• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Farfalla
    Flisalisan skrev 2007-12-14 06:32:10 följande:
    Ska alla barn vara perfekta eller?
    Jag anser att min gosse är helt perfekt!
  • MILF

Men jag är än dock inte beredd att hålla med dig.

Etnisk rensning och abort är inte samma sak och kan därför ej jämföras. En annan sak är om man dödar/tvångförflyttar ett redan fött barn. Då är det etnisk rensning.
    Efter att ha läst svaret jag fick av dig och din förklaring på etnisk rensning så tvivlar jag starkt på att du forskat i ämnet. Skulle som högst sträcka mig till att du skrivit ett arbete i högstadiet om det.

Ja det är skillnad på ett friskt barn (oavsett kön) och ett barn med DS. Det hoppas jag verkligen att du håller med om.

Var går då gränsen till vilka foster man får abortera? Ett barn med DS? Ett oönskat barn? Ett barn som hur som helst kommer att dö då det för första gången skriker utanför mammans mage?

Jag röstar för det fria viljan. Fri abort.

Septemberknodd skrev 2007-12-16 09:06:29 följande:
    Jaha, men då har jag ju rätt i mitt antagande att du tycker att det är en helt annan fråga att abortera flickor för att de är flickor än frågan om att abortera ds-barn. javisst är det skillnad att få ett ds-barn jämfört med att få ett "fullt friskt barn" (som om det vore de två alternativ vi har). Det är också skillnad mellan att få en pojke och en flicka. Men inte så att det motiverar abort, sa du? Skillnaden ligger således i människovärdet och inte enbart i det faktum att man har olika förutsättningar i livet? Och DÄR tangerar du, återigen, tankegångarna bakom etnisk rensning, tjejen! Och nej, jag behöver inte läsa på, men tack för omtanken. Jag har nämligen forskat i ämnet. Nu läger jag ner min fria demokratiska röst i denna debatt och önskar samtliga debattörer en härlig jul!
  • snöstjärna71
    MILF skrev 2007-12-16 13:12:12 följande:
    Jag röstar för det fria viljan. Fri abort.
    Det MÅSTE innebära att det enligt dig är OK att abortera ett foster pga "fel" kön. Annars får ju inte den fria viljan styra. Med fostervattenprov kan man ta reda på om fostret har DS, trisomi 13 eller 18, samt vilka könskromosomer fostret har. Och om den fria viljan får styra måste det vara lika OK att abortera pga att fvp visar DS som pga att fvp visar "fel" kön. Stämmer det med ditt resonemang? Bara nyfiken på hr du tänker.
  • MILF

Ja det är okej att abortera ett foster oavsett anledning. Har läst mina inlägg nu (igen) och jag ser ingenstans där jag skrivit att det inte skulle vara okej att ta bort en flicka eller pojke enbart baserat på deras kön.
    Det jag skrev var att det är en viss skillnad på ett friskt barn och ett barn med DS. Att ta bort ett foster pga kön skulle jag inte kunna göra, däremot skulle jag kunna ta bort ett sjukt foster.

snöstjärna71 skrev 2007-12-16 16:15:52 följande:
    Det MÅSTE innebära att det enligt dig är OK att abortera ett foster pga "fel" kön. Annars får ju inte den fria viljan styra. Med fostervattenprov kan man ta reda på om fostret har DS, trisomi 13 eller 18, samt vilka könskromosomer fostret har. Och om den fria viljan får styra måste det vara lika OK att abortera pga att fvp visar DS som pga att fvp visar "fel" kön. Stämmer det med ditt resonemang? Bara nyfiken på hr du tänker.
  • calistra
    MILF skrev 2007-12-16 16:40:23 följande:
    Ja det är okej att abortera ett foster oavsett anledning. Har läst mina inlägg nu (igen) och jag ser ingenstans där jag skrivit att det inte skulle vara okej att ta bort en flicka eller pojke enbart baserat på deras kön. Det jag skrev var att det är en viss skillnad på ett friskt barn och ett barn med DS. Att ta bort ett foster pga kön skulle jag inte kunna göra, däremot skulle jag kunna ta bort ett sjukt foster.
    Måste höra.
    Vad anses vara ett sk "sjukt" foster av dig och andra??
  • MILF

Exempelvis ett barn med DS, menar jag då.
    Tillägger att nej, jag är inte intresserad av att köra "DS är ingen sjukdom diskussionen".
    För om jag skrivit exempelvis normalt/onormalt hade jag fått köra "vem är då normal, finns någon som är normal-diskussionen".
    Du förstår vad jag menar, inte sant? Helst med tanke på att tråden handlar om barn med DS.

calistra skrev 2007-12-16 17:40:17 följande:
    Måste höra.Vad anses vara ett sk "sjukt" foster av dig och andra??
  • calistra
    MILF skrev 2007-12-16 18:29:02 följande:
    Nej, men du förstår vad jag menade, eller märker fröken bara på ord? Jag är varken obildad eller vedervärdig och varifrån du fått det i denna diskussion är för mig rätt obegripligt bara för att jag anser att alla skall ha rätten att välja abort oavsett orsak. Skall man behålla ett oönskat barn endast för att barnet har DS. Eller skall man behålla alla barn och aldrig göra abort. Jag har inte förutfattade meningar. Barn med DS finns i min närhet. Underbara barn -men man väljer själv om man vill behålla ett foster med DS eller inte.Jag vill inte komma i ditt barns närhet heller, inte på grund av barnet -utan på grund av dig. Så typiskt uttryck då argumenten tryter. Ytterst omoget.
    Jag är inte alls omogen när jag skriver detta.
    Jag tycker bara att man väljer inte bort ett barn pga ds. Då är man obildad! Om man hade vetat att ett liv med ett ds barn kan vara hur underbart som helst. Blir bara så ledsen när folk kan göra så. Om man nu är osäker tycker jag atat man ska ta reda på fakta!
    Detta är ett väldigt känsligt ämne. Det borde du om någon förstå eftersom du har ds barn i din närhet!
    Så man ska verkligen akta sin tunga när man skriver här inne!
    Om man vet med sig att man känner så som du gör tycker jag att man kan ta den diskutionen någon annanstans.
    Som TS själv skriver där upp. Jag är trött på all okunskap som finns!!!
  • MILF

Jag anser att man är lite omogen om man bemöter argument med otrevliga svar. Skulle du bli glad om jag skrev att du var obildad och vedervärdig?

Men hur kan du veta att en person inte har kunskap om DS? Det kan du inte, eller hur?

Men var går då gränsen för vilka barn man inte får ta bort? Om man känner att man inte klarar av det t ex pga andra besvär i familjen, får man inte göra det då?

Ja, detta är ett känsligt ämne. Du har all rätt att hålla dig undan tråden, eller inte läsa mina inlägg.

Sen glorifieras ganska mycket. Det ÄR oftast jobbigare både psykiskt och fysiskt att ha ett barn med DS. Inte alla klarar av det på ett bra sätt.

calistra skrev 2007-12-16 18:41:24 följande:
    Jag är inte alls omogen när jag skriver detta.Jag tycker bara att man väljer inte bort ett barn pga ds. Då är man obildad!
    Om man hade vetat att ett liv med ett ds barn kan vara hur underbart som helst. Blir bara så ledsen när folk kan göra så. Om man nu är osäker tycker jag atat man ska ta reda på fakta!
    Detta är ett väldigt känsligt ämne. Det borde du om någon förstå eftersom du har ds barn i din närhet!Så man ska verkligen akta sin tunga när man skriver här inne!Om man vet med sig att man känner så som du gör tycker jag att man kan ta den diskutionen någon annanstans.Som TS själv skriver där upp. Jag är trött på all okunskap som finns!!!
  • mammapuh

Åhhhhhhhhhh mammor vi måste höja våra röster för att höras........... (sjunger lite...)

Du har så rätt så, det är en häxjakt och det är fruktansvärt hemskt! Det som är mest hemskt är att synen på våra barn och deras värde kommer att bli sämre och sämre i takt med att folk lättare kan välja bort dem. Många vet inte vad det är de väljer bort och jag förstår att de väljer bort för de är rädda för det okända och alla andra gör ju.........

Hur hade jag själv gjort? Jag var också rädd när jag fick veta att Emma hade ds jag ville inte ens ha henne......... Ganska snart insåg jag att ett liv utan henne vore ett hemskt tråkigt och sorgligt liv. Visst är det merarbete och men samtidigt är det mer att glädjas över. Visst är oron för framtiden jobbig ibland men det hänger ju egentligen mer på samhället än på att vi fått ett barn med Downs syndrom. Hur kommer vår dotter att bli bemött i framtiden? Som något konstigt? Som någon som inte kan eller inte förstår? Hur ska jag som mamma lyckas ge henne en så stark grund att stå på att hon inte blir ledsen av att läsa om alla dessa som är så oroliga för att få EN som henne! Eller kanske är det enklare att  denna utrensning sker? Kanske kommer det inte ens att pratas om oron och hur hemskt och jobbigt det är med ett sånt barn för allt går på automatik? Och skulle man kanske kunna använda alla dessa resurser man lägger på att hitta 120 barn om året? Resurser som ska läggas på alla gravida utan att de är i någon som helst "riskzon" Var i den övriga sjukvården gör man det? Om folk vill använda sig av denna metoden utan att befinna sig i någon sk "riskgrupp" tycker jag också att de  ska bekosta det själv och det ska även skötas helt privat utan inblandning av den offentliga vården. Också tycker jag det är lika hemskt att välja bort ett barn pga ds som pga kön, själva handligen är densamma dvs lika vidrig och den får samma konsekvenser för barnet!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    MILF skrev 2007-12-16 13:12:12 följande:
    Men jag är än dock inte beredd att hålla med dig. Etnisk rensning och abort är inte samma sak och kan därför ej jämföras. En annan sak är om man dödar/tvångförflyttar ett redan fött barn. Då är det etnisk rensning. Efter att ha läst svaret jag fick av dig och din förklaring på etnisk rensning så tvivlar jag starkt på att du forskat i ämnet. Skulle som högst sträcka mig till att du skrivit ett arbete i högstadiet om det.Ja det är skillnad på ett friskt barn (oavsett kön) och ett barn med DS. Det hoppas jag verkligen att du håller med om. Var går då gränsen till vilka foster man får abortera? Ett barn med DS? Ett oönskat barn? Ett barn som hur som helst kommer att dö då det för första gången skriker utanför mammans mage? Jag röstar för det fria viljan. Fri abort.
    Var går din gräns då eller du har ingen gräns då du påstår dig vara för den fria viljan, fri abort. Nästa gång vill jag ha ett barn med BRUNA ögon!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!