• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-31 09:57:42 följande:
    Men du hade ju kännt samma sak om ditt barn varit dövt eller vad som helst, att du givetvis älskar henne oändligt mycket och att hennes person till viss del formats avv de svårigheter hon gått igenom. Men det betyder ju inte att det är önskvärt att barnen skall drabbas av olika saker.
    Självklart jag hade det!
    Men min dotter har inte haft några svårigheter. Hon lever ett friskt och lär sig nya saker varje dag-precis som ett normaltstört barn! Och hennes extra kromosom är INGEN sjukdom!
    en stolt ds mamma
  • Frantic

Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.

calistra skrev 2007-12-31 10:38:56 följande:
    Självklart jag hade det!Men min dotter har inte haft några svårigheter. Hon lever ett friskt och lär sig nya saker varje dag-precis som ett normaltstört barn! Och hennes extra kromosom är INGEN sjukdom!
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-31 10:49:04 följande:
    Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.
    Nu förvränger du mina ord..
    Nu stänger jag ner detta och ska fira nyår med mina underbara vänner UTAN alla fördomar!!
    en stolt ds mamma
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 10:49:04 följande:
    Det är nog de flesta DS barn som inte klarar en vanlig traditionell skolgång men med hjälp och stöd så klarar de mycket plus att många barn med DS inte läser den vanliga skolans program utan läser efter olika metoder (fast barnen går i vanlig skola).
    Detta för att många med DS måste "nöta" in kunskapen (utom de som är riktigt busigt och roligt de fastnar på en gång har jag märkt på min dotter).
  • LILLABUNNY2
    Lefo skrev 2007-12-31 11:09:05 följande:
    Det är nog de flesta DS barn som inte klarar en vanlig traditionell skolgång men med hjälp och stöd så klarar de mycket plus att många barn med DS inte läser den vanliga skolans program utan läser efter olika metoder (fast barnen går i vanlig skola). Detta för att många med DS måste "nöta" in kunskapen (utom de som är riktigt busigt och roligt de fastnar på en gång har jag märkt på min dotter).
    Men då kan vi också ställa oss frågan hur många "normalstörda barn "klarar av sin skolgång idag ?

Preliminär statistik från Skolverket visar att 88,6 procent av eleverna som går ut nionde klass är behöriga att börja på gymnasiet. Mer än var tionde elev saknar därmed behörighet att börja på gymnasiet. Vilket är det sämsta resultat Skolverket uppmätt, sedan det mål- och resultatrelaterade betygssystemet infördes 1997/98.
    peace love and respect
  • anne h
    vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    Vad jag skulle vilja är att min son får samma chans i samhället som alla andra barn. Att folk inte tror han inte kan, att han inte får, att det inte går, bara för att han har DS.. För även han lär sig, om än långsmmare. Han är skitduktig, så enkelt är det. och han är skitlycklig

Ett öppet samhälle, där alla får finnas, är det jag önskar alla mina barn.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • homemade

Nåväl jag håller helt med om att alla har samma rätt till respekt här i livet de som finns här. Jag är allt för okunnig i ämnet för att veta om det är en sjukdom eller ej i fackterm, men att det är att ses som icke önskvärt att få ett barm med DS kontra ett utam kromosom avvikelser är väl inte mycket att tvista om, alla vill väl ha ett så "normalt" barn som möjligt

• Frantic

Exakt.

Lefo skrev 2007-12-31 11:09:05 följande:
    Det är nog de flesta DS barn som inte klarar en vanlig traditionell skolgång men med hjälp och stöd så klarar de mycket plus att många barn med DS inte läser den vanliga skolans program utan läser efter olika metoder (fast barnen går i vanlig skola). Detta för att många med DS måste "nöta" in kunskapen (utom de som är riktigt busigt och roligt de fastnar på en gång har jag märkt på min dotter).
  • Frantic

Jag vet inte vad du menar med normalstörd, är det någon som inte har en utbecklingsstörning över huvud taget?

Vad gäller de usla resultaten för svenska elever så säger det mer om Svenska skolan än om barnens brist på DS. Det är väl inte så att alla elever som uppnår sopiga resultat gör det på grund av sin kromosomsammansättning? Då skulle det alltså vara genetisk skillnad mellan eleverna i Rinkeby Gymnasium och eleverna på Östra Real och det tror jag inte på för 5 öre.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 11:22:19 följande:
    Men då kan vi också ställa oss frågan hur många "normalstörda barn "klarar av sin skolgång idag ?Preliminär statistik från Skolverket visar att 88,6 procent av eleverna som går ut nionde klass är behöriga att börja på gymnasiet. Mer än var tionde elev saknar därmed behörighet att börja på gymnasiet. Vilket är det sämsta resultat Skolverket uppmätt, sedan det mål- och resultatrelaterade betygssystemet infördes 1997/98.
  • LILLABUNNY2
    Frantic skrev 2007-12-31 12:07:54 följande:
    Jag vet inte vad du menar med normalstörd, är det någon som inte har en utbecklingsstörning över huvud taget? Vad gäller de usla resultaten för svenska elever så säger det mer om Svenska skolan än om barnens brist på DS. Det är väl inte så att alla elever som uppnår sopiga resultat gör det på grund av sin kromosomsammansättning? Då skulle det alltså vara genetisk skillnad mellan eleverna i Rinkeby Gymnasium och eleverna på Östra Real och det tror jag inte på för 5 öre.
    Barn utan funktionshinder=Normalstörda ,vad jag ville ha sagt att det kvittar väll om man har funktionshinder eller ej ,att de finns normalstörda som inte heller skulle klara av sin skolgång att man inte behöver bara vara funktionshindrad och ha svårigheter ,nått du behöver lära dig är att ibland se människan istället för dess funtionshinder,det som hindrar människor med funktionshinder är tyvärr sådan som du som bara ser efter dess handikapp/funktionshinder och inte till idividen.
    peace love and respect
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!