Inlägg från: TessaS |Visa alla inlägg
  • TessaS

Nu får det vara nog!!!

Jag hade valt abort.
    Det har inte med barnets värde eller icke-värde att göra, utan snarare min förmåga/oförmåga att ta hand om ett barn med särskilda behov.
    Jag har gjort abort om jag blivit med barn idag, oavsett barnets "tillstånd", utan bara för att jag inte vill ha fler barn. Så länge vi har fri abort så tycker jag det måste vara så. Gränsdragningar och begränsningar i den frågan, tror jag är sämre alternativ än det vi har idag.

• TessaS

Om jag tycker att fri abort är just fri abort och inte "bara om du har en tillräckligt bra anledning som godkänns av vissa utvalda på FL", HUR ska jag skriva här då utan att såra?
    Finns det några instruktioner ni kan lägga ut så man vet?

mammapuh skrev 2007-12-17 11:03:35 följande:
    Snälla goa underbara ds-mammor som skriver här, bry er inte om dessa inlägg som enbart är till för att såra och provocera. Vi vet alla att de flesta som träffat våra barn också ser dem som de individer de faktiskt är! Så att några kan skriva här på familjeliv en massa inlägg enbart till för att såra kan vi nog försöka låta bli att ta åt oss. Så ett råd är att ta bort denna tråden från era favoriter och sluta genast att svara på inlägg som inte ger något annat än att vi blir sårade.Många kramar till alla er Nikki
  • TessaS

Jo, man borde ju egentligen inte bli förvånad.

Frantic skrev 2007-12-17 11:17:11 följande:
    TYvärr finns det väldigt mycket sådan attityd här: "skriv och tyck som vi annars..." Att försöka mana till bojkott av trådar som innehåller andra åsikter än ens egna är bara infantilt.
  • TessaS

Jag kan absolut köpa att informationen i samband med fvp och sånt är dålig. Jag har själv aldrig gjort något så jag har ingen erfarenhet i frågan.

Det jag vänder mig mot är att man blir häxförklarad så fort man väljer på ett annat sätt. Om jag står inför ett beslut, tar reda på så mycket jag kan, och ÄNDÅ väljer abort, varför är det så mycket värre och mer personligt riktat än om jag väljer abort av en annan anledning?
    Jag skulle aldrig få för mig att ställa mig och skrika över någons val till abort, bara för att jag valt att föda ett barn. Varför ska mammor till ex Ds-barn ha rätt till det?

Lefo skrev 2007-12-17 12:02:22 följande:
    Till saken är också att i dagarna har det varit mycket skriverier i media om KUB och det som skrivs är just DS. Det som glöms i dessa artiklar i pressen är att det inte är bara DS som man letar efter men detta skrivs det inget om. Sedan det som Svenska DS föreningen är emot när det avser KUB för alla i Sth är att det nu inte finns någon information och den lilla information som finns skriver endast om DS och inget annat och detta är fel tycker jag och också DS föreningen. Så jag kan förstå att man kallar det för häxjakt på just DS. Åter igen jag är inte emot fosterdiagnostik.
  • TessaS

Nej, du har inte skrikit, den hänvisningen var mer åt tidigare inlägg i debatten.
    Just informationen TROR jag att jag håller med dig om. Vet som sagt var inte, eftersom jag aldrig behövt ta reda på nåt.
    Jag ser det här mer som en fråga om fri abort, och inte olika värde på barn med eller utan "avvikelser". Mitt barn är värt ALLT för mig, men mycket mindre för någon annan, så är det ju oavsett ds eller diabetes eller vad nu må vara.

Lefo skrev 2007-12-17 12:24:55 följande:
    TessaS skrev: Jag skulle aldrig få för mig att ställa mig och skrika över någons val till abort, bara för att jag valt att föda ett barn. Varför ska mammor till ex Ds-barn ha rätt till det? __________________ Jag är DS mamma och jag skriker inte. Jag vill bara att alla ska få rätt information och inte leva med GAMMAL information som idag finns om DS. Idag finns ny information om DS men denna är till nyblivna föräldrar till DS barn och är inte utgiven av stat eller kommun utan av Svenska DS föreningen.
  • TessaS

Som så mycket annat här på fl, så kan man välja vilket man tar personligt.
    Bara för att jag har fött barn, så kan ju jag inte förutsätta att alla som valt att göra abort någon gång, anser att mitt barn inte borde finnas till.
    Eller om någon kvinna har valt abort av en pojke, för att hon redan har åtta söner och vill ha en flicka, så tror jag inte per automatik att hon tycker att min son är mindre värd.
    Eller jo, jag KAN, men jag inser det löjliga i det.

Att jag, eller någon annan, väljer abort av ett ds-barn (eller av vilken anledning som helst) betyder inte att vi vill utrota alla barn med ds. Jag ser mig inte som mogen och tålmodig nog att ta hand om ett ds-barn. Jag ser mig heller inte som mogen och tålmodig nog att vara tvåbarns-mamma, men det betyder FORTFARANDE inte att jag vill utrota alla barn nr två i alla familjer.

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!