• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • homemade

Ja visst är det så, i de fallen inte föräldrarna väljer bort barnet.

calistra skrev 2007-12-29 20:18:47 följande:
    det var någon som skrev tidigare i denna tråden:Säger det igen, tur att barnen "väljer" ut sina föräldrar. För det är just det jag tror att dom gör!!!OOj jag höll inte det jag skrev.
  • LillaLulla
    heavymetal2 skrev 2007-12-29 19:48:31 följande:
    Lite onödigt att använda ord som "defekt"....det är ju människor vi
    pratar om,eller hur?Människor av kött och blod,och med samma känslor
    som alla vi andra.....inte konstigt att det finns fördomar i vårt
    avlånga land,när man använder såna ord....
    Precis... Det låter ungefär som om det vore tal om en dator eller teve - hittar ni några defekter så får ni pengarna tillbaka, typ...

homemade - min åsikt är att det är omoraliskt att välja bort ett barn pga DS. Jag önskar att mitt barn ska få vara friskt i hela hans liv, men det betyder inte att ett sjukt barn vore oönskat för mig. Vem önskar sig väl ett sjukt barn? Det handlar bara om att ta smällen om och när den kommer, och acceptera att det ändå är en liten människa med en framtid det rör sig om.

Men, var och en är ju fri att göra som man vill.
  • calistra
    homemade skrev 2007-12-29 20:19:58 följande:
    Ja visst är det så, i de fallen inte föräldrarna väljer bort barnet.
    och det är just det som är förfärligt.
    Jag tror att jag vill ha en pojke som har blåa ögon och mörkt hår nästa gång. Annars vill jag inte ha barnet..... Skulle de accepteras??
    KLART man kan önska men jag tycker det är hemskt när man kan solla ut foster-blivande barn på detta sätt. Min flicka är PRECIS som vilken annan flicka som helst.
    HELT UNDERBAR!!!
    en stolt ds mamma
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-29 20:17:18 följande:
    Så din åsikt är att alla måste uppskatta och vilja ha DS barn?
    Nej det är inte min åsikt,men om alla hade mer kunskap om dessa barn så tror jag att folk hade ändrat åsikt.....
  • jep

Finns det någon som önskar sig något annat än ett friskt barn? Det handlar ju till sist om att föra sina aldeles egna evolusionära små krumsprång vidare genom generationerna?

Jag tror att de som själva inte har eller haft en närmare kontakt med en funktionshindrad individ kan inte föreställa sig de moraliska mardrömmar man som förälder genomgår. Tänker man som Mr. Spock vore det självklart mest logiskt att låta avkomman bli så konkurenskraftig som möjligt... men ve är mr spock lixom?

• homemade

Så det är så att om man inte håller med om en åsikt så beror det på okunskap?

heavymetal2 skrev 2007-12-29 20:24:28 följande:
    Nej det är inte min åsikt,men om alla hade mer kunskap om dessa barn så tror jag att folk hade ändrat åsikt.....
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-29 20:25:41 följande:
    I detta fallet:ja det tror jag......hade du te x jobbat med dessa barn,så tror jag att din åsikt varit annorlunda,eller om du själv haft ett sånt barn.....det är "lätt" att döma när man inte varit där själv,vet du....
  • homemade

Självklart är det lätt att dömma andra

heavymetal2 skrev 2007-12-29 20:31:26 följande:
    I detta fallet:ja det tror jag......hade du te x jobbat med dessa barn,så tror jag att din åsikt varit annorlunda,eller om du själv haft ett sånt barn.....det är "lätt" att döma när man inte varit där själv,vet du....
  • LillaLulla
    homemade skrev 2007-12-29 20:25:41 följande:
    Inte alltid, men ofta.
  • heavymetal2

Alldeles för lätt......tillhör väl den "klassen" som umgås med alla,oavsett hudfärg,sexuell läggning eller annat.....tror på kärlek mellan människor.

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!