• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • mammapuh

Har inte läst mer än sista sidan här nu och tänker inte läsa heller men vill bara säga till alla DS-mammor som skriver här att tänka på vem det är ni käbblar med! Det är liksom inte lönt och det som skrivs av vissa personer här är enbart för att provocera och det är som tur är så många fler bra människor på FL som inte har denna hemska nedvärderande synen på våra barn. Människor som förstår att alla människor är lika mycket värda och har så väl samma rättigheter som skyldigheter! Sen finns det dem som av någon anledning inte alls tänker så, vi vet inte varför. Kanske beror det på deras uppväxt, kanske på att de har dålig erfarenhet av livet, kanske beror det på att de helt enkelt föddes utan sinne för empati? Vi ska inte låta dessa människor få oss att sänka oss till samma låga nivå utan vi ska sträcka på oss och vara stolta över dem vi är och kanske är det just tack vare våra fina barn som vi blivit till just de vi är? Kanske inte! Men stolta ska vi vara som fått den vackraste av gåvor man kan få. Många här skriver som om det är självklart att få barn men det är det inte för alla. Vissa har krav på sina ofödda barn innan de ens är gravida vad är det som säger att de ens blir gravida? Vad är det som säger att de inte får sjuka barn som sen dör? Men vi har i alla fall våra friska fina underbara barn och dem kan ingen ta ifrån oss!

Kram

Nikki

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • theosen

Jag har inget emot barn eller människor med ds.
    Men jag oroar mig för att mitt ofödda barn inte är friskt. Det är klart att livet blir väl annorlunda med barn som har ds? ( fråga till er som vet...)
    Eller vilka andra medfödda åkommor som kan finnas, för den delen. Det är ju inte en självklarhet att få friska barn. Då heller inte en självklarhet att man ska ta bort avvikande foster. Det måste man ju få bestämma själv.

Jag kan oxå gå runt och fundera på hur världen kommer att se ut i framtiden.... Tänk om man kommer att utplåna allt vad annorlunda heter, ja då ser vi ju snart lika dana ut allihop. Usch vilken värld att leva i...

• rosita333

Har inte läst hela tråden utan bara det sist skrivna... Verkar ha blommat upp till en livlig disskution detta. Känsligt för många, speciellt för dom som är föräldrar till barn med ds verkar det som. En fråga till er som har barn med ds: Visste ni innan ni födde att ni väntade barn med ds?
    Gör man inget prov innan födseln, alltså man föder ett barn med ds utan att veta om det innan, finns det ju enbart en sak att göra. Leva med det, göra det bästa av hur det blivit och självklart älskar man sitt barn lika mycket vare sig det har ds eller inte (tar jag förgivet)
    Det är ju upp till var och en om man vill testa sig under sin graviditet. Vad spelar det för roll för dom som väljer att INTE göra det? Det är ju ett val alla har. Jag är gravid och har gjort ett nupptest, visade inget ovanligt alls. Men hade det gjort det, hade jag gjort ett fostervattensprov. Hade det visat på ex ds eller annan klart synlig..(ja vad säger man nu för att inte uppröra någon?) jag väljer avvikelse från den "normala" utvecklingen, hade jag valt abort.

• LILLABUNNY2
    rosita333 skrev 2007-12-30 00:18:04 följande:
    Har inte läst hela tråden utan bara det sist skrivna... Verkar ha blommat upp till en livlig disskution detta. Känsligt för många, speciellt för dom som är föräldrar till barn med ds verkar det som. En fråga till er som har barn med ds: Visste ni innan ni födde att ni väntade barn med ds? Gör man inget prov innan födseln, alltså man föder ett barn med ds utan att veta om det innan, finns det ju enbart en sak att göra. Leva med det, göra det bästa av hur det blivit och självklart älskar man sitt barn lika mycket vare sig det har ds eller inte (tar jag förgivet)Det är ju upp till var och en om man vill testa sig under sin graviditet. Vad spelar det för roll för dom som väljer att INTE göra det? Det är ju ett val alla har. Jag är gravid och har gjort ett nupptest, visade inget ovanligt alls. Men hade det gjort det, hade jag gjort ett fostervattensprov. Hade det visat på ex ds eller annan klart synlig..(ja vad säger man nu för att inte uppröra någon?) jag väljer avvikelse från den "normala" utvecklingen, hade jag valt abort.
    Jag visste inget,men hade en känsla redan i vecka 16 att allt inte stod rätt till fick en blödning då och fick ligga inne och bara vänta om barnet skulle klara sig eller ej ,frågade då min läkare om det inte kunde göras ett fotservattens prov (jag hade själv en misstanke om att det kunde handla om kromosomavikelse)vilket jag påtalde för dr .men han rådde mig att avstå eftersom det kan öka risken för ett missfall,fick ytterliggare en till blödning i vecka 20 och fick ligga pall igen.min öskan idessa skeden var bara jag inte mister mitt barn.Trots att jag pratat med min sambo innan vi startade bebisverkstan ,att jag inte var beredd på att få ett barn till med funtionshinder (har ett barn sedan ett tidigare förhållande med adhd) .Vad jag vill säga med detta kan man aldrig förberda sig på ett felfritt barn om jag fått valet då jag var gravid ,ja vad ska jag säga jag hade  inte kunnat abortera bort
    barnet ändå ,jag har en helt annan inställning till livet idag han är det finaste som jag har nånsin fått min lille Ds kille får mig på 2 sek att le när man är som mest trött och sliten skulle inte kunna önska mig nått annat barn.
    peace love and respekt
  • Frantic

Vad syftar du nu på Mammapu? Vem är det som inte tycker att DS-barn är "lika mycket värda" eller har en "hemsk nedvärderande syn" på era barn? Det är mycket diffusa anklagelser från ditt håll som liksom aldrig landar någonstans på riktigt.

Det är mycket möjligt att du enbart är här för att provocera, som du skriver, men det får stå för dig i så fall, tillskriv inte oss andra dina anledningar att vara här tack.

Allt det märkliga du skriver om att du fått friska barn och att andra kanske inte ens kan få barn och att det skall ni vara stolta över fattar jag inte riktigt. Menar du att det är dina karaktärsdrag som givit dig moderskapet? Utveckla gärna!

mammapuh skrev 2007-12-30 00:04:19 följande:
    Har inte läst mer än sista sidan här nu och tänker inte läsa heller men vill bara säga till alla DS-mammor som skriver här att tänka på vem det är ni käbblar med! Det är liksom inte lönt och det som skrivs av vissa personer här är enbart för att provocera och det är som tur är så många fler bra människor på FL som inte har denna hemska nedvärderande synen på våra barn. Människor som förstår att alla människor är lika mycket värda och har så väl samma rättigheter som skyldigheter! Sen finns det dem som av någon anledning inte alls tänker så, vi vet inte varför. Kanske beror det på deras uppväxt, kanske på att de har dålig erfarenhet av livet, kanske beror det på att de helt enkelt föddes utan sinne för empati? Vi ska inte låta dessa människor få oss att sänka oss till samma låga nivå utan vi ska sträcka på oss och vara stolta över dem vi är och kanske är det just tack vare våra fina barn som vi blivit till just de vi är? Kanske inte! Men stolta ska vi vara som fått den vackraste av gåvor man kan få. Många här skriver som om det är självklart att få barn men det är det inte för alla. Vissa har krav på sina ofödda barn innan de ens är gravida vad är det som säger att de ens blir gravida? Vad är det som säger att de inte får sjuka barn som sen dör? Men vi har i alla fall våra friska fina underbara barn och dem kan ingen ta ifrån oss!KramNikki
  • mammapuh
    Frantic skrev 2007-12-30 01:32:58 följande:
    Vad syftar du nu på Mammapu? Vem är det som inte tycker att DS-barn är "lika mycket värda" eller har en "hemsk nedvärderande syn" på era barn? Det är mycket diffusa anklagelser från ditt håll som liksom aldrig landar någonstans på riktigt.Det är mycket möjligt att du enbart är här för att provocera, som du skriver, men det får stå för dig i så fall, tillskriv inte oss andra dina anledningar att vara här tack.Allt det märkliga du skriver om att du fått friska barn och att andra kanske inte ens kan få barn och att det skall ni vara stolta över fattar jag inte riktigt. Menar du att det är dina karaktärsdrag som givit dig moderskapet? Utveckla gärna!

Lyckligtvis väljer jag själv vem jag vill föra en diskussion med och då jag inte så gärna talar (skriver) inför någon som ändå inte lyssnar har jag inte så mycket att säga!

Du har din åsikt i frågan och den kan jag inte ta ifrån dig. Jag delar lyckligtvis inte den!

Mer än så får du inte från mig så du behöver inte tjata om ett svar! Jag har nämligen lika stor rätt att välja att inte svara dig som du har att kalla min dotter för sjuk!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Frantic

Lite mysko attityd, att komma med generella anklagelser och sedan "välja" att inte stå för dem när det kommer till kritan.

mammapuh skrev 2007-12-30 02:14:32 följande:
    Lyckligtvis väljer jag själv vem jag vill föra en diskussion med och då jag inte så gärna talar (skriver) inför någon som ändå inte lyssnar har jag inte så mycket att säga!
    Du har din åsikt i frågan och den kan jag inte ta ifrån dig. Jag delar lyckligtvis inte den!
    Mer än så får du inte från mig så du behöver inte tjata om ett svar! Jag har nämligen lika stor rätt att välja att inte svara dig som du har att kalla min dotter för sjuk!
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-30 08:56:13 följande:
    Lite mysko attityd, att komma med generella anklagelser och sedan "välja" att inte stå för dem när det kommer till kritan.
    Det handlar inte att inte stå för sina åsikter när det kommer till kritan det handlar om att inte orka diskutera med många med dessa åsikter. "vi" lägger hellre vår tid och energi på våra barn!!!
    Tack och hej
    en stolt ds mamma
  • MILF

Ja det må vara din åsikt. Jag skrev min åsikt om det och påpekade en brist i din åsikt.
    Sen är det din åsikt, inte en sanning.

calistra skrev 2007-12-29 22:02:01 följande:
    Det är min åsikt inte din eller hur......
  • MILF

Det tror jag med Lefo.

OM jag skulle föda ett barn med DS hade jag gjort allt i min makt för att hjälpa barnet, sköta barnet och givetvis kommer jag att älska barnet, som jag gjort med vilket barn som helst.

Däremot om jag får veta att barnet har DS redan då barnet är ett foster, så skulle jag nog ta bort barnet. Förmodligen inte för barnets skull. Utan för min skull.

Med andra ord så önskar jag ingen perfekt värld där det inte finns DS.

Lefo skrev 2007-12-29 21:56:22 följande:
    Jag tror nog inte DS barnen väljer sina föräldrar. Där har du helt rätt. Men de föräldrar som i Sverige föder ett barn och det visar sig att barnet har DS får snabbt en tankeställare. De fördomar de hade tidigare om DS försvinner fort och detta har jag varit med om själv och också hört och läst av många, många DS föräldrar.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!