• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-29 23:14:41 följande:
    Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis
    En fråga till dig till:
    Varför tycker du så illa om DS barn eller är det bara deras föräldrar du vill ska bli lessna eller rent av arga så att du får skriva mer inlägg här på forumet?
    En fråga till:
    Vad gör dig så intresserad av just DS och att du enligt mig tror dig veta så mycket om DS?

Sedan vet jag att min skrivna svenska är väldigt dålig så du behöver inte anmärka på den igen. Tackar på förhand. 
  • anne h
    Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis.
    Jaså, det är inte så? Vad baserar du det uttalandet på?
    För av mina fyra barn så är det ett av dem som utmärker sig mycket vad gäller just den biten, o det är inte något av nDS-barnen..

Jo, det är snarast så att de är mer spontana, lever ut sina känslor eftersom de inte har lika mycket hämningar som vissa andra här i världen. Tänk om alla kunde göra så, leva ut sina känslor.. Det är ju just sånt här som många företag betalar dyrt för att de anställda ska lära sig, att visa sina känslor, inte stänga dem inne, det har min unge gratis.

Nu menar jag naturligtvis inte att alla med DS är så, det finns ju de som är tvärtom, men de flesta jag träffat är det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Frantic

1. Jag tycker inte illa om DS-barn.

2. Jag tycker inte illa om föräldrar till DS-barn

3. Jag har inget behov av att göra folk vare sig arga eller ledsna oavsett om deras barn är friska eller ej.

4. Jag är inte mer intresserad av DS än av andra sjukdomar, dock så är jag på väg att skaffa barn själv och givetvis funderar man mycker på vad som kan hända under en eventuell graviditet. Givetvis önskar jag mig ett friskt barn, men om jag fick veta att jag väntade ett DS-barn vet jag inte säkert om jag skulle göra abort.

5.Jag har aldrig påstått att jag kan "så mycket om DS"

Lefo skrev 2007-12-29 23:28:12 följande:
    En fråga till dig till:Varför tycker du så illa om DS barn eller är det bara deras föräldrar du vill ska bli lessna eller rent av arga så att du får skriva mer inlägg här på forumet? En fråga till: Vad gör dig så intresserad av just DS och att du enligt mig tror dig veta så mycket om DS?Sedan vet jag att min skrivna svenska är väldigt dålig så du behöver inte anmärka på den igen. Tackar på förhand. 
  • Frantic

Hur menar du? Baserat på det här inlägget verkar det ju som att du håller med mig.

anne h skrev 2007-12-29 23:29:16 följande:

Jaså, det är inte så? Vad baserar du det uttalandet på?För av mina fyra barn så är det ett av dem som utmärker sig mycket vad gäller just den biten, o det är inte något av nDS-barnen.. Jo, det är snarast så att de är mer spontana, lever ut sina känslor eftersom de inte har lika mycket hämningar som vissa andra här i världen. Tänk om alla kunde göra så, leva ut sina känslor.. Det är ju just sånt här som många företag betalar dyrt för att de anställda ska lära sig, att visa sina känslor, inte stänga dem inne, det har min unge gratis.  Nu menar jag naturligtvis inte att alla med DS är så, det finns ju de som är tvärtom, men de flesta jag träffat är det.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-29 23:32:22 följande:
    5.Jag har aldrig påstått att jag kan "så mycket om DS"
    Men du skrev tidigare:
    Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis.
    När jag läser detta så låter det som att du tror dig veta väldigt mycket om DS.
  • Haj7

Väldigt stor fråga som jag i detta nu skulle säga att jag skulle nog hellre vilja ha ett friskt barn.
    Men när man väl står i situationen inte vet vad man känner just då. Just de minuterna timmarna som man bestämmer sig.
    Älskar mina barn över allt annat som de flesta föräldrar.
    Men det betyder inte att jag är otroligt trött på att åka till sjukhuset.Trotts att jag kan hylla den svenska sjukvården som väldigt få gör idag.

• Frantic

Det säger mer om dig än om mig är jag rädd.

Lefo skrev 2007-12-29 23:37:38 följande:
    När jag läser detta så låter det som att du tror dig veta väldigt mycket om DS.
  • anne h
    Frantic skrev 2007-12-29 23:34:34 följande:
    Hur menar du? Baserat på det här inlägget verkar det ju som att du håller med mig.anne h skrev 2007-12-29 23:29:16 följande:
    Läser du det så? *hmmm...* Då får du läsa om igen, eller låta bli, jag lämnar det till dig.
    kan ju iaf säga att du inte bör läsa det som att jag höll med dig där
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-29 23:38:49 följande:
    Det säger mer om dig än om mig är jag rädd.
    Lessen men jag förstår inte dig.

Vad är det som du tycker"säger mer om mig"?
  • LILLABUNNY2

Visst är det bra att fosterdiagnostik finns ,för då kan man få veta mer om olika sjukdomar och mindre kända kromsomavikelser blir kända och man kan lära sig mer och då förberda sig för en ev förlossning så slipper det kanske bli en shock senare ,men det sätt som jag hört och uppfattat ,ger det mig en bild bara att man  ska kunna sålla bort de "defekta" barnen som det pratas om då barn med tex DS.

peace love and respect
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!