• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • VulgusProfanum
    Lefo skrev 2007-12-29 21:56:22 följande:
    Jag tror nog inte DS barnen väljer sina föräldrar. Där har du helt rätt. Men de föräldrar som i Sverige föder ett barn och det visar sig att barnet har DS får snabbt en tankeställare. De fördomar de hade tidigare om DS försvinner fort och detta har jag varit med om själv och också hört och läst av många, många DS föräldrar.
    Här är jag övertygad om att de föräldrar vars barn har DS och som "går ut" och berättar och informerar har- och gör ett väldigt viktigt jobb. För det finns så många fördomar baserat på ren och skär okunskap.
    Tummen upp för er!
    Beauty fades Dumb is forever
  • heavymetal2
    VulgusProfanum skrev 2007-12-29 22:51:10 följande:
    Här är jag övertygad om att de föräldrar vars barn har DS och som "går ut" och berättar och informerar har- och gör ett väldigt viktigt jobb. För det finns så många fördomar baserat på ren och skär okunskap.Tummen upp för er!
    Tack,jag håller med!!!!
  • LILLABUNNY2

Skriver det igen :

Sist men inte minst hittade jag denna text,och jag tycker den omfattar ALLA med olika funtionshinder:

– Vill bli respekterad, accepterad, förstådd

för den man är – inte ”botad”

– Har ingen ”sjukdom”, ”störning” – man

fungerar på ett annorlunda sätt.

– Vill ha hjälp men inte bli omhändertagen,

föremål för insatser

– Vill ha hjälp att ”ta makten över sitt liv”

Sist men inte minst ett stort tack till mina barn med Ds och ADHD ,för att ni valde mig som föräldrer ni berikar mitt liv varje dag.

PS. Skriver detta då tonläget på forumet blir lite väl vasst imellan åt som jag skrev i ett tidigare inlägg att jag respekterar varje människans önskan hurvida man vill ha sitt liv med eller utan funktionshindrade barn men bara för att man väljer bort dem så behöver man inte nedvärdera andra som ser det som en självklarhet att de ska få finnas till lika mycke som alla andra.

peace love and respect
  • Emsor1

den första tanken som slog mig när jag läste om ddebatten kring fosterdiagnostik som är igång va "va bra, då har ju föräldrarna en chans att vara så förberedda det går när barnet kommer"
    Fast det är kanske bara jag som är naiv eftersom det överallt skrivs om att det är dåligt för att alla väljer att ta bort barnet om det har DS.

• heavymetal2
    Emsor1 skrev 2007-12-29 23:04:01 följande:
    den första tanken som slog mig när jag läste om ddebatten kring fosterdiagnostik som är igång va "va bra, då har ju föräldrarna en chans att vara så förberedda det går när barnet kommer"Fast det är kanske bara jag som är naiv eftersom det överallt skrivs om att det är dåligt för att alla väljer att ta bort barnet om det har DS.
    Det är väl bra att vara förberedd om man tänker behålla det.....
  • Lefo
    VulgusProfanum skrev 2007-12-29 22:51:10 följande:
    Här är jag övertygad om att de föräldrar vars barn har DS och som "går ut" och berättar och informerar har- och gör ett väldigt viktigt jobb. För det finns så många fördomar baserat på ren och skär okunskap.Tummen upp för er!
    TACK.
    Tyvärr är detta forum fel plats att "gå ut i".
    Fast jag gör det ändå.

Mina tankar om DS var pottklippta personer som gick på rad, i och för sig hade jag sett många program på TV om barn med DS och blivit förvånad hur duktiga de var men ändå hade jag fördomar om DS innan min dotter kom till mig och visade vad DS är för något. 
  • Emsor1

ja jag menade mest bara säga det att alla inte ser det som självklart att plocka bort det barför att det inte blir som man föreställt sig.
    Samtidigt vill jag påpeka att jag inte kan svära på att jag hade tänkt annorlunda innan jag fick barn om jag hade hamnat i den situationen, så pass rak vill jag ändå vara.

• Frantic

Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis.

anne h skrev 2007-12-29 17:00:49 följande:

Det lär aldrig inträffa, eftersom det föds ca 1 barn med DS på 800 födda, så du behöver inte vara orolig för att hela världen ska bestå av personer med DS.. Men tänk vilken vacker värld det skulle blivit, en värld som bestod av människor med betydligt mer empati än de som finns här nu, personer som pratar med varandra i stället för att bara slå ner på blicken när de möter någon på gatan, en värld full av humanitet.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-29 23:14:41 följande:
     och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis
    Hur vet du detta?
  • Frantic

Eh... för att även personer med DS kan känna vrede, avundsjuka, besvikelse et.c visste inte du det?

Lefo skrev 2007-12-29 23:18:57 följande:
    Hur vet du detta?
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!