• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • mammapuh
    Frantic skrev 2007-12-31 10:49:04 följande:
    Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.
    Nu måste jag frångå mitt löfte!

Du skriver att alla inte klarar skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan ds MEN då borde ju ingen skaffa barn för den risken finns liksom för alla barn! Min ena bror är narkoman och han klarade inte av skola eller samhälle på samma nivå som oss andra. Han har inga funktionshinder och han har haft samma uppväxt som oss andra tre syskon som inte tar några droger! Sen skriver du att många får fysiska problem men de allra flesta får det inte!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    Du frågar om vi skulle kunna önska bort ds om vi hade gjort det!? Om jag fick välja mellan att min dotter var DÖD eller om hon fick leva med DS hade jag valt henne levandes med DS. Fick jag välja mellan att hon inte hade DS eller att hon hade DS hade jag nog själv valt att hon inte hade DS. Enbart pga hur samhället ser ut och hur mycket fördomar vi får stå emot! Och oron för hur hennes framtid kommer se ut i ett samhälle som inte vill ha barn som henne!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • heavymetal2
    mammapuh skrev 2007-12-31 15:30:47 följande:
    Du frågar om vi skulle kunna önska bort ds om vi hade gjort det!? Om jag fick välja mellan att min dotter var DÖD eller om hon fick leva med DS hade jag valt henne levandes med DS. Fick jag välja mellan att hon inte hade DS eller att hon hade DS hade jag nog själv valt att hon inte hade DS. Enbart pga hur samhället ser ut och hur mycket fördomar vi får stå emot! Och oron för hur hennes framtid kommer se ut i ett samhälle som inte vill ha barn som henne!
    Kan bara hålla med......
  • homemade

Att man inte själv vill ha ett DS barn innebär väl inte att man tycker illa om de som finns

mammapuh skrev 2007-12-31 15:30:47 följande:
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-31 16:15:58 följande:
    Att man inte själv vill ha ett DS barn innebär väl inte att man tycker illa om de som finns
    Kan bara hålla med....
  • homemade

Det var trevligt

heavymetal2 skrev 2007-12-31 16:37:15 följande:
    Kan bara hålla med....
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-31 17:07:26 följande:
    Det var trevligt
    God fortsättning.
  • homemade

Same to you ;)

heavymetal2 skrev 2007-12-31 17:12:57 följande:
    God fortsättning.
  • anne h
    Frantic skrev 2007-12-31 13:19:15 följande:
    Jag antar att du LÄST mina inlägg och sett att jag dels inte "är emot" personer med DS och dessutom inte har någon uttalad plan att abortera ett eventellt DS-sjukt barn.
    Tyvärr får man en helt annan uppfattning när man läser allt du skriver om DS och hur hemskt det är, hur lite de lär sig, hur jobbigt det är för både föräldrar och barn.
    Jag håller med Lefo i det hon skriver här ovan om dig som eventuell förälder till ett barn med DS.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Frantic

Var har jag skrivit "hur hemskt det är"? Mig veterligen har jag poängterat att DS medför krångel både kroppsligen och förståndsmässigt, något som alla ni DS-mammor vet. Att ni har fina ungar värda kärlek och respekt är det däremot ingen som ifrågasatt. Om du själv känner att hemskt är det ord du vill använda för att beskriva ett liv med DS så gör för all del det, men skyll det inte på mig.

anne h skrev 2007-12-31 17:54:45 följande:

Tyvärr får man en helt annan uppfattning när man läser allt du skriver om DS och hur hemskt det är, hur lite de lär sig, hur jobbigt det är för både föräldrar och barn.Jag håller med Lefo i det hon skriver här ovan om dig som eventuell förälder till ett barn med DS.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!