• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • anne h
    calistra skrev 2007-12-30 23:27:35 följande:
    Men jag blir bara så ledsen för min flickas skull!Att det hon har är en sjukdom. HON ÄR INTE SJUK!!!!!!!!! jag borde också göra som du... *suck* Ge mig styrka
    Jagt förstår exakt vad du menar, vilket flisalisan också gjorde när hon startade denna tråd.
    Jag har ju fyra absolut perfekta och friska barn, varav ett har en charmkromosom extra, inte gör det något (och jag kan förresten berätta att Annerén som du säkert vet vem det är själv säger att DS inte är någon sjukdom. )
    Lefo skrev 2007-12-30 23:29:18 följande:
    Det är tråkigt då att en av Sveriges experter på DS inte kallar DS för en sjukdom. Denna fråga var upp på kunskapsmöte som DS föreningen hade i våras och då meddelade Göran Anneren (tror han namn stavas så) att DS är en kromosomavvikelse och inte sjukdom utan att personer med DS kan ha följdsjukdomar. Sedan vet jag att han i äldre dokumentationer har skrivet "friska personer". Men jag tror på det han har sagt och han är ingen som ger DS föräldrar gulliga fantasi bilder om DS barn och vuxna.
    ah, lefo.. du har ju koll på läget! Jag själv mailade honom för några månader sedan när Frantic var så "på" om detta med sjukdom. Tyckte det var bäst att få det bekräftat från rätt håll, o så hade du redan hört honom säga det IRL.. där ser man.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • heavymetal2

Vill bara önska er alla en god fortsättning!Tycker denna debatt är meningslös,hoppas bara att världen en dag inser att ALLA är lika värdefulla,och att människan får mer kunskap,speciellt om våra älskade ungar.....Stor styrkekram till alla ni som kämpar.

• calistra
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 23:51:54 följande:
    Vill bara önska er alla en god fortsättning!Tycker denna debatt är meningslös,hoppas bara att världen en dag inser att ALLA är lika värdefulla,och att människan får mer kunskap,speciellt om våra älskade ungar.....Stor styrkekram till alla ni som kämpar.
    Tack så mycket!
    Jag måste säga att jag kämpar inte för min skull utan för min dotters skull.
    Är rädd för vad hon ska möta där ute i framtiden. Det skrämmer mig. Och många andra!!!
    God fortsättning till dig med!!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-30 23:38:01 följande:
    Grattis!
    Hade kunnat säga så mycket till dig men jag orkar inte.
    Du sitter säkert där bakom datorn och är nöjd..
    Men en sak kan jag säga dig, jag hoppas du möter någon nån dag i framtiden som kan få dig på andra tankar. Då kanske du kan komma tillbaka till denna diskutionen och känna att du var lite orättvis. det handlar ju ändå om våra barn! Som inte har en sjukdom!!!!!
    en stolt ds mamma
  • heavymetal2
    calistra skrev 2007-12-30 23:55:21 följande:
    Tack så mycket!Jag måste säga att jag kämpar inte för min skull utan för min dotters skull.Är rädd för vad hon ska möta där ute i framtiden. Det skrämmer mig. Och många andra!!!God fortsättning till dig med!!
    Med starka föräldrar blir hon stark,jag lovar dig.....och med massor av kärlek så blir hon ännu starkare....men jag förstår om du kan känna oro.....
  • calistra
    heavymetal2 skrev 2007-12-31 00:01:11 följande:
    Med starka föräldrar blir hon stark,jag lovar dig.....och med massor av kärlek så blir hon ännu starkare....men jag förstår om du kan känna oro.....
    Mmm det är nog så(en tår faller ner)...
    Tack för dina värmande ord!!!
    en stolt ds mamma
  • mammapuh
    anne h skrev 2007-12-30 23:25:03 följande:
    Det är ingen idé, de som anser det vara en "sjukdom" har sin uppfattning fix och färdig, jag inväntar hellre den dagen de kommer till insikt, än försöker tjafsa mer med dem om det.
    Håller fullständigt med dig. Vissa tror så mycket och det man tror på är inte alltid rätt men så länge man tror så tror man *S* Men vem vet en dag kanske man lär sig att det man trodde inte stämde!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Frantic

Vad är det du inte håller med om? Förutom att WHO klassar genetiska sjukdomar som sjukdomar?

calistra skrev 2007-12-30 23:59:13 följande:
    Hade kunnat säga så mycket till dig men jag orkar inte.Du sitter säkert där bakom datorn och är nöjd..Men en sak kan jag säga dig, jag hoppas du möter någon nån dag i framtiden som kan få dig på andra tankar. Då kanske du kan komma tillbaka till denna diskutionen och känna att du var lite orättvis. det handlar ju ändå om våra barn! Som inte har en sjukdom!!!!!
  • mammapuh

Men visst vet vi alla som är mammor eller pappor eller har ett sunt förnuft att man inte är sjuk bara för att man har DS. Man har ett funktionshinder vilket inte är detsamma som att man är sjuk. Man har en genuppsättning som inte ser ut som andras men alla är vi unika och alla har vi unika genuppsättningar så egentligen är det inte så konstigt med ds som det kanske kan låta!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!