• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • calistra
    homemade skrev 2007-12-29 19:24:19 följande:
    Ja och som jag skrev i det första, jag ser det inte på samma sätt som du. Olika åsikter kallas det..anne h skrev 2007-12-29 19:19:44 följande:
    Nu måste jag bara skriva här..

Man kan faktiskt vara lite fin känslig när det gäller just om någons barn. Vi ds-föräldrar eller föräldrar till ett funktionshindrat barn har ALDRIG sagt något om normal-störda barn. Förstår inte varför ni anser att om man skulle få ett barn med ds skulle vara så hemskt. det är faktiskt helt UNDERBART, ja du läste rätt-UNDERBART!!!!!Skrattande
    Skulle aldrig bytt bort det liv jag har nu mot något annat!!
    en stolt ds mamma
  • homemade

Nu handlar det inte om att vara finkänslig eller ej, hade jag fått ett DS barn hade jag så klart älskat det över allt annat och aldrig velat byta bort det. Det hindrar mig inte från att önska mig ett friskt barn utan defekter av något slag, det gör nog de flesta som ska bli föräldrar

calistra skrev 2007-12-29 19:40:24 följande:
    Nu måste jag bara skriva här..Man kan faktiskt vara lite fin känslig när det gäller just om någons barn. Vi ds-föräldrar eller föräldrar till ett funktionshindrat barn har ALDRIG sagt något om normal-störda barn. Förstår inte varför ni anser att om man skulle få ett barn med ds skulle vara så hemskt. det är faktiskt helt UNDERBART, ja du läste rätt-UNDERBART!!!!!Skulle aldrig bytt bort det liv jag har nu mot något annat!!
  • calistra

Måste bara lägga till att självklart har man rätt att ha sina egna åsikter. MEEN som jag skrev där uppe man måste vara finkänslig. Hur hade du/ni reagerat om någon hade sagt något som Ni gjort om era barn eller blivande barn??? -tänk på det

en stolt ds mamma
  • heavymetal2

Lite onödigt att använda ord som "defekt"....det är ju människor vi pratar om,eller hur?Människor av kött och blod,och med samma känslor som alla vi andra.....inte konstigt att det finns fördomar i vårt avlånga land,när man använder såna ord....

• homemade

Men då går det ju inte att ha en tråd om ämnet om alla nu måste tycka att DS är toppen och att det är fantastiskt.

calistra skrev 2007-12-29 19:46:44 följande:
    Måste bara lägga till att självklart har man rätt att ha sina egna åsikter. MEEN som jag skrev där uppe man måste vara finkänslig. Hur hade du/ni reagerat om någon hade sagt något som Ni gjort om era barn eller blivande barn??? -tänk på det
  • heavymetal2

Det fanns en annan tråd här på fl som handlade om tobak och graviditet.....nån skrev att ADHD är en utvecklingsstörning...Den personen kan inte va speciellt påläst,det må jag säga....och för oss som faktiskt har det (jag är en av dom),så va det ett ganska klumpigt uttryck....visst måste man få säga sin åsikt,men när det handlar om en människa,så borde man väl va lite försiktigare i ord man använder...

• heavymetal2

Och vem säger att alla "friska" personer är bättre...?Alla är vi olika individer och borde väl respekteras för det....

• homemade

Bättre om du citerar så vi förstår vems inlägg du syftar på

heavymetal2 skrev 2007-12-29 19:58:02 följande:
    Och vem säger att alla "friska" personer är bättre...?Alla är vi olika individer och borde väl respekteras för det....
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-29 19:59:03 följande:
    Bättre om du citerar så vi förstår vems inlägg du syftar på
    Ditt inlägg i 178....du kan väl inte redan ha glömt vad du skrev?
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-29 19:03:44 följande:
    Jag tror nog att jag vågar yttra mig trots att jag inte har eller har en DS person i min närhet.Jag har full förståelse för att de som har ett barn med DS älskar det på samma sätt som jag älskar mina utan. Jag skulle självklart älska mitt eget med om jag skulle fått ett med DS.Men jag kan inte se hur en värld skulle bli bättre/trevligare om det blev fler defekta barn/människor i samhället.Det är väl knappast något att sträva efter att det föds så många som möjligt med skador som leder till handikapp/utvecklingsstörningar.
    Här är ytterligare ett inlägg....
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!