• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Myrtille

Det där var ett väldigt förvirrat inlägg.

Lefo skrev 2008-01-01 12:47:49 följande:
    Får du mammapuhs inlägg att hon vill att hennes dotter ska bo på en öde ö?Vet inte du att många med funktionshinder i dagens Sverige blir mobbade, förföljda och det finns hemska trådar om "mongos" där man uppmanar att ta egna kort på personer med DS för att sedan skratta åt dem.
  • Myrtille

Nu skrev jag inte "fixa att leva ensam" utan frågade om DS inte skulle _innebära några problem_. Jag vet inte hur jag skall formulera mig tydligare.
    anne h skrev 2008-01-01 13:54:20 följande:

Inte många barn skulle fixa att leva ensamma på en öde ö, DS eller nDS.
  • heavymetal2

Måste bara få lägga mej i lite igen.....FlörtOavsett handikapp,eller funktionshinder,så finns det ju säkert NÅT bra i varje enskild "sjukdom".....jag skulle te x inte vilja vara utan mitt funktionshinder,det är en del av mej,en vän till mej är kortväxt(dvärg,fast det är ett dåligt ord),och hon ser många positiva bitar i det.....Jag känner folk med Ds och gladare och spralligare människor finns nog inte.....jag känner folk med AS och jisses vad smarta och intelligenta dom är!!!!Så varför måla världen svart eller vit?Alla har vi NÅGOT positivt i våra "sjukdomar",eller hur?Flört

• Myrtille

Ja, man kan absolut se _något_ positivt med många sjukdomar (medan det är svårt med andra), när de är ett konstaterat faktum. På samma sätt kan det leda till något gott att ens hus brinner ner, och ett dödsfall kan skänka andra perspektiv på livet.
    Inget ont i att få ut något positivt ur det mesta, men att därifrån försöka kritisera folk som gärna vill undvika olyckan innan den skett blir lite konstigt.

heavymetal2 skrev 2008-01-01 14:46:30 följande:
    Måste bara få lägga mej i lite igen.....Oavsett handikapp,eller funktionshinder,så finns det ju säkert NÅT bra i varje enskild "sjukdom".....jag skulle te x inte vilja vara utan mitt funktionshinder,det är en del av mej,en vän till mej är kortväxt(dvärg,fast det är ett dåligt ord),och hon ser många positiva bitar i det.....Jag känner folk med Ds och gladare och spralligare människor finns nog inte.....jag känner folk med AS och jisses vad smarta och intelligenta dom är!!!!Så varför måla världen svart eller vit?Alla har vi NÅGOT positivt i våra "sjukdomar",eller hur?
  • heavymetal2
    Myrtille skrev 2008-01-01 14:52:12 följande:
    Ja, man kan absolut se _något_ positivt med många sjukdomar (medan det är svårt med andra), när de är ett konstaterat faktum. På samma sätt kan det leda till något gott att ens hus brinner ner, och ett dödsfall kan skänka andra perspektiv på livet.Inget ont i att få ut något positivt ur det mesta, men att därifrån försöka kritisera folk som gärna vill undvika olyckan innan den skett blir lite konstigt.
    Okej,orkar inte gå igenom alla inlägg......vi har ju alla olika åsikter,och jag kan väl tycka att det kritiseras från båda håll?Jag tänker inte gå in i nån djupare diskussion här,men eftersom jag känner många människor med handikapp så kanske jag lättare kan förstå hur dom känner och vad dom anser...?God forsättning.Flört
  • Myrtille

God fortsättning.

heavymetal2 skrev 2008-01-01 14:58:07 följande:
    Okej,orkar inte gå igenom alla inlägg......vi har ju alla olika åsikter,och jag kan väl tycka att det kritiseras från båda håll?Jag tänker inte gå in i nån djupare diskussion här,men eftersom jag känner många människor med handikapp så kanske jag lättare kan förstå hur dom känner och vad dom anser...?God forsättning.
  • snigelfart

Har inte läst hela tråden och tänker inte göra det heller för såna här diskussioner urartar alltid här på FL.
    Däremot tänker jag bemöta TS.
    JA, vi gjorde ett NUPP test när vi väntade vår tjej. Vi ville i förväg veta om barnet lider av någon kromosomrubbning och JA vi hade nog avbrutit graviditeten om det hade visat sig vara så. Säger NOG för man kan aldrig i förväg veta hur man reagerar på ett sånt besked.
    Vi var inte särskilt rädda för trisomi 21 (downs syndrom) utan det som skrämde oss mest var att få ett barn med något av de andra syndromen man letar efter och som många gånger, ja nästan alltid glöms bort i dessa diskussioner. Det är trisomi 13 (Pataus syndrom) och 18 (Edwards syndrom) som medför grava missbildningar och utvecklingsstörningar hos barnet och också att chansen att barnet ska nå en vuxen ålder är liten. 

Tråkigt att det alltid ska urarta när man diskuterar sånt här. För min egen del så tycker jag det är värre att abortera fullt friska foster som människor har "slarvat" till men någon rätt att döma dessa människor har jag inte och ingen har heller rätt att döma mig för mitt beslut!
    Och NEJ jag ser inte ner på människor som har kromosomavvikelser eller något annat handikapp men vi blev erbjudna ett test och vi antog det erbjudandet!

Nu är hon här, vår underbara dotter!
  • Lefo
    Frantic skrev 2008-01-01 13:13:58 följande:
    Men snälla du. Öde ö-exemplet var ju bara för att plocka bort alla de övriga människor som Mammapu ansåg var det enda problemet för hennes flicka. Mammapu skriver uttryckligen att hon inte skulle önska bort sin dotters DS på grund av de handikapp som det för med sig utan enbart på grund av hur andra bemöter flickan. Hänger du med?
    Jag läste aldrig mammapuhs inlägg som att det avsåg alla mänikor.
    Myrtille skrev 2008-01-01 14:11:14 följande:
    Det där var ett väldigt förvirrat inlägg.

Jag är troligen inte lika intelligent som dig som kan skriva så förståliga inlägg. Jag ber hundra gånger om ursäkt att jag råkade svara på ditt inlägg.

• Lefo
    Jag läste aldrig mammapuhs inlägg som att det avsåg alla mänikor.
    mänskor ska det stå.....
    Så man inte blir anklagad för stavfel också, räcker med att man är förvirrad.
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:24:54 följande:
    Så ensam på en öde ö skulle din dotter inte ha några problem av sitt syndrom? Det måste nog ändå betecknas som ett undantag.
    Hur länge hade du klarat dig själv ensam på en öde ö? Hur länge hade min son klarat sig där? Antagligen inte längre än sin syster!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!