• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • TessaS

Jag hade valt abort.
    Det har inte med barnets värde eller icke-värde att göra, utan snarare min förmåga/oförmåga att ta hand om ett barn med särskilda behov.
    Jag har gjort abort om jag blivit med barn idag, oavsett barnets "tillstånd", utan bara för att jag inte vill ha fler barn. Så länge vi har fri abort så tycker jag det måste vara så. Gränsdragningar och begränsningar i den frågan, tror jag är sämre alternativ än det vi har idag.

• Frantic

Ja självklart, det är det som är fri abort. Idag så får man abortera till en viss vecka utan att behöva ge något som helst skäl. Ocj givetvis är det så det skall vara. Dion liknelse med etnisk rensning är mycket märklig och ohållbar.

Septemberknodd skrev 2007-12-15 22:20:43 följande:
    Och nu börjar vi närma oss etnisk rensning, när man kan välja och vraka vilka människor som ska få leva ibland oss. En mycket farlig inställning, anser jag. Och nej, inte "så fine". Inte ett dugg fine, faktiskt. Är det "fine" att abortera flickfoster för att man ju önskade sig en pojke? Eller är det en annan fråga, tycker du? Fri abort, ja, men inte på vilka grunder som helst, va?
  • Frantic

Ett foster som lider av något tillstånd som klassas som sjukdom av WHO och resten av den medicinska världen så klart. Vad skulle det annars vara?

calistra skrev 2007-12-16 17:40:17 följande:
    Måste höra.Vad anses vara ett sk "sjukt" foster av dig och andra??
  • Frantic

Om vi nu har en tråd som uttrycklligen handlar om att det är möjligt att efter diagnostik välja att abortera foster med DS så är det väl precis i den tråden diskussionen hör hemma. Var annars? Att hävda att folk som inte håller med dig bör vara tysta för att inte du skall bli ledsen känns som helt knasiga argument, då får du väl gå ur tråden då.

calistra skrev 2007-12-16 18:41:24 följande:
    Jag är inte alls omogen när jag skriver detta.Jag tycker bara att man väljer inte bort ett barn pga ds. Då är man obildad! Om man hade vetat att ett liv med ett ds barn kan vara hur underbart som helst. Blir bara så ledsen när folk kan göra så. Om man nu är osäker tycker jag atat man ska ta reda på fakta!Detta är ett väldigt känsligt ämne. Det borde du om någon förstå eftersom du har ds barn i din närhet!Så man ska verkligen akta sin tunga när man skriver här inne!Om man vet med sig att man känner så som du gör tycker jag att man kan ta den diskutionen någon annanstans.Som TS själv skriver där upp. Jag är trött på all okunskap som finns!!!
  • Frantic

Right on!

MILF skrev 2007-12-16 19:22:13 följande:
    Är man klok om man får folks fördomar att växa så ja då är hon nog klokast här på FL.
  • Farfalla

Jag tror TS skapade tråden för att få lite peppning.. inte höra mera skit!

Hon undrar inte om "du" hade valt abort eller inte!

• Temugg

Jag läste för något år sedan om ett par som valt att göra nupp-/kubtest då de innan hade ett barn med svår utvecklingsstörning. Proverna visade inte på DS så de valde att fortsätta graviditeten, lugnade av beskedet. När barnet kom var det istället multihandikappat. I det läget förstod de hur dumma de varit. Ett DS-barn hade varit jättevälkommen till deras familj, liksom barnet de fick. Det var just omsorgen om barnen som de kände brast då de redan innan hade ett barn som krävde mycket tid. Ett nupp-/kubtest garanterar inte ett friskt barn och kanske rent av invaggar föräldrarna i en säkerhet att de bär på ett friskt barn när de i själva verket kan få ett barn med mycket värre syndrom än så.

En pappas kärleksförklaring;
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=389277

• mammapuh

Snälla goa underbara ds-mammor som skriver här, bry er inte om dessa inlägg som enbart är till för att såra och provocera. Vi vet alla att de flesta som träffat våra barn också ser dem som de individer de faktiskt är! Så att några kan skriva här på familjeliv en massa inlägg enbart till för att såra kan vi nog försöka låta bli att ta åt oss. Så ett råd är att ta bort denna tråden från era favoriter och sluta genast att svara på inlägg som inte ger något annat än att vi blir sårade.

Många kramar till alla er

Nikki

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Murloc

mamma

Jag hoppas inte du påstår att mitt inlägg är till för att såra och provocera. Jag berättade enbart hur jag ser på det hela, vad jag skulle göra.

Alla andra får väl göra precis vad de vill, det har inte jag med att göra.

• TessaS

Om jag tycker att fri abort är just fri abort och inte "bara om du har en tillräckligt bra anledning som godkänns av vissa utvalda på FL", HUR ska jag skriva här då utan att såra?
    Finns det några instruktioner ni kan lägga ut så man vet?

mammapuh skrev 2007-12-17 11:03:35 följande:
    Snälla goa underbara ds-mammor som skriver här, bry er inte om dessa inlägg som enbart är till för att såra och provocera. Vi vet alla att de flesta som träffat våra barn också ser dem som de individer de faktiskt är! Så att några kan skriva här på familjeliv en massa inlägg enbart till för att såra kan vi nog försöka låta bli att ta åt oss. Så ett råd är att ta bort denna tråden från era favoriter och sluta genast att svara på inlägg som inte ger något annat än att vi blir sårade.Många kramar till alla er Nikki
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!