• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • SystraMi
    Lefo skrev 2007-12-17 12:02:22 följande:
    Till saken är också att i dagarna har det varit mycket skriverier i media om KUB och det som skrivs är just DS. Det som glöms i dessa artiklar i pressen är att det inte är bara DS som man letar efter men detta skrivs det inget om. Sedan det som Svenska DS föreningen är emot när det avser KUB för alla i Sth är att det nu inte finns någon information och den lilla information som finns skriver endast om DS och inget annat och detta är fel tycker jag och också DS föreningen. Så jag kan förstå att man kallar det för häxjakt på just DS. Åter igen jag är inte emot fosterdiagnostik.
    Men kan inte det vara för att Downs är såpass välkänt som man använder det som exempel?
  • jennie ellie

Kallar du det okunskap bara för att nan inte vill ha ett DS barn?

• TessaS

Jag kan absolut köpa att informationen i samband med fvp och sånt är dålig. Jag har själv aldrig gjort något så jag har ingen erfarenhet i frågan.

Det jag vänder mig mot är att man blir häxförklarad så fort man väljer på ett annat sätt. Om jag står inför ett beslut, tar reda på så mycket jag kan, och ÄNDÅ väljer abort, varför är det så mycket värre och mer personligt riktat än om jag väljer abort av en annan anledning?
    Jag skulle aldrig få för mig att ställa mig och skrika över någons val till abort, bara för att jag valt att föda ett barn. Varför ska mammor till ex Ds-barn ha rätt till det?

Lefo skrev 2007-12-17 12:02:22 följande:
    Till saken är också att i dagarna har det varit mycket skriverier i media om KUB och det som skrivs är just DS. Det som glöms i dessa artiklar i pressen är att det inte är bara DS som man letar efter men detta skrivs det inget om. Sedan det som Svenska DS föreningen är emot när det avser KUB för alla i Sth är att det nu inte finns någon information och den lilla information som finns skriver endast om DS och inget annat och detta är fel tycker jag och också DS föreningen. Så jag kan förstå att man kallar det för häxjakt på just DS. Åter igen jag är inte emot fosterdiagnostik.
  • snöstjärna71

sär skriven skrev 2007-12-17 11:51:36 följande:

Jag har själv ett diabetesbarn och anser att parallellen mellan DS och diabetes är väl grav. En diabetiker liksom en homosexuell har fulla förutsättningar att leva ett liv med samma förutsättningar som vi andra, vilket inte alla personer med DS har. Det är inget inkonsekvent i att anse att det är skillnad på diabetes och en utvecklingsstörning.
    Vården av diabetiker har verkligen gått frammåt på senare år, liksom vården av DS-barn (hjärtoperationer, pedagogiska metoder, teckenstöd osv).

Dock är det så att diabetiker måste ta b-glukos och sprutor 4-5 ggr/dag för att överleva, måste alltid tänka på sitt blodsocker, kan drabbas av livshotande ketoacidos eller blodsockerfall, har betydligt högre risk än ickediabetiker att dö i förtid, få hjärtinfarkt eller stroke, behöva dialys, amputera fötterna osv. Detta är medicinska fakta. En individ med DS kan vara i övrigt frisk.

Och om det är OK att säga att man skulle abortera ett foster med DS för att _jag_ vill inte ha ett sånt barn så måste det vara helt OK att säga att jag skulle abortera ett foster som får diabetes i barnåren för _jag_ vill inte ha ett sånt barn. Det får föräldrar till diabetesbarn faktiskt acceptera, det betyder inte att jag inte tycker deras barn har samma värde som mina barn. Men det är JAG som bestämmer vilka handikapp jag vill acceptera, jag kanske gärna åker på teckenläger och gör DS-grejor, men jag vill inte ha ansvar för mitt barns b-glukos hela barndomen och veta att barnet riskerar komplikationer i vuxen ålder.

Men det är utvecklingsstörningen som spökar tror jag. Det är den som gör att man "får" tycka det är OK att ta bort DS-foster, och det är den som gör folk så förnärmade om man på något vis skulle jämföra DS med nån annan åkomma av större eller mindre dignitet.
  • Verkligen

Har bara läst TS. Och jag tycker att man får göra vilket val man vill. Om man vill behålla ett barn med DS så gör det, vill man inte så skit i det.
    Jag och min sambo har diskuterat det där i det oändliga känns det som, och vi skulle ta bort det. Det är vår ensak som ingen annan har nåt att göra med..
    Så alltså, det är upp till var och en.

Kent 29/2 och Kent 21/3 2008!!!!
  • Lefo

SystraMi skrev: Men kan inte det vara för att Downs är såpass välkänt som man använder det som exempel? _______________________ Nu förstår jag inte riktigt? Klart att många vet vad DS är men det är enligt mig fel information när man skriver DS när det endast födds ca 120 barn varje år med DS och ca lika många hittas med FVP och tas bort alltså ca 240 foster/barn. Sedan hittar man idag lika många andra kromosomavvikelser. Jag förstår då inte varför man bara skriver DS hela tiden.

• Lefo

TessaS skrev: Jag skulle aldrig få för mig att ställa mig och skrika över någons val till abort, bara för att jag valt att föda ett barn. Varför ska mammor till ex Ds-barn ha rätt till det? __________________ Jag är DS mamma och jag skriker inte. Jag vill bara att alla ska få rätt information och inte leva med GAMMAL information som idag finns om DS. Idag finns ny information om DS men denna är till nyblivna föräldrar till DS barn och är inte utgiven av stat eller kommun utan av Svenska DS föreningen.

• TessaS

Nej, du har inte skrikit, den hänvisningen var mer åt tidigare inlägg i debatten.
    Just informationen TROR jag att jag håller med dig om. Vet som sagt var inte, eftersom jag aldrig behövt ta reda på nåt.
    Jag ser det här mer som en fråga om fri abort, och inte olika värde på barn med eller utan "avvikelser". Mitt barn är värt ALLT för mig, men mycket mindre för någon annan, så är det ju oavsett ds eller diabetes eller vad nu må vara.

Lefo skrev 2007-12-17 12:24:55 följande:
    TessaS skrev: Jag skulle aldrig få för mig att ställa mig och skrika över någons val till abort, bara för att jag valt att föda ett barn. Varför ska mammor till ex Ds-barn ha rätt till det? __________________ Jag är DS mamma och jag skriker inte. Jag vill bara att alla ska få rätt information och inte leva med GAMMAL information som idag finns om DS. Idag finns ny information om DS men denna är till nyblivna föräldrar till DS barn och är inte utgiven av stat eller kommun utan av Svenska DS föreningen.
  • Schnauser

Skulle jag bli gravid och använde mig av den möjlighet vi har att se om det är ngt fel på fostret - skulle jag göra abort. Även ett DS-barn.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • sär skriven

Naturligtvis är det utvecklingsstörningen som spökar framför allt. I vilket fall skulle det för mig vara mycket "värre" att få ett barn med DS än ett barn med diabetes.

Och jag skulle köpa resonemanget som du för, att föräldrar skulle kunna avböja ett barns ankomst för att det har diabetes. Det är ett tufft liv att ha hand om en diabetiker just för att undvika de komplikationer du nämner. Dock är skillnaden att diabetikern lär sig relativt snabbt att själv hantera sin sjukdom, medan en person med DS kanske aldrig kommer så långt för att den saknar de förmågorna rent mentalt.

snöstjärna71 skrev 2007-12-17 12:17:55 följande:
    sär skriven skrev 2007-12-17 11:51:36 följande:
    Vården av diabetiker har verkligen gått frammåt på senare år, liksom vården av DS-barn (hjärtoperationer, pedagogiska metoder, teckenstöd osv). Dock är det så att diabetiker måste ta b-glukos och sprutor 4-5 ggr/dag för att överleva, måste alltid tänka på sitt blodsocker, kan drabbas av livshotande ketoacidos eller blodsockerfall, har betydligt högre risk än ickediabetiker att dö i förtid, få hjärtinfarkt eller stroke, behöva dialys, amputera fötterna osv. Detta är medicinska fakta. En individ med DS kan vara i övrigt frisk.Och om det är OK att säga att man skulle abortera ett foster med DS för att _jag_ vill inte ha ett sånt barn så måste det vara helt OK att säga att jag skulle abortera ett foster som får diabetes i barnåren för _jag_ vill inte ha ett sånt barn. Det får föräldrar till diabetesbarn faktiskt acceptera, det betyder inte att jag inte tycker deras barn har samma värde som mina barn. Men det är JAG som bestämmer vilka handikapp jag vill acceptera, jag kanske gärna åker på teckenläger och gör DS-grejor, men jag vill inte ha ansvar för mitt barns b-glukos hela barndomen och veta att barnet riskerar komplikationer i vuxen ålder.Men det är utvecklingsstörningen som spökar tror jag. Det är den som gör att man "får" tycka det är OK att ta bort DS-foster, och det är den som gör folk så förnärmade om man på något vis skulle jämföra DS med nån annan åkomma av större eller mindre dignitet.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!