Inlägg från: rosita333 |Visa alla inlägg
  • rosita333

Nu får det vara nog!!!

Har inte läst hela tråden utan bara det sist skrivna... Verkar ha blommat upp till en livlig disskution detta. Känsligt för många, speciellt för dom som är föräldrar till barn med ds verkar det som. En fråga till er som har barn med ds: Visste ni innan ni födde att ni väntade barn med ds?
    Gör man inget prov innan födseln, alltså man föder ett barn med ds utan att veta om det innan, finns det ju enbart en sak att göra. Leva med det, göra det bästa av hur det blivit och självklart älskar man sitt barn lika mycket vare sig det har ds eller inte (tar jag förgivet)
    Det är ju upp till var och en om man vill testa sig under sin graviditet. Vad spelar det för roll för dom som väljer att INTE göra det? Det är ju ett val alla har. Jag är gravid och har gjort ett nupptest, visade inget ovanligt alls. Men hade det gjort det, hade jag gjort ett fostervattensprov. Hade det visat på ex ds eller annan klart synlig..(ja vad säger man nu för att inte uppröra någon?) jag väljer avvikelse från den "normala" utvecklingen, hade jag valt abort.

• rosita333

anne h skrev 2008-01-02 00:21:50 följande:

Eftersom du påstår att du inte ligger i riskzonen och jag personligen känner flertalet mammor som varit 20-25 år som fått barn med DS.. så undrar jag självklart vilken ålder som är säker?
    hon har väl inte påstått att hon inte har en risk att få ett barn med ds, bara att risken ÖKAR i takt med ålder. Vetenskapligt bevisat!
  • rosita333

anne-hon har påstått att hon inte ligger i riskzonen för att få barn med DS, nu är det så att det gör alla som blir gravida!

Ok då kanske hon gjort det tidigare i tråden då för jag såg inte det i det inlägget hon gjorde just då jag reagerade på ditt svar. Jag tror faktiskt att de flesta VET att man alltid har en liten risk att få ett barn med ds, vare sig man är 20 eller 40. Bara det enkla att riskerna åkar i takt med att åldern stiger.

" åldrarna 20, 35 och 40 år är risken 1:1500, 1:400 respektive 1:100. Faderns ålder har däremot ingen säkerställd betydelse. Man ska dock komma ihåg att det fortfarande är mödrar under 35 år som föder omkring 2/3 av alla barn med Downs syndrom, eftersom denna grupp ju representerar den största andelen barnaföderskor."

Källa: netdoktor.passagen.se/default.ns

• rosita333
    mammapuh skrev 2008-01-02 00:47:15 följande:
    Och man kan också tänka som så att när man är 20 är chansen/risken att inte få ett barn med ds 1499/1500 när man är 35 är det 399/400 och när man är 40 får man skaffa sig 99 barn för att 1 ska ha ds *S*
    Jaja bara siffror, budskapet var ju ändå att risken ökar i takt med ålder. Sen exakt hur det skrivs känns som en bagatell
  • rosita333
    mammapuh skrev 2008-01-02 00:49:55 följande:
    Kan tillägga att min dotter är den bäst sovande i vår familj möjligen tillsammans med sin yngsta lillebror Hon lägger huvudet på kudden vid 20 tiden och vaknar inte en gång på hela natten och så har det varit så gott som när hon föddes. Samma sak med Noah medans Lucas är helt värdelös när det gäller att sova!
    men egentligen handlar ju inte denna tråden om hur duktiga just era barn är, eller andras heller med eller utan ds. Den handlar ju om hurvida man skulle välja en abort vid uptäckten utav ds på ett foster i MIN (eller någon annans) kropp. Det är ju upp till var och en att göra sitt beslut. Eftersom man aldrig kan se hur grav ds barnet kan få skulle iaf aldrig JAG välja att föda barnet. Likaväl som de kan bli jätteduktiga och självstädiga kan det bli så att de kommer bli beroende av en annan part att sköta dom, dygnet runt, hela livet ut. + följdsjukdomar som kan finnas. (också i olika grader).
    och snälla kom inte och säg att "om man lär känna en person med ds kommer du tycka annorlunda". Jag har jobbat med ungdomar som har ds, och det har inte ändrat mina åsikter.
  • rosita333

anne h skrev 2008-01-02 10:36:19 följande:

tror inte det är många som inte accepterar ifall du väljer abort, däremot att det sprids okunskap och rent av felaktigheter, det är det jag emotsätter mig. Det ökar på fördomar mot personer med DS, vilket är tvärtemot vad samhället behöver.
    Men det är ju fortfarande inga fördomar emot personer med ds som gör att man väljer en abort vid upptäckten av ds under graviditeten. Det är ju all FAKTA och kunskap som är anledninge. Iaf för mig! Har jobbat med ungdomar som har down syndrom och jag kan försäkra att LÅNGT ifrån alla med ds är så "friska" som era barn med ds här i denna tråden. Att jobba med ds-personer har snarare fått mig ännu mer säker vart jag står i denna frågan. Jag har sett hur svårt de har det i många olika situationer, men följdsjukdomar osv osv.
  • rosita333
    Myrtille skrev 2008-01-02 10:46:03 följande:
    Det blir bara pinsamt att felcitera när inläggen faktiskt ligger kvar i tråden. jaja.Summan av kardemumman är att Downs syndrom medför svårigheter för barnet, precis som diabetes eller vilken annan åkomma som helst, det är vi alltså överens om.I ett läge där man inte föder ALLA barn som skulle kunna födas, även om de givetvis skulle vara värda att älska när de väl fötts, kan man alltså föredra ett barn som slipper både diabetes och Downs.Det handlar inte om att inte värdera människan med Downs. Det handlar om att unna sitt ofödda barn att slippa den belastningen.
    PRECIS!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!