• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • MILF

Jaså, och hur vet du det? Att det är om någon här samt att det är om någon i denna tråd..?

heavymetal2 skrev 2007-12-30 22:11:15 följande:
    Det är ganska otrevligt att skriva i sin gästbok att "Hon" är korkad oxå.....Någon från denna tråd va det iallafall......
  • heavymetal2
    MILF skrev 2007-12-30 22:11:50 följande:
    Oj, det var ett intressant svar. Peka ut ett inlägg i tråden där jag varit otrevlig?
    Ja,för man måste ju bevisa saker,eller hur?E vi på snutstationen?Berätta istället vem av oss som är korkad!Skulle va mycket intressant å veta.....
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 20:33:23 följande:
    Eh... nehej? Så vad är det ni önskar er? Ett "DS-begåvat" barn eller ett "DS-välsignat" barn eller hur ser ni på saken? Skall vi ha den här diskussionen igen, att om man ändrar ett ords betydelse så kan man låtsas att man ändrar världen? Jaaaa... om jag säger att astma, diabetes och mässlingen inte heller är sjukdomar så kommer våra barn aldrig bli sjuka i de sjukdomarna. Fiffigt! Nobelpriset i medicin är så gott som vårt!
    Jag skrev detta inlägg på grund av att du alltid skriver DS-sjukt barn.
    En undrar är varför du skriver så?
    Är det för att retas?

Sedan får du om du vill kalla mig för du. Eller skriver du till flera och hänvisar bara till mitt inlägg?

Jag har den uppfattningen att min dotter har en kromosomavvikelse men inte en kromosomsjukdom.
    Min dotter har inte heller några följdsjukdomar.
    Min dotter har en utvecklingstörning (tror jag i alla fall men hon har inte gjort några tester).
    Min dotter prata inte så bra men hon stödtecknar mycket bra och vid 4 år och 10 månader ålder så gör hon sig förstådd på förskolan och hemma.

Jag har aldrig skrivit någon stans att min dotter är "normal" eller "kan allt" eller kommer bli ett "super DS barn".

Jag ser mitt barn som Linnéa som har DS och som behöver tränas för att utvecklas.
  • Frantic

När jag skriver ni syftar jag på alla som anser att DS är något önskvärt som gör livet vackrare och bättre för både moder och barn. Är du inte en av dem så behöver du inte ta åt dig.

Din uppfattning och önskedröm att DS inte är en sjukdom delar du med ett par andra DS-mammor på detta forum, det ändrar dock ingenting annat än er vokabulär. Du kan ju alltid skicka ett brev till WHO om att de skall ändra definitionerna så att genetiska sjukdomar skall kallas något annat (du får själv fylla i vad, för jag vet inte riktigt vad ditt förslag är) tills dess väljer jag att använda gängse språkbruk.

Jag vet inte riktigt vad du vill poängtera genom att lyfta fram din dotters språksvårigheter, vad är det du vill att jag skall bemöta?

Lefo skrev 2007-12-30 22:30:39 följande:
    Jag skrev detta inlägg på grund av att du alltid skriver DS-sjukt barn. En undrar är varför du skriver så? Är det för att retas?Sedan får du om du vill kalla mig för du. Eller skriver du till flera och hänvisar bara till mitt inlägg?Jag har den uppfattningen att min dotter har en kromosomavvikelse men inte en kromosomsjukdom. Min dotter har inte heller några följdsjukdomar. Min dotter har en utvecklingstörning (tror jag i alla fall men hon har inte gjort några tester).Min dotter prata inte så bra men hon stödtecknar mycket bra och vid 4 år och 10 månader ålder så gör hon sig förstådd på förskolan och hemma. Jag har aldrig skrivit någon stans att min dotter är "normal" eller "kan allt" eller kommer bli ett "super DS barn". Jag ser mitt barn som Linnéa som har DS och som behöver tränas för att utvecklas.
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-30 22:50:29 följande:
    När jag skriver ni syftar jag på alla som anser att DS är något önskvärt som gör livet vackrare och bättre för både moder och barn. Är du inte en av dem så behöver du inte ta åt dig.Din uppfattning och önskedröm att DS inte är en sjukdom delar du med ett par andra DS-mammor på detta forum, det ändrar dock ingenting annat än er vokabulär. Du kan ju alltid skicka ett brev till WHO om att de skall ändra definitionerna så att genetiska sjukdomar skall kallas något annat (du får själv fylla i vad, för jag vet inte riktigt vad ditt förslag är) tills dess väljer jag att använda gängse språkbruk.Jag vet inte riktigt vad du vill poängtera genom att lyfta fram din dotters språksvårigheter, vad är det du vill att jag skall bemöta?
    Men NÄR ska ni alla förstå att Downs syndrom är ingen sjukdom. Det är en kromosom avvikelse-INGET annat. Behöver extra träning och hjälp. Om nu barnet får det under sin uppväxt kommer han/hon klara livet NÄSTAN lika bra som vi normalstörda.
    Tycker ni ska googla på det och läs själva!!
    en stolt ds mamma
  • Frantic

Enligt WHO är DS en genetisk sjukdom. Visst finns det vissa personer med DS som kan ha lättare anställningar, bilda förhållanden och bo i eget hem, men detta gäller inte alla. Läs själv.

calistra skrev 2007-12-30 23:04:53 följande:
    Men NÄR ska ni alla förstå att Downs syndrom är ingen sjukdom. Det är en kromosom avvikelse-INGET annat. Behöver extra träning och hjälp. Om nu barnet får det under sin uppväxt kommer han/hon klara livet NÄSTAN lika bra som vi normalstörda. Tycker ni ska googla på det och läs själva!!
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 22:50:29 följande:
    När jag skriver ni syftar jag på alla som anser att DS är något önskvärt som gör livet vackrare och bättre för både moder och barn. Är du inte en av dem så behöver du inte ta åt dig.Din uppfattning och önskedröm att DS inte är en sjukdom delar du med ett par andra DS-mammor på detta forum, det ändrar dock ingenting annat än er vokabulär. Du kan ju alltid skicka ett brev till WHO om att de skall ändra definitionerna så att genetiska sjukdomar skall kallas något annat (du får själv fylla i vad, för jag vet inte riktigt vad ditt förslag är) tills dess väljer jag att använda gängse språkbruk.Jag vet inte riktigt vad du vill poängtera genom att lyfta fram din dotters språksvårigheter, vad är det du vill att jag skall bemöta?
    Jag tycker att min DS tjej är önskvärd och min DS tjej gör mitt liv mycket vackrare än det var innan jag fick henne. Jag tycker exakt lika om hennes tvillingsyster som inte har DS.

Det jag skrev om min dotters språksvårigheter ville jag visa dig att jag inte TROR att min dotter är någon "super DS-barn" som du verkar tro att jag och andra DS föräldrar tror våra DS barn är. Självklart tycker jag att min DS dotter är den duktigaste tjejen i hela värden på det hon kan men så tycker nog de flesta föräldrar om sina barn. Och självklart tycker jag också att min andra dotter utan DS är den bästa tjejen i hela värden så det inte blir några missuppfattningar.

Sedan om DS är en sjukdom eller inte är en sak.
    Min fråga var om du skrev DS sjukt barn endast för att retas?
  • calistra

Om ni nu som har åsikten att DS är en sjukdom fortfarande efter ni har läst detta.
    Ja då har jag INGET mer att säga.

en stolt ds mamma
  • Frantic

Givetvis älskar du dina barn, du har missat poängen åter igen. Ingen skriver att barnen inte är önskvärda, däremot att sjukdomen inte är det. Hon ÄR ju inte DS lika lite som hon ÄR något annat hon hade kunnat drabbas av som diabetes, epilepsi, CP eller lunginflammation, eller hur?

Eftersom jag aldrig anklagat dig för att tro att din dotter är ett "super DS-barn" så blir det underligt då du försvarar dig.

Anledningen att jag kallar en sjukdom för sjukdom och ett äpple för ett äpple är inte för att retas utan för att det är tusan så mycket lättare att komunicera om man använder samma språk som andra, d.v.s Svenska i detta fall.

Lefo skrev 2007-12-30 23:10:47 följande:
    Jag tycker att min DS tjej är önskvärd och min DS tjej gör mitt liv mycket vackrare än det var innan jag fick henne. Jag tycker exakt lika om hennes tvillingsyster som inte har DS.Det jag skrev om min dotters språksvårigheter ville jag visa dig att jag inte TROR att min dotter är någon "super DS-barn" som du verkar tro att jag och andra DS föräldrar tror våra DS barn är. Självklart tycker jag att min DS dotter är den duktigaste tjejen i hela värden på det hon kan men så tycker nog de flesta föräldrar om sina barn. Och självklart tycker jag också att min andra dotter utan DS är den bästa tjejen i hela värden så det inte blir några missuppfattningar. Sedan om DS är en sjukdom eller inte är en sak. Min fråga var om du skrev DS sjukt barn endast för att retas?
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!