägget där det står att det nog vore en vackrare och skönare världanne h skrev 2007-12-29 18:12:23 följande:
    och det står jag fast vid; det skulle helt klart vara en vackrare och skönare värld. Trevligare framför allt, utan folk som ser ner på andra.
  • homemade

Ja och som jag skrev i det första, jag ser det inte på samma sätt som du. Olika åsikter kallas det..
    anne h skrev 2007-12-29 19:19:44 följande:

och det står jag fast vid; det skulle helt klart vara en vackrare och skönare värld. Trevligare framför allt, utan folk som ser ner på andra.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!