sär skriven skrev 2007-12-17 11:20:37 följande:
Varför blir man sårad av tanken på att ANDRA inte vill ha ett DS-barn? Det är ju faktiskt ingen som påstått att ni, DS-föräldrar, måste se på saken på samma sätt. Men jag skulle inte vilja ha ett barn med DS, och det säger jag inte för att såra någon utan för att det är så det är.
En lite intressant sak som jag märkt är att det ska vara OK att vilja ta bort DS-foster för att man inte vill ha ett sånt barn och då ska inte DS-föräldrar bli upprörda för det berör ju inte DERAS barn. Så kan man absolut resonera. Men det jag märkt är att det ofta är just DS det ska vara OK att resonera så kring. För om man i tanken byter ut DS mot nåt annat, t ex homosexualitet, blir det ett himla ramaskri från de personer som tycker just att det ska vara OK att vilja ta bort ett DS-foster utan DS-föräldrar ska bli upprörda. NEJ, jag skulle personligen inte göra abort pga att mitt foster var homosexuellt men om man resonerar som i exemplet ovan måste det också vara helt OK att byta ut DS mot andra saker, som t ex homosexualitet, diabetes, dyslexi, annars är man inte konsekvent. Jag tror faktiskt att föräldrar till barn med t ex diabetes skulle reagera om folk sa "Nu när man kan testa för diabetes väljer jag att ta bort ett foster som kommer att få diabetes i barndomen, för jag vill ju ge mitt barn de allra bästa förutsättningar till ett bra liv". När man själv har ett barn med DS, diabetes eller vad man nu diskuterar, och tycker att både barnet och familjen har ett mycket bra liv är det nog ganska naturligt att man reagerar när det anses naturligt att söka och abortera de foster som bär på det ens eget barn har.