• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Myrtille

Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte.
    Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.

mammapuh skrev 2007-12-31 15:27:54 följande:
    Nu måste jag frångå mitt löfte!Du skriver att alla inte klarar skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan ds MEN då borde ju ingen skaffa barn för den risken finns liksom för alla barn! Min ena bror är narkoman och han klarade inte av skola eller samhälle på samma nivå som oss andra. Han har inga funktionshinder och han har haft samma uppväxt som oss andra tre syskon som inte tar några droger! Sen skriver du att många får fysiska problem men de allra flesta får det inte!
  • Myrtille

Så ensam på en öde ö skulle din dotter inte ha några problem av sitt syndrom? Det måste nog ändå betecknas som ett undantag.

mammapuh skrev 2007-12-31 15:30:47 följande:
    Du frågar om vi skulle kunna önska bort ds om vi hade gjort det!? Om jag fick välja mellan att min dotter var DÖD eller om hon fick leva med DS hade jag valt henne levandes med DS. Fick jag välja mellan att hon inte hade DS eller att hon hade DS hade jag nog själv valt att hon inte hade DS. Enbart pga hur samhället ser ut och hur mycket fördomar vi får stå emot! Och oron för hur hennes framtid kommer se ut i ett samhälle som inte vill ha barn som henne!
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:23:18 följande:
    Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte. Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.
    Ja det tror jag nog att alla redan vet.

Vad vill du med detta inlägg?

• Myrtille

Jag vill säga att folks eventuella narkomani inte är ett argument i en diskussion om fosterdiagnostik.

Lefo skrev 2008-01-01 12:35:54 följande:
    Ja det tror jag nog att alla redan vet.
    Vad vill du med detta inlägg?
  • anne h
    Frantic skrev 2008-01-01 12:07:42 följande:
    Var har jag skrivit "hur hemskt det är"? Mig veterligen har jag poängterat att DS medför krångel både kroppsligen och förståndsmässigt, något som alla ni DS-mammor vet. Att ni har fina ungar värda kärlek och respekt är det däremot ingen som ifrågasatt. Om du själv känner att hemskt är det ord du vill använda för att beskriva ett liv med DS så gör för all del det, men skyll det inte på mig.anne h skrev 2007-12-31 17:54:45 följande:
    Nej, jag känner inte att det är det ordet jag vill använda, men när man stup i kvarten får höra/läsa här på FL om alla hemskheter, alla saker som KAN drabba en om man har DS, att man förmodligen inte kommer kunna ha eget boende, att man inte klarar av skolan utan stöd (vem bryr sig?? det är det många nDS som inte gör) så är det inte konstigt om andra känner att det måste vara jättehemskt..

Jag däremot vet hur det är att ha barn med DS, jag har över 8 års erfarenhet på första parkett av det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:24:54 följande:
    Så ensam på en öde ö skulle din dotter inte ha några problem av sitt syndrom? Det måste nog ändå betecknas som ett undantag.
    Får du mammapuhs inlägg att hon vill att hennes dotter ska bo på en öde ö?

Vet inte du att många med funktionshinder i dagens Sverige blir mobbade, förföljda och det finns hemska trådar om "mongos" där man uppmanar att ta egna kort på personer med DS för att sedan skratta åt dem.
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-31 16:15:58 följande:
    Att man inte själv vill ha ett DS barn innebär väl inte att man tycker illa om de som finns
    Det får vi verkligen hoppas!
    Men jag vet dock att det faktiskt finns de som har annan åsikt i den frågan.. tyvärr..
  • Lefo
    anne h skrev 2008-01-01 12:45:44 följande:
    Nej, jag känner inte att det är det ordet jag vill använda, men när man stup i kvarten får höra/läsa här på FL om alla hemskheter, alla saker som KAN drabba en om man har DS, att man förmodligen inte kommer kunna ha eget boende, att man inte klarar av skolan utan stöd (vem bryr sig?? det är det många nDS som inte gör) så är det inte konstigt om andra känner att det måste vara jättehemskt..Jag däremot vet hur det är att ha barn med DS, jag har över 8 års erfarenhet på första parkett av det.

Ja du ligger allt före du, jag har bara varit med i denna sväng i 4 år och 9 månader.

Men som DS förälder så verkar det som man vet minst tyvärr.
    Jag vet om alla svårigheter, sjukdomar och tilläggshandikapp som en person med DS kan ha och kan få.
    Jag vet också några föräldrar som har mycket jobb med sina DS barn och de mår imellanåt också dåligt för att de fått ett barn med DS men det är också mycket kärlek.
    Frågan är om allt hade varit bra om de fått ett barn utan DS, hade de tyckt livet lekte då istället? Tyvärr kan man inte få svar på detta.
    Jag är en sådan förälder som den mesta tiden bara ser positivt på min dotters framtid och jag är otroligt stolt att ha fått ett barn med DS (ja jag vet att många här inte förstå detta men kom inte och skriv att jag inte känner så för JAG VET ATT JAG GÖR DET).

Självklart har jag också stunder när jag är rädd att min dotter kommer bli mobbad, utstött och också att hon blir utnyttjad på grund av sitt handikapp.

• Frantic

Men snälla du. Öde ö-exemplet var ju bara för att plocka bort alla de övriga människor som Mammapu ansåg var det enda problemet för hennes flicka. Mammapu skriver uttryckligen att hon inte skulle önska bort sin dotters DS på grund av de handikapp som det för med sig utan enbart på grund av hur andra bemöter flickan. Hänger du med?

Lefo skrev 2008-01-01 12:47:49 följande:
    Får du mammapuhs inlägg att hon vill att hennes dotter ska bo på en öde ö?Vet inte du att många med funktionshinder i dagens Sverige blir mobbade, förföljda och det finns hemska trådar om "mongos" där man uppmanar att ta egna kort på personer med DS för att sedan skratta åt dem.
  • anne h
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:23:18 följande:
    Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte. Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.
    Inte många barn skulle fixa att leva ensamma på en öde ö, DS eller nDS.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!