• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 14:15:28 följande:
    Nu skrev jag inte "fixa att leva ensam" utan frågade om DS inte skulle _innebära några problem_. Jag vet inte hur jag skall formulera mig tydligare.anne h skrev 2008-01-01 13:54:20 följande:
    Min dotter skulle kunna leva på ensam ö lika bra som någon annan hon har inga medecinska svårigheter och skulle ha samma förutsättningar som sin bror skulle haft. Men hur stor kan risken vara att hon hamnar ensam på en öde ö? *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:23:18 följande:
    Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte. Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.
    Jag antar att du tycker att det är rätt att klona sig själv? För det går ju att göra så då är det rätt eller? Är det rätt att välja kön och göra abort om fvp visar på pojke om man vill ha en flicka? Det går ju att göra test enkelt och pålitligt!
  • anne h

En del ser glaset som halvtomt, andra som halvfullt.
    Så enkelt är det.

Vill ni se problemen, eller vill ni se lösningarna? Man mår ganska bra när man lär sig att se lösningarna, i stället för att bara uppleva att livet är fullt med problem, oavsett om det gäller DS, arbete, pengar, livspartner, eller vad ni nu vill.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Frantic

Men lösningar behövs ju inte om det inte finns något problem och ni anser ju att det inte finns några som helst problem med DS så vad skulle det behövas för lösningar?

anne h skrev 2008-01-01 17:35:08 följande:

En del ser glaset som halvtomt, andra som halvfullt.Så enkelt är det.Vill ni se problemen, eller vill ni se lösningarna? Man mår ganska bra när man lär sig att se lösningarna, i stället för att bara uppleva att livet är fullt med problem, oavsett om det gäller DS, arbete, pengar, livspartner, eller vad ni nu vill.
  • MILF

anne h: du har en bra poäng där om att se positivt på livet, något jag försöker göra.

Jag kan dock inte se mig som en DS-mamma (okej att skriva så?), men det kan ju vara för att jag inte vet hur det skulle kännas.
    På samma sätt som jag inte kan förstå helt ut hur det skulle vara att vara t ex rik som ett troll, känd eller döende.

• mammapuh
    Frantic skrev 2008-01-01 17:57:25 följande:
    Men lösningar behövs ju inte om det inte finns något problem och ni anser ju att det inte finns några som helst problem med DS så vad skulle det behövas för lösningar?anne h skrev 2008-01-01 17:35:08 följande:
    Hela livet består av problem men som tur är finns det lösningar på det mesta. Så länge det finns liv finns det också hopp! Men det är egentligen först när man inte längre kan se lösningar som ett problem blir till ett problem.
  • MILF

Det har du alldeles rätt i mammapuh.

Men helt ärligt, som jag känner nu så skulle jag försöka undvika "problemet", alltså att föda ett DS-barn, än fast det finns lösningar och hjälp att få.

mammapuh skrev 2008-01-01 18:02:53 följande:
    Hela livet består av problem men som tur är finns det lösningar på det mesta. Så länge det finns liv finns det också hopp! Men det är egentligen först när man inte längre kan se lösningar som ett problem blir till ett problem.
  • Lefo
    MILF skrev 2008-01-01 18:08:39 följande:
    Men helt ärligt, som jag känner nu så skulle jag försöka undvika "problemet", alltså att föda ett DS-barn, än fast det finns lösningar och hjälp att få.

Det är helt OK att få tycka så. 
    Men om det skulle hända så finns det ca 150 stycken DS föräldrar här på FL som har fixat de och som man kan fråga om råd och få stöttning av när det går lite trögt.

• Lefo
    Frantic skrev 2008-01-01 17:57:25 följande:
    Men lösningar behövs ju inte om det inte finns något problem och ni anser ju att det inte finns några som helst problem med DS så vad skulle det behövas för lösningar?anne h skrev 2008-01-01 17:35:08 följande:

Men det har väl ingen skrivet att det inte finns problem?

Jag har massor av problem, inte så väldigt många med min DS tjej men med hennes trotsiga tvillingsyster utan DS. Men jag tror nog det kommer problem för DS tjejen också men jag tror (eller jag vet) att vi kommer fixa dom.
    Jag tränar min DS tjej för hon ska börja prata bättre, för mig är inte detta ett problem men för andra som inte förstår min dotter är det ett problem (min dotter bryr sig inte, förstår inte den hon pratar med går hon till nästa och förklarar och oftast är hennes syster med som tolkar).
    Vi alla olika och det som jag tycker är jobbigt kan du tycka är lätt som en plätt och tvärt om.

Nä nu ska jag leka tiger i prinsesslottet med mina tjejer.
  • anne h
    MILF skrev 2008-01-01 18:00:00 följande:
    anne h: du har en bra poäng där om att se positivt på livet, något jag försöker göra. Jag kan dock inte se mig som en DS-mamma (okej att skriva så?), men det kan ju vara för att jag inte vet hur det skulle kännas. På samma sätt som jag inte kan förstå helt ut hur det skulle vara att vara t ex rik som ett troll, känd eller döende.
    Helt ok att skriva/säga så, eftersom du inte har någon erfarenhet av det så vet du som sagt inget om det, tror inte någon som ens jobbat med dessa barn vet hur det är att vara förälder till dem innan man själv får den erfarenheten.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!