• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • vagabond77

Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull?

Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.

• calistra
    vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    Men min tös hade aldrig varit den hon är om hon inte hade haft DS.
    Jag hade gärna sluppit allt runt omkring, ja dom flesta förstår vad jag menar. Och framför allt hade vi sluppit DETTA!!!!!!!!
    Men min flicka kan få ett mycket bra liv eftersom hon hamna i rätt familj!!!
    en stolt ds mamma
  • vagabond77

Jag förstår hur du menar. Jag tror det är enkelt för mig att sitta och tycka och tro, som inte har ett DS barn. Borde nog inte skrivit i denna tråd, vill inte att någon ska ta illa upp. :/

calistra skrev 2007-12-31 08:07:24 följande:
    Men min tös hade aldrig varit den hon är om hon inte hade haft DS. Jag hade gärna sluppit allt runt omkring, ja dom flesta förstår vad jag menar. Och framför allt hade vi sluppit DETTA!!!!!!!!Men min flicka kan få ett mycket bra liv eftersom hon hamna i rätt familj!!!
  • calistra
    vagabond77 skrev 2007-12-31 08:18:12 följande:
    Jag förstår hur du menar. Jag tror det är enkelt för mig att sitta och tycka och tro, som inte har ett DS barn. Borde nog inte skrivit i denna tråd, vill inte att någon ska ta illa upp. :/
    Vad vänligt av dig! Jag tog inte illa upp denna gången. Det var inte ditt inlägg jag syfta på.
    Man får gärna fråga och så men jag svarar självklart utifrån mig!
    Gott nytt år på dig och din familj!!
    Mvh Maria
    en stolt ds mamma
  • calistra
    vagabond77 skrev 2007-12-31 08:18:12 följande:
    En annan sak det är just det som du skriver att det är så enkelt för folk att skriva om just DS när dom inte varit med om det. Jag har själv ändrat uppfattning en del sen min flcka kom. Men aldirg har jag ansett att DS är en sjukdom.
    Man måste helt enkelt vara i "våra" skor om man ska förstå till fullo. Och det räcker inte med att jobba med barn eller människor med DS. För det är just det jag har gjort i många år. Och jag själv trodde att jag förstod familjerna men det gjorde jag inte. Men vill ändå att man ska försöka vara lite finkänslig-som jag har skrivet tidigare. Men som en klok mamma sagt till mig. DET ÄR INGEN IDE´, Maria.
    Så framöver ska jag bara läsa INTE skriva.....
    en stolt ds mamma
  • Frantic

Men du hade ju kännt samma sak om ditt barn varit dövt eller vad som helst, att du givetvis älskar henne oändligt mycket och att hennes person till viss del formats avv de svårigheter hon gått igenom. Men det betyder ju inte att det är önskvärt att barnen skall drabbas av olika saker.

calistra skrev 2007-12-31 08:35:50 följande:
    En annan sak det är just det som du skriver att det är så enkelt för folk att skriva om just DS när dom inte varit med om det. Jag har själv ändrat uppfattning en del sen min flcka kom. Men aldirg har jag ansett att DS är en sjukdom.Man måste helt enkelt vara i "våra" skor om man ska förstå till fullo. Och det räcker inte med att jobba med barn eller människor med DS. För det är just det jag har gjort i många år. Och jag själv trodde att jag förstod familjerna men det gjorde jag inte. Men vill ändå att man ska försöka vara lite finkänslig-som jag har skrivet tidigare. Men som en klok mamma sagt till mig. DET ÄR INGEN IDE´, Maria. Så framöver ska jag bara läsa INTE skriva.....
  • Lefo
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    För min dotters skull skulle jag allt vilja att det fanns något botemedel mot hennes DS och detta inte för att jag inte tror hon kommer få ett bra liv utan att hon då kommer slippa alla fördomar som finns ute i vårt avlånga land.
  • heavymetal2

En nyårstankeställare:

"Jag är ett barn med Särskilda Behov.
     Barn med Särskilda Behov blir så lätt barn med
     Särskilda besvär.
     Barn med särskilda besvär blir lätt särskilda.
     Särskilda barn blir lätt isär-skilda.
     Isär-skilda barn får lätt särskilda behov.
     Särskilda behov är inte Särskilda - bara
     STÖRRE.
     Större behov har väl även du ibland...?"

• LILLABUNNY2
    MILF skrev 2007-12-30 21:59:57 följande:
    Jag citerade ditt inlägg och jag svarade på det. Förklara gärna vad jag missuppfattat, för tro mig -jag läste vad du skrev.Har du inte läst i tråden? Flera olika människor i tråden skriver att de nyttjar fosterdiagnostik för att förbereda sig om det skulle vara så att det fanns en avvikelse. Tyvärr får dessa inte ens ett gensvar eller ett "hurra".Mångfald finns ju och kommer att fortsätta finnas. Denna "häxjakt" jag läst om här i tråden och på andra sajter, tycker jag oftast bedrivs mot mamman som genomgår aborten, inte mot mamman som väljer att behålla barnet. Fri abort är något jag förspråkar, för vem är jag att säga vilka foster man får och inte får ta bort. Jag skulle aldrig säga till en kvinna att hon är fördomsfull och okunnig för att hon väljer att abortera ett foster med en kromosomavvikelse. Aldrig.
    Tack för ditt svar ,som sagt är det upp till var och en hurvida man vill besluta sig angående sin graviditet.Jag har inte dömt någon annan för det heller ,för jag står för att man ska få ha fri abort,och jag bedriver inte någon "häxjakt" på någon här iallafall som anser sig inte vilja behålla ett barn med avikelser .Jag bara skrev hur jag uppfattar visst resonomang angående fosterdiagnostik som jag skrivet i ett tidigare inlägg så står det att det är bra att det finns då man kan få veta mer och hitta fler mindre kända kromosomavikelser.Sen vem som är fördomsfull ,ja inte är det jag iallafall! 
    peace love and respect
  • LILLABUNNY2
    Förstår ditt resonomang och synsätt på ett sätt,ditt sätt.Men som Ds föräldrer, visst hade det varit bra att min son skulle slippa ha sitt DS,men samtidigt då tar jag ju bort en del av  hans personlighet för jag har aldrig sett på honom som min son med Ds utan bra som min son,detta gäller även mitt andra barn som faktiskt har adhd det gäller även honom för båda har sina olika funtionshinder en med utvecklingsstörning och en med neroulogiskstörning:Du skriver att du skulle önska att det fanns mirakelmedicin mm.Min mirkalemedicin är att jag ger dem all min kärlek och tid och respekt för de de är istället för att koncentrera mig på att göra dem "friska"utan jag bygger upp deras själv säkerhet,trygghet,tro på sig själva och det största självförtroende man kan få, så då kan man bara veta att de kommer få ett adeles utmärkt liv i framtiden.

OBS!För att det inte ska bli missuppfattat ser jag inte ner på ditt resonomang utan jag kan förstå hur man kan se på saker och ting olika.
    peace love and respekt
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!