rosita333 skrev 2007-12-30 00:18:04 följande:
Har inte läst hela tråden utan bara det sist skrivna... Verkar ha blommat upp till en livlig disskution detta. Känsligt för många, speciellt för dom som är föräldrar till barn med ds verkar det som. En fråga till er som har barn med ds: Visste ni innan ni födde att ni väntade barn med ds? Gör man inget prov innan födseln, alltså man föder ett barn med ds utan att veta om det innan, finns det ju enbart en sak att göra. Leva med det, göra det bästa av hur det blivit och självklart älskar man sitt barn lika mycket vare sig det har ds eller inte (tar jag förgivet)Det är ju upp till var och en om man vill testa sig under sin graviditet. Vad spelar det för roll för dom som väljer att INTE göra det? Det är ju ett val alla har. Jag är gravid och har gjort ett nupptest, visade inget ovanligt alls. Men hade det gjort det, hade jag gjort ett fostervattensprov. Hade det visat på ex ds eller annan klart synlig..(ja vad säger man nu för att inte uppröra någon?) jag väljer avvikelse från den "normala" utvecklingen, hade jag valt abort.
Jag visste inget,men hade en känsla redan i vecka 16 att allt inte stod rätt till fick en blödning då och fick ligga inne och bara vänta om barnet skulle klara sig eller ej ,frågade då min läkare om det inte kunde göras ett fotservattens prov (jag hade själv en misstanke om att det kunde handla om kromosomavikelse)vilket jag påtalde för dr .men han rådde mig att avstå eftersom det kan öka risken för ett missfall,fick ytterliggare en till blödning i vecka 20 och fick ligga pall igen.min öskan idessa skeden var bara jag inte mister mitt barn.Trots att jag pratat med min sambo innan vi startade bebisverkstan ,att jag inte var beredd på att få ett barn till med funtionshinder (har ett barn sedan ett tidigare förhållande med adhd) .Vad jag vill säga med detta kan man aldrig förberda sig på ett felfritt barn om jag fått valet då jag var gravid ,ja vad ska jag säga jag hade inte kunnat abortera bort
barnet ändå ,jag har en helt annan inställning till livet idag han är det finaste som jag har nånsin fått min lille Ds kille får mig på 2 sek att le när man är som mest trött och sliten skulle inte kunna önska mig nått annat barn.