• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • djkpg
    Frantic skrev 2007-12-31 12:23:22 följande:
    Vad bubblar du om? Det kvittar inte om man har en funktionsstörning eller ej, givetvis är det svårare för en förståndshandikappad att ta en akademisk examen om det nu är vad vi pratar om. Varför skulle personer utan störning kallas normalstörda? Antingen har man en störning eller ej. Trams.Att låtsas att det enda som hindrar en person med DS från att bli neurokirurg eller kärnfysiker skulle vara att "sådana som jag" har fördomar och inte "ser till individen" är bara fånigt.
    Det är inte svårare för en funktionshindrad att ta examen,jag känner folk som har AS och de är riktigt smarta, så jag förstår inte vad du bubblar om!
  • Frantic

Menar du att du efter över 400 inlägg inte sett att vi till största delen talar om barn med Downs och att flera mammor i den här tråden berättar om sina barn med Downs och deras erfarenheter av saken?

djkpg skrev 2007-12-31 13:04:48 följande:
    Det är inte svårare för en funktionshindrad att ta examen,jag känner folk som har AS och de är riktigt smarta, så jag förstår inte vad du bubblar om!
  • djkpg
    Frantic skrev 2007-12-31 13:09:37 följande:
    Menar du att du efter över 400 inlägg inte sett att vi till största delen talar om barn med Downs och att flera mammor i den här tråden berättar om sina barn med Downs och deras erfarenheter av saken?
    Funktionstörning är blandannat sådana som har AS.
  • Frantic

PÅ vilket sätt tillämpar du det argumentet i just den hår tråden?

djkpg skrev 2007-12-31 13:11:46 följande:
    Funktionstörning är blandannat sådana som har AS.
  • LILLABUNNY2
    Frantic skrev 2007-12-31 13:04:21 följande:
    Ja? Det jag hittills skrivit är att jag inte fördömer kvinnor som efter fosterdiagnostik väljer att abortera ett DS-sjukt foster, p.g.a. de svårigheter som DS medför. Då hojter en del mammor att DS inte alls betyder problem, att de ÖNSKAR fler DS-barn och att barn med DS inte skiljer sig från andra. Des är "det mysigaste tillståndet" och något att önska sig och sina barn. jag håller inte med om detta. När jag poängterar att DS visst kan innebära svårigheter i t.ex skola och arbetsliv så kontrar ni med att en akademisk utbildning ändå inte är hela världen, nehej? Lite logik till kaffet någon?
    Att vara för eller emot människor med DS eller hurvida man väljer att avsluta  sin graviditet eller förberda sig för sitt kommande barn med DS eller annan kromosomavikels är ju upp till var och en ,men sen kan man faktiskt också se att livet man kanske inte tänkte sig innan man skaffade barn eller fick barn faktiskt inte blev så dumt ändå,ditt ställningstagande till människor med lite extra har du redan vissat mig vad du tycker och står för.Mitt motto här i livet är "Man kan aldrig förändra andras beteende, man kan bara ändra sig själv,så ändrar sig omgivningen av sig själv därefter".Detta fick bli din logik "kaka"till kaffet.

Önksar er alla ett Gott nytt år för nu är det dags att gå och hota upp sig för mannen min och rocka rumpan med min "normalstörda" och lite extra familj.
    peace love and respect
  • Lefo
    LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 12:59:03 följande:
    Jag har aldrigt argumenterart runt i cirklar ,men jag har inte heller valt den snabba vägen till saker och ting utan valt att se saker och ting med ett mer öppet sätt ,det du verkar tro att vi föräldrar inte förstår våra barnsfuntionshinder att det kan med föra med sig vissa svårigheter,men det är ju dem man ska övervinna och inte stirra sig blind på, du grusar ner dig på akademiska utbildningar .Det är väll det viktigaste att varje individ ses som den man är inte för det funtionshinder man har  utan göra nått bra av de egenskaper man är bra på.Alla människor tillför något tillvarandra oavsett med eller utan funtionshinder ,man kan ta nytta och lärdom av varandras erfarenheter och göra något bra av det istället för att generalisera människor i olika fack och kategorier. 
    Tack för att du skev detta för jag klarar inte av att skiva det så bra som du nu gjort.
    TACK!  
  • djkpg
    Frantic skrev 2007-12-31 12:23:22 följande:
    Vad bubblar du om? Det kvittar inte om man har en funktionsstörning eller ej, givetvis är det svårare för en förståndshandikappad att ta en akademisk examen om det nu är vad vi pratar om. Varför skulle personer utan störning kallas normalstörda? Antingen har man en störning eller ej. Trams.Att låtsas att det enda som hindrar en person med DS från att bli neurokirurg eller kärnfysiker skulle vara att "sådana som jag" har fördomar och inte "ser till individen" är bara fånigt.
    Här står det svart på vitt, att en funktionsstörning gör det svårare att ta examen.
  • Frantic

Jag antar att du LÄST mina inlägg och sett att jag dels inte "är emot" personer med DS och dessutom inte har någon uttalad plan att abortera ett eventellt DS-sjukt barn.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 13:16:37 följande:
    Att vara för eller emot människor med DS eller hurvida man väljer att avsluta  sin graviditet eller förberda sig för sitt kommande barn med DS eller annan kromosomavikels är ju upp till var och en ,men sen kan man faktiskt också se att livet man kanske inte tänkte sig innan man skaffade barn eller fick barn faktiskt inte blev så dumt ändå,ditt ställningstagande till människor med lite extra har du redan vissat mig vad du tycker och står för.Mitt motto här i livet är "Man kan aldrig förändra andras beteende, man kan bara ändra sig själv,så ändrar sig omgivningen av sig själv därefter".Detta fick bli din logik "kaka"till kaffet.Önksar er alla ett Gott nytt år för nu är det dags att gå och hota upp sig för mannen min och rocka rumpan med min "normalstörda" och lite extra familj.
  • djkpg
    Frantic skrev 2007-12-31 13:19:15 följande:
    Jag antar att du LÄST mina inlägg och sett att jag dels inte "är emot" personer med DS och dessutom inte har någon uttalad plan att abortera ett eventellt DS-sjukt barn.
    Nu handlar det om att en med funktionsstörning har svårare att ta examen, va det inte så du skrev?
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 13:19:15 följande:
    Jag tror nog du skulle bli en bra mamma till ett DS barn.
    Du skulle troligen få en annan syn på livet för de får man när man får barn (de trodde inte jag men ”attans” vad jag hade fel där).
    Sedan kommer du inte att ge dig när du åker på problem med myndigheter och andra för att ditt barn ska ha den hjälp som hon/han behöver.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!