• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • azofia

Maggis inlägg var klockrent!
    Säger allt som behöver sägas tycker jag.

Vad jag vet så är det INGEN som sagt att barn med DS är mindre värda än andra barn.
    Det alla däremot försöker säga (men som verkar vara oerhört svårt att ta in för en del) är att man skulle göra abort om det upptäcktes att barnet hade DS eftersom man SJÄLV anser sig inte kunna ge det barnet ett bra liv.
    INGEN säger något om att era barn skulle vara mindre värda!

Snälla säg att ni förstår skillnaden....

• TessaS

Som så mycket annat här på fl, så kan man välja vilket man tar personligt.
    Bara för att jag har fött barn, så kan ju jag inte förutsätta att alla som valt att göra abort någon gång, anser att mitt barn inte borde finnas till.
    Eller om någon kvinna har valt abort av en pojke, för att hon redan har åtta söner och vill ha en flicka, så tror jag inte per automatik att hon tycker att min son är mindre värd.
    Eller jo, jag KAN, men jag inser det löjliga i det.

Att jag, eller någon annan, väljer abort av ett ds-barn (eller av vilken anledning som helst) betyder inte att vi vill utrota alla barn med ds. Jag ser mig inte som mogen och tålmodig nog att ta hand om ett ds-barn. Jag ser mig heller inte som mogen och tålmodig nog att vara tvåbarns-mamma, men det betyder FORTFARANDE inte att jag vill utrota alla barn nr två i alla familjer.

• Frantic

Så om vetenskapen på något magiskt sätt kom på ett sätt att bota DS och ge henne en normal kromosombyggnad så skulle du tacka nej?

calistra skrev 2007-12-18 11:36:01 följande:
    En sak till jag anser att min prinsessa är den mest perfeka bebis som finns-där med basta!
  • Lefo
    Murloc skrev 2007-12-18 13:23:03 följande:
    LefoDu får visst skriva att du tycker ditt barn är sötast i världen, för jag antar att du tycker det. Men alla andra tycker inte det, de tycker troligen att deras barn är sötast i hela världen. Ni skriver inte generellt, ni skriver som om det vore fakta, att era barn är sötast i världen. Det stämmer inte, det är ingen fakta, det är era åsikter.
    Jag tycker det är "fakta" att minna barn är det bästa i hela värden. Men jag har lika stor försåelse att andra föräldrar tycker att deras barn är det vackraste i hela värden.
    Dum är jag inte.
  • Lefo
    Murloc skrev 2007-12-18 13:24:22 följande:
    Lefo Du frågar om man inte får tänka olika i min värld. Jag ser det snarare att man inte får tänka olika i din värld. Alla måste vilja ha ett barn med ds, får absolut inte göra abort, annars kränker man dig.

Var har jag skrivit detta?
    Ta fram de inlägg där jag skriver det du påstår.
    Jag är för fosterdiagnostik.
    Jag är för fri abort.
    Men jag är emot dålig information.

Jag har till och med sagt att jag tycker det är rätt att du aborterar ett foster/barn med DS för barnets bästa.

• Lefo
    JeckaH skrev 2007-12-18 13:58:07 följande:
    När man väl har fått sitt barn så är det det käraste man har DS eller inte. Men INNAN måste man få chansen att välja eller välja bort. Jag och min man ska göra IVF nu och jag vill verkligen ha ett så friskt barn som möjligt. Skulle kunna tänka mig att ta bort ett DS barn, men det har INGET att göra med de DS barnen som redan finns. De är lika mycket värda som alla andra barn. Men jag måste få lov att välja det liv som jag tycker passar mig och jag är långt ifrån okunnig när det gäller barn och handikapp. Har arbetat med barn i behov av särskilt stöd i flera år och vet precis. Livet har inga garantier, men varför ta bort möjligheterna med att kunna välja sitt eget liv?
    Du skriver väldigt bra och du och din man har tagit ert beslut och jag tycker det är mycket bra att ni stå för det och också att du förstår den andra sidan.
    Mina barn är IVF barn och jag tänkte på ett annat sätt än du men jag respekterar ditt beslut fast jag är DS mamma.

Mycket bra skrivet!
  • Murloc

Lefo

Nej, det är inte fakta, det man kan säga är att det är fakta att dina barn är bäst i världen, för DIG. Förhoppningsvis fadern till barnen med.

Men de är inte det bästa i världen.

• Murloc

Lefo

Precis, jag gör det då för barnets bästa, för att barnet inte skulle få det bra. Jag skulle inte göra det för att roa mig själv, eller i någon kamp för att döda alla barn med ds, som vissa här tror.

• Frantic

Nej det är inte fakta, det är en subjektiv åsikt. Jag gissar att du är bekant med skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet?

Lefo skrev 2007-12-18 17:45:21 följande:
    Jag tycker det är "fakta" att minna barn är det bästa i hela värden. Men jag har lika stor försåelse att andra föräldrar tycker att deras barn är det vackraste i hela värden.Dum är jag inte.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-18 19:23:59 följande:
    Nej det är inte fakta, det är en subjektiv åsikt. Jag gissar att du är bekant med skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet?
    Ja tänk att hon vet det. Men du verkar tro att jag inte fattar något för annars hade du nog frågat annorlunda.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!