• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Myrtille

Du vidhåller att DS inte innebär ett funktionshinder. OK. Gäller det bara din dotter eller alla med syndromet?

mammapuh skrev 2008-01-01 16:57:33 följande:
    Hur länge hade du klarat dig själv ensam på en öde ö? Hur länge hade min son klarat sig där? Antagligen inte längre än sin syster!
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-01 18:00:00 följande:
    anne h: du har en bra poäng där om att se positivt på livet, något jag försöker göra. Jag kan dock inte se mig som en DS-mamma (okej att skriva så?), men det kan ju vara för att jag inte vet hur det skulle kännas. På samma sätt som jag inte kan förstå helt ut hur det skulle vara att vara t ex rik som ett troll, känd eller döende.
    Visst är det okej att skriva så, tror inte någon av oss ds-mammor kunde se oss som just ds-mammor innan vi fick barn. Jag ser mig inte ens som ds-mamma idag utan jag är först och främst mamma till tre barn varav ett barn har ds. Undrar om de som har barn med astma eller diabetes kallas för astma-mammor och diabetes-mammor *S* Eller om dem kanske helt enkelt är bara mammor? Detta var ingen kritik mot dig utan det är snarare så att man på FL har valt att kalla oss som har barn med ds för ds-mammor vilket ju är helt galet.
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Myrtille

OK, jag måste ha missuppfattat dig i någon tidigare tråd. Förlåt mig att jag rörde ihop saker och ting. Jag trodde du sade att ni behövde assistans och extra resurser på grund av din dotters Downs.
    Men nu verkar det ju tydligt att ni inte har en större belastning än vilken familj som helst. Gratulerar.

mammapuh skrev 2008-01-01 16:59:16 följande:
    Min dotter skulle kunna leva på ensam ö lika bra som någon annan hon har inga medecinska svårigheter och skulle ha samma förutsättningar som sin bror skulle haft. Men hur stor kan risken vara att hon hamnar ensam på en öde ö? *S*
  • Myrtille

Om du frågar mig om jag är abortmotstandare är svaret nej.
    Jag tycker inte att abort är mord.

mammapuh skrev 2008-01-01 17:02:49 följande:
    Jag antar att du tycker att det är rätt att klona sig själv? För det går ju att göra så då är det rätt eller? Är det rätt att välja kön och göra abort om fvp visar på pojke om man vill ha en flicka? Det går ju att göra test enkelt och pålitligt!
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 20:37:53 följande:
    Du vidhåller att DS inte innebär ett funktionshinder. OK. Gäller det bara din dotter eller alla med syndromet?
    Var har jag skrivit att ds inte är något funktionshinder?
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Myrtille

Det finns ju inte en lösning på grundproblemet.

MILF skrev 2008-01-01 18:08:39 följande:
    Det har du alldeles rätt i mammapuh. Men helt ärligt, som jag känner nu så skulle jag försöka undvika "problemet", alltså att föda ett DS-barn, än fast det finns lösningar och hjälp att få.
  • Myrtille

Det finns väldigt många som fixar att leva ett lyckligt liv utan ben. Betyder det att du gladeligen avstår från dina?

Lefo skrev 2008-01-01 18:44:36 följande:
    Det är helt OK att få tycka så. Men om det skulle hända så finns det ca 150 stycken DS föräldrar här på FL som har fixat de och som man kan fråga om råd och få stöttning av när det går lite trögt.
  • Myrtille

OK. Så om du inte har erfarenhet av att ha diabetes, parkinson, MS, vara förlamad eller blind har du inte rätten att önska slippa?
    anne h skrev 2008-01-01 18:59:53 följande:

Helt ok att skriva/säga så, eftersom du inte har någon erfarenhet av det så vet du som sagt inget om det, tror inte någon som ens jobbat med dessa barn vet hur det är att vara förälder till dem innan man själv får den erfarenheten.
  • Myrtille

Ja, antingen lägger det hinder i vägen, eller så gör det inte det. OM DS nu, som du hävdar, på intet sätt innebär problem, så kan det ju knappast vara ett funktionshinder, eller hur?

mammapuh skrev 2008-01-01 20:41:24 följande:
    Var har jag skrivit att ds inte är något funktionshinder?
  • Frantic

Jag har ställt samma fråga angående blindhet. Det finns massor av glada, mysiga ungar som är blinda. Betyder det att det är ÖNSKVÄRT att ens unge skall bli blind?

Jag frågade även om man kränker alla blinda barn och deras mammor om man mot förmodan hoppades på att få ett seende barn.

Ingen svarade.

Myrtille skrev 2008-01-01 20:42:54 följande:
    Det finns väldigt många som fixar att leva ett lyckligt liv utan ben. Betyder det att du gladeligen avstår från dina?
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!