• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • homemade

Jag kan inte se hur en värld full av utvecklingsstörda barn och barn med övriga fel som gör att de inte kan växa upp utan livslång vård kan göra världen vackrare. Att det bidrar till mångfald håller jag med om men att de gör världen vackrare och att man borde önska sig ett DS barn förstår jag ej.

• homemade

Nej de verkar reta upp sig så bra själva. Alla vill väkl helst ha ett friskt barn utan några som helst "fel" men tydligen inte enligt inläggen

• anne h
    Frantic skrev 2007-12-30 20:33:23 följande:
    Eh... nehej? Så vad är det ni önskar er? Ett "DS-begåvat" barn eller ett "DS-välsignat" barn eller hur ser ni på saken? Skall vi ha den här diskussionen igen, att om man ändrar ett ords betydelse så kan man låtsas att man ändrar världen? Jaaaa... om jag säger att astma, diabetes och mässlingen inte heller är sjukdomar så kommer våra barn aldrig bli sjuka i de sjukdomarna. Fiffigt! Nobelpriset i medicin är så gott som vårt!
    Vad sägs om.. "ett barn med Down syndrom"?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • heavymetal2
    homemade skrev 2007-12-30 21:22:09 följande:
    Nej de verkar reta upp sig så bra själva. Alla vill väkl helst ha ett friskt barn utan några som helst "fel" men tydligen inte enligt inläggen
    Nej för tusan,vi vill bara ha "sjuka" barn,inget annat!!!!!!För visst har vi skrivit så i alla inlägg?????Flört
  • homemade

De finns ju tom de som önskar fler DS ban

heavymetal2 skrev 2007-12-30 21:31:09 följande:
    Nej för tusan,vi vill bara ha "sjuka" barn,inget annat!!!!!!För visst har vi skrivit så i alla inlägg?????
  • homemade

Vad är det för otrevligt med att inte tycka att världen blir vackrare och bättre pg av DS. Det är väl en åsikt precis som att de finns de som tycker tvärt om

• MILF

Jag citerade ditt inlägg och jag svarade på det. Förklara gärna vad jag missuppfattat, för tro mig -jag läste vad du skrev.

Har du inte läst i tråden? Flera olika människor i tråden skriver att de nyttjar fosterdiagnostik för att förbereda sig om det skulle vara så att det fanns en avvikelse. Tyvärr får dessa inte ens ett gensvar eller ett "hurra".

Mångfald finns ju och kommer att fortsätta finnas. Denna "häxjakt" jag läst om här i tråden och på andra sajter, tycker jag oftast bedrivs mot mamman som genomgår aborten, inte mot mamman som väljer att behålla barnet.

Fri abort är något jag förspråkar, för vem är jag att säga vilka foster man får och inte får ta bort. Jag skulle aldrig säga till en kvinna att hon är fördomsfull och okunnig för att hon väljer att abortera ett foster med en kromosomavvikelse. Aldrig.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-30 15:08:10 följande:
    Tydligen kom inte dett med imitt tidigare inlägg märkligt men men ,Svara dig MILF .Jag tycker du ställer dig konstigt till svars mot mig då jag bara undrade vad homemade tyckte att världen blev vacker av ?En simpel fråga och undran,om man läser mina inlägg lite nogare så slipper man missuppfatta saker och ting.

Tycker det är synd att i diskutioner runt fosterdiagnistik oftast handlar om att man ska kunna sålla bort de "defekta"barnen,har aldrig hört i en debatt att det är bra för att då kan föräldrar få förbereda sig ifall de får ett barn med lite av det extra.

Sedan har det diskuterarts mycke om att de belastar samhället mm.Tycker bara att det är synd att vårt samhälle ska byggas upp på perfektionisim och inte på ett samhälle av mångfald där alla får plats.

Sedan hurvida var och en beslutar sig för abort eller ej är ju faktiskt upp till var och en. 
  • MILF

heavymetal2:

Vilken otrevlig ton du har. Detta forum är till för diskussioner, inte för annat.

• heavymetal2
    MILF skrev 2007-12-30 22:01:37 följande:
    heavymetal2:Vilken otrevlig ton du har. Detta forum är till för diskussioner, inte för annat.
    Detsamma.
  • MILF

Oj, det var ett intressant svar. Peka ut ett inlägg i tråden där jag varit otrevlig?

heavymetal2 skrev 2007-12-30 22:09:19 följande:
    Detsamma.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!