• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Sapho

Förstår inte resonemanget! Självklart är barn med DS lika mycket värda som alla andra! De är underbara och hur söta som helst! Men JAG vill inte ha DS och det tror jag att de flesta känner. För alla individers skull skulle det väl vara toppen utan detta syndrom. Precis som det skulle vara bra om inga barn fick andra komplikationer. Min syster föddes döv på en örat, jag älskar henne men inte vill jag att folk ska födas halvdöva för det!
    Det går jätte bra att leva med DS för många men det är ett sorts handekapp som leder till mycket jobbigt också som jag tror alla vill vara utan.
    Det handlar inte om att inte vilja ha barn som har DS, utan att inga barn vill ha DS.

anne h skrev 2007-12-30 10:51:54 följande:

Ja, det skulle vara hemskt, eftersom det ger dem som redan finns en mycket låg status, det ger även signaler att de inte är värda att finnas eftersom ingen "vill ha" dem..Jag vill inte ha en värld med exakt likadana människor, vilken trist värld det vore!Jag vill absolut ha barn med DS, jag har inga problem med dem.Jag tar gärna emot ditt barn om det visar sig ha DS när det är fött, så slipper du ta hand om det.nu kommer det alltid att födas barn med DS, detta eftersom de flesta föds av mödrar som är unga, mellan 20-30 år och att man då tror sig vara "säkra" från att få dessa barn. Det kommer alltid födas barn med Ds pga att det alltid kommer finnas människor med öppna sinnen som inte tror att man måste vara på ett visst sätt, som vet att man får bra liv även med en extra charmkromosom. Som med glädje tar emot det barn de får.
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:53:39 följande:
    Ska vi sålla bort bokstavsbarnen oxå?????Barn med ADHD/DAMP,Tourette Syndrom,Autism,ADD.....Dom barnen kan oxå va "jobbiga".....Hade ni som svarat ja till abort ang DS även gjort abort på dessa barn,om det hade gått?Många med typ ADHD har det fruktansvärt tufft,inte minst i tonåren....
    Jag har ju aldrig sagt att man ska sålla bort alla barn som svviker från det "perfekta". Jag säger bara att folk har rätt att välja själva vad det gäller det som kan upptäckas under graviditeten. Jag gnäller inte på folk som gör abort och jag gnäller inte på folk som behåller. Folk får fatta beslut som passar dem.

De andra sakerna du räknar upp här syns inte under graviditeten så det anser jag vara en helt annan sak. Det är äpplen och päron liksom.
  • Frantic

Det blir så märligt när föräldrar till ett sjukt/handikappat barn tror att det just är på grund av sjukdomen/handikappet de älskar sitt barn. Tror ni inte att om just detta barn, just exakt denna individ hade kunnat födas utan DS, ADHD, Tourettes et.c ändå hade varit fint och värt att älska?

Jag fattar heller inte resonemanget med att ÖNSKA ett DS-sjukt barn? Är det så att de barn ni har som inte fått DS är en besvikelse? Skulle ni hellre vilja att de också fått DS, jag fattar inte. Vilka övriga handikapp tillönskar ni era barn? CP? Blindhet? Dövhet? Blinda och döva barn kan också vara glada och kärleksfulla, det betyder inte att man måste ÖNSKA sig blinda eller döva barn och skriva i fetstil att man så GÄRNA skulle ha lite fler dövblinda barn här på jorden eller i sin familj, eller?

• anne h
    fru vanheden skrev 2007-12-30 10:46:35 följande:
    Sanningen är ju faktiskt den att mitt barn som har ds är ju nnu mitt minst "jobbiga" barn... Samma som hos dej kanske?
    Jo, men säger jag att det är så så får jag snart höra att jag förtränger sanningen. Så jag säger det inte högt, men du vet.. den där 16-åringen jag har.. Hon är inte nådig att tas med, hon tror ju hon är drottning i huset.. sedan ska vi inte ala om nästa lilla med de blonda vackra lockarna... hahah Tur jag har en som inte bereder mig några större problem..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • heavymetal2
    Frantic skrev 2007-12-30 11:03:23 följande:
    Det blir så märligt när föräldrar till ett sjukt/handikappat barn tror att det just är på grund av sjukdomen/handikappet de älskar sitt barn. Tror ni inte att om just detta barn, just exakt denna individ hade kunnat födas utan DS, ADHD, Tourettes et.c ändå hade varit fint och värt att älska?Jag fattar heller inte resonemanget med att ÖNSKA ett DS-sjukt barn? Är det så att de barn ni har som inte fått DS är en besvikelse? Skulle ni hellre vilja att de också fått DS, jag fattar inte. Vilka övriga handikapp tillönskar ni era barn? CP? Blindhet? Dövhet? Blinda och döva barn kan också vara glada och kärleksfulla, det betyder inte att man måste ÖNSKA sig blinda eller döva barn och skriva i fetstil att man så GÄRNA skulle ha lite fler dövblinda barn här på jorden eller i sin familj, eller?
    Eeeh...tror vi inte att vi skulle älska dom lika mycket utan handikappet....?Jag har inga barn med handikapp,vad jag vet,men jag skulle väl inte älska dom MER med ett handikapp....Inte önskar jag att dom fått DS.....problemet är väl snare att NI inte ser individen bakom!Ni ser bara problem,problem och problem.
  • Frantic

Va? Detta får du gärna förklara.

heavymetal2 skrev 2007-12-30 11:08:48 följande:
    problemet är väl snare att NI inte ser individen bakom!Ni ser bara problem,problem och problem.
  • heavymetal2
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 11:01:45 följande:
    Jag har ju aldrig sagt att man ska sålla bort alla barn som svviker från det "perfekta". Jag säger bara att folk har rätt att välja själva vad det gäller det som kan upptäckas under graviditeten. Jag gnäller inte på folk som gör abort och jag gnäller inte på folk som behåller. Folk får fatta beslut som passar dem.De andra sakerna du räknar upp här syns inte under graviditeten så det anser jag vara en helt annan sak. Det är äpplen och päron liksom.
    OM det hade gått att se,hade ni gjort abort då?Forsningen går ju framåt vettu....Så det va inga äpplen och päron här....
  • heavymetal2
    Frantic skrev 2007-12-30 11:10:12 följande:
    Va? Detta får du gärna förklara.
    Om ni INTE hade sett dessa barn som problem,då hade ni väl heller inte gjort abort va?"extra belastning" skrev någon....så hur ser ni annars på dessa barn,om inte ett problem?
  • MILF

För MIG hade det kanske varit ett problem att få ett barn med DS -jag säger inget om hurvida det blivit problem för någon annan människa.

heavymetal2 skrev 2007-12-30 11:13:36 följande:
    Om ni INTE hade sett dessa barn som problem,då hade ni väl heller inte gjort abort va?"extra belastning" skrev någon....så hur ser ni annars på dessa barn,om inte ett problem?
  • heavymetal2

Nu tar jag en paus....vi kommer nog inte längre.Alla är vi olika och vi tänker olika,synd bara att världen är så full av fördomar.......god fortsättning på er alla!

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!