• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • anne h

nejnejnej, fru vanheden! Du har missuppfattat det!
    Det är ju så att alla barn som är jobbiga och springer runt måste ha DS! För det är bara dessa barn som kan uppföra sig fel och ha dåliga liv och.. nähä, ursäkta, det var JAG som hade fel denna gång..
    Ber om ursäkt..

*flinar*

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:39:05 följande:
    En värld full av DS är ett mycket patetiskt inlägg...ingen vill väl ha en värld av bara vissa människor,hur fan skulle det se ut?Man behöver ju inte gå till överdrift,eller hur?Och vet du vad?Jag blir återigen övertygad ang detta med okunskap när jag läser ditt inlägg......"orkar med den extra belastning det innebär att få ett DS",hur vet du det?Det finns MYCKET värre handikapp än DS,det kan jag lova,och att få ett med DS är inte sådan extra belastning,som du tror.Så läs på,och kom gärna tillbaka senare.
    Så bara för att det finns saker som är värre så är det ingen belastning för någon att ha ett barn med DS? Kanske du borde läsa på då. Den senaste med DS som jag träffade kunde knappt prata. Han skrev sitt namn på en lapp (vilket tog en smärre evighet), jag gissade vad han ville och han fick ur sig ett ja. Han kanske har ett underbart liv och föräldrar som älskar honom högt, men ingen kan övertyga mig om att det inte varit en extra belastning när han vuxit upp.

Det är ju skillnad på olika barn med DS. En del har stora problem och andra mindre. Vilket är varför du inte kan säga att det inte är en sådan extra belastning. Det är nämligen individuellt. Dessutom, vad som är en belastning för en människa kanske inte är det för en annan, så det skiljer sig mellan olika föräldrar med.
  • heavymetal2
    Sapho skrev 2007-12-30 10:32:39 följande:
    Säkert fler som skrivit det, men skulle det alltså vara hemskt att det inte blir fler barn med DS? Ingen vill ha DS! Inte jag och inte du...
    Vi har väl aldrig påstått här att det vore hemskt att det inte föds fler med DS......med att försöka särbehandla dess individer är hemskt.
  • fru vanheden
    anne h skrev 2007-12-30 10:44:26 följande:
    nejnejnej, fru vanheden! Du har missuppfattat det!Det är ju så att alla barn som är jobbiga och springer runt måste ha DS! För det är bara dessa barn som kan uppföra sig fel och ha dåliga liv och.. nähä, ursäkta, det var JAG som hade fel denna gång..Ber om ursäkt..*flinar*

Sanningen är ju faktiskt den att mitt barn som har ds är ju nnu mitt minst "jobbiga" barn... Samma som hos dej kanske?
    dsmammor rules
  • fru vanheden
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:44:45 följande:
    Så bara för att det finns saker som är värre så är det ingen belastning för någon att ha ett barn med DS? Kanske du borde läsa på då. Den senaste med DS som jag träffade kunde knappt prata. Han skrev sitt namn på en lapp (vilket tog en smärre evighet), jag gissade vad han ville och han fick ur sig ett ja. Han kanske har ett underbart liv och föräldrar som älskar honom högt, men ingen kan övertyga mig om att det inte varit en extra belastning när han vuxit upp.Det är ju skillnad på olika barn med DS. En del har stora problem och andra mindre. Vilket är varför du inte kan säga att det inte är en sådan extra belastning. Det är nämligen individuellt. Dessutom, vad som är en belastning för en människa kanske inte är det för en annan, så det skiljer sig mellan olika föräldrar med.
    Jag har nog träffat fler personer som inte kunde prata som INTE hade ds
    Min dotters kompis mamma kan inte prata...Har hon då varit en belsastning för sina föräldrar?
    Och en belastning för sin dotter och sin man?
    Bara undrar....
    dsmammor rules
  • heavymetal2
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:44:45 följande:
    Så bara för att det finns saker som är värre så är det ingen belastning för någon att ha ett barn med DS? Kanske du borde läsa på då. Den senaste med DS som jag träffade kunde knappt prata. Han skrev sitt namn på en lapp (vilket tog en smärre evighet), jag gissade vad han ville och han fick ur sig ett ja. Han kanske har ett underbart liv och föräldrar som älskar honom högt, men ingen kan övertyga mig om att det inte varit en extra belastning när han vuxit upp.Det är ju skillnad på olika barn med DS. En del har stora problem och andra mindre. Vilket är varför du inte kan säga att det inte är en sådan extra belastning. Det är nämligen individuellt. Dessutom, vad som är en belastning för en människa kanske inte är det för en annan, så det skiljer sig mellan olika föräldrar med.
    Nu var det ju faktiskt DU som började snacka om ev en belastning och du fick mitt svar.Det varierar givetvis där oxå,med många med ds är inte jobbigare än många andra barn.
  • Frantic

Vilke är de här "dem" du tillskriver olika åsikter?

anne h skrev 2007-12-30 10:22:38 följande:

Känns inte ens som om de "tror" det är en leksak, utan något ännu mindre värt.. och det är det, för dem.Men det får stå för dem, de har inte mer kunskap och insikt, tyvärr.
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies

fru vanheden skrev 2007-12-30 10:40:43 följande:

Måste alla som vill döda foster som har ds ha rätt och vi som vet hur bra människor med ds kan få ha fel?Är det svart eller vitt?
    Men det är ingen här i tråden som sagt att alla foster med DS borde aborteras. Och ändå går folk i sån fruktansvärd försvars-ställning. Lite som att man förolämpat deras åsikt bara för att man skulle välja en annan sak för sig själv.

Det jag försöker säga är att det är individuellt vad som passar för en. En del vill ha DS-barn, andra inte.
  • anne h
    Sapho skrev 2007-12-30 10:32:39 följande:
    Säkert fler som skrivit det, men skulle det alltså vara hemskt att det inte blir fler barn med DS? Ingen vill ha DS! Inte jag och inte du...
    Ja, det skulle vara hemskt, eftersom det ger dem som redan finns en mycket låg status, det ger även signaler att de inte är värda att finnas eftersom ingen "vill ha" dem..

Jag vill inte ha en värld med exakt likadana människor, vilken trist värld det vore!
    Jag vill absolut ha barn med DS, jag har inga problem med dem.
    Jag tar gärna emot ditt barn om det visar sig ha DS när det är fött, så slipper du ta hand om det.

nu kommer det alltid att födas barn med DS, detta eftersom de flesta föds av mödrar som är unga, mellan 20-30 år och att man då tror sig vara "säkra" från att få dessa barn.
    Det kommer alltid födas barn med Ds pga att det alltid kommer finnas människor med öppna sinnen som inte tror att man måste vara på ett visst sätt, som vet att man får bra liv även med en extra charmkromosom. Som med glädje tar emot det barn de får.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • heavymetal2

Ska vi sålla bort bokstavsbarnen oxå?????Barn med ADHD/DAMP,Tourette Syndrom,Autism,ADD.....Dom barnen kan oxå va "jobbiga".....Hade ni som svarat ja till abort ang DS även gjort abort på dessa barn,om det hade gått?Många med typ ADHD har det fruktansvärt tufft,inte minst i tonåren....

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!