• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Frantic

TYvärr finns det väldigt mycket sådan attityd här: "skriv och tyck som vi annars..." Att försöka mana till bojkott av trådar som innehåller andra åsikter än ens egna är bara infantilt.

TessaS skrev 2007-12-17 11:11:12 följande:
    Om jag tycker att fri abort är just fri abort och inte "bara om du har en tillräckligt bra anledning som godkänns av vissa utvalda på FL", HUR ska jag skriva här då utan att såra?Finns det några instruktioner ni kan lägga ut så man vet?
  • sär skriven

Varför blir man sårad av tanken på att ANDRA inte vill ha ett DS-barn? Det är ju faktiskt ingen som påstått att ni, DS-föräldrar, måste se på saken på samma sätt. Men jag skulle inte vilja ha ett barn med DS, och det säger jag inte för att såra någon utan för att det är så det är.

• Lefo

**MILF skrev: Det är så här att om jag går in under rubriken Förälder så ser jag de senaste inläggen som det skrivits i. Ser jag något jag finner intressant så läser jag och svarar om jag känner att jag vill. För övrigt så är detta ingen stängd medlemsgrupp, eller hur? *** _________________________________________________________________ Som sagt jag var bara nyfiken över var som gör dig intresserad av just detta ämne. Jag menar absolut ingen illa. Jag själv är för fosterdiagnostik men jag är emot när många som gör den endast får information från ett håll som det tyvärr är på många ställen idag. Jag vill att de personer som ska göra fosterdiagnostik ska få information och då också rätt information vad för avvikelser man kan hitta plus vad för alternativ man har och också vad innebär det att leva med ett barn som har ett funktionshinder och då så klart information som är NY och inte den informationen som idag finns som är GAMMAL. Många som idag får ett negativt svar på de prover som gjorts får nästan alltid från sjukvården bara alternativet abort. Jag vet flera som har valt att behålla sitt barn (och då endast de som har DS för jag själv har ett barn med DS) som fått väldigt dålig mottagande från sjukvården och fått söka andra vägar till information och stöd.

• MILF

Exakt, det känns som att om man skriver att man själv inte vill behålla ett foster som berikats med extra kromosomer, så vill man per automatik "ta bort" alla sådana som redan existerar.

sär skriven skrev 2007-12-17 11:20:37 följande:

Varför blir man sårad av tanken på att ANDRA inte vill ha ett DS-barn? Det är ju faktiskt ingen som påstått att ni, DS-föräldrar, måste se på saken på samma sätt. Men jag skulle inte vilja ha ett barn med DS, och det säger jag inte för att såra någon utan för att det är så det är.
  • TessaS

Jo, man borde ju egentligen inte bli förvånad.

Frantic skrev 2007-12-17 11:17:11 följande:
    TYvärr finns det väldigt mycket sådan attityd här: "skriv och tyck som vi annars..." Att försöka mana till bojkott av trådar som innehåller andra åsikter än ens egna är bara infantilt.
  • SystraMi

Har bara läst TS och nåt inlägg i början.

Jag blir mer skrämd av att en del vill ta bort fosterdiagnostiken för att risken finns att någon väljer abort.
    För mig är verkligen inte fosterdiagnostik lika med Downs Syndrom!
    Att säga att fosterdiagnostik är en häxjakt på barn med Downs Syndrom tycker jag tyder på lika mkt okunskap som att TS tycker det är okunskap att ta bort ett barn med Downs.
    Det finns åkommor på foster som faktiskt kan åtgärdas under graviditeten, ska man strunta i det då och låta de barnen dö för att det är så dåligt med fosterdiagnostik?
    Det finns också de foster med riktigt grava missbildningar och funktionshinder som inte hade klarat sig utanför magen, eller i vilket fall inte någon längre tid. Ska man då ta ifrån föräldrar det valet att avbryta en sån graviditet?

Fosterdiagnostik är viktigt!

• sär skriven

Ja. Jag tror att de DS-föräldrar som skriver så och dessutom svänger sig med ord som "häxjakt" känner sig träffade och gör antagandet att vi inte tycker att deras barn är lika mycket värda som andra. De flyttar alltså fokus från sakfrågan (kan man tänka sig att ta hand om ett barn med DS, som dessutom ofta medför komplikationer på inre organ samt det faktum att man aldrig riktigt vet hur långt barnet kommer i utvecklingen) till att gälla dem själva. Navelskåderi, okunskap och trångsynthet, anser jag.

Svarar på en gång på de inlägg jag förmodligen KOMMER få om att det är jag som är trångsynt som skulle ta bort ett barn med DS;

Jag anser inte att jag är trångsynt för att jag inte vill sätta mig i den situationen, och jag har full förståelse för att man väljer att behålla ett DS-barn. Men jag vill inte själv ha ett DS-barn.

MILF skrev 2007-12-17 11:28:57 följande:
    Exakt, det känns som att om man skriver att man själv inte vill behålla ett foster som berikats med extra kromosomer, så vill man per automatik "ta bort" alla sådana som redan existerar. sär skriven skrev 2007-12-17 11:20:37 följande:
  • snöstjärna71

En lite intressant sak som jag märkt är att det ska vara OK att vilja ta bort DS-foster för att man inte vill ha ett sånt barn och då ska inte DS-föräldrar bli upprörda för det berör ju inte DERAS barn. Så kan man absolut resonera. Men det jag märkt är att det ofta är just DS det ska vara OK att resonera så kring. För om man i tanken byter ut DS mot nåt annat, t ex homosexualitet, blir det ett himla ramaskri från de personer som tycker just att det ska vara OK att vilja ta bort ett DS-foster utan DS-föräldrar ska bli upprörda. NEJ, jag skulle personligen inte göra abort pga att mitt foster var homosexuellt men om man resonerar som i exemplet ovan måste det också vara helt OK att byta ut DS mot andra saker, som t ex homosexualitet, diabetes, dyslexi, annars är man inte konsekvent. Jag tror faktiskt att föräldrar till barn med t ex diabetes skulle reagera om folk sa "Nu när man kan testa för diabetes väljer jag att ta bort ett foster som kommer att få diabetes i barndomen, för jag vill ju ge mitt barn de allra bästa förutsättningar till ett bra liv". När man själv har ett barn med DS, diabetes eller vad man nu diskuterar, och tycker att både barnet och familjen har ett mycket bra liv är det nog ganska naturligt att man reagerar när det anses naturligt att söka och abortera de foster som bär på det ens eget barn har.
  • sär skriven

Jag har själv ett diabetesbarn och anser att parallellen mellan DS och diabetes är väl grav. En diabetiker liksom en homosexuell har fulla förutsättningar att leva ett liv med samma förutsättningar som vi andra, vilket inte alla personer med DS har. Det är inget inkonsekvent i att anse att det är skillnad på diabetes och en utvecklingsstörning.

snöstjärna71 skrev 2007-12-17 11:48:18 följande:
    En lite intressant sak som jag märkt är att det ska vara OK att vilja ta bort DS-foster för att man inte vill ha ett sånt barn och då ska inte DS-föräldrar bli upprörda för det berör ju inte DERAS barn. Så kan man absolut resonera. Men det jag märkt är att det ofta är just DS det ska vara OK att resonera så kring. För om man i tanken byter ut DS mot nåt annat, t ex homosexualitet, blir det ett himla ramaskri från de personer som tycker just att det ska vara OK att vilja ta bort ett DS-foster utan DS-föräldrar ska bli upprörda. NEJ, jag skulle personligen inte göra abort pga att mitt foster var homosexuellt men om man resonerar som i exemplet ovan måste det också vara helt OK att byta ut DS mot andra saker, som t ex homosexualitet, diabetes, dyslexi, annars är man inte konsekvent. Jag tror faktiskt att föräldrar till barn med t ex diabetes skulle reagera om folk sa "Nu när man kan testa för diabetes väljer jag att ta bort ett foster som kommer att få diabetes i barndomen, för jag vill ju ge mitt barn de allra bästa förutsättningar till ett bra liv". När man själv har ett barn med DS, diabetes eller vad man nu diskuterar, och tycker att både barnet och familjen har ett mycket bra liv är det nog ganska naturligt att man reagerar när det anses naturligt att söka och abortera de foster som bär på det ens eget barn har.
  • Lefo

Till saken är också att i dagarna har det varit mycket skriverier i media om KUB och det som skrivs är just DS. Det som glöms i dessa artiklar i pressen är att det inte är bara DS som man letar efter men detta skrivs det inget om. Sedan det som Svenska DS föreningen är emot när det avser KUB för alla i Sth är att det nu inte finns någon information och den lilla information som finns skriver endast om DS och inget annat och detta är fel tycker jag och också DS föreningen. Så jag kan förstå att man kallar det för häxjakt på just DS. Åter igen jag är inte emot fosterdiagnostik.

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!