Inlägg från: calistra |Visa alla inlägg
  • calistra

Nu får det vara nog!!!

lolte skrev 2007-12-15 19:22:51 följande:
    Min dotter har ds men jag tänkte aldrig på att det kanske kunde bli så innan hon kom,var så glad att jag skulle få ett barn till"har alltid önskat mig tre".När de sedan visade sig att hon hade det så kändes inte det heller som något så främmande,i början så var jag lite orolig för att jag inte hade så mycket kunnskap men det gick ju att lära sig (lär mig fortfarande).Någon sorg har jag inte heller direkt haft, har aldrig förstått riktigt vad jag ska sörja.Om jag ororar mig för framtiden så är det inte för Lana utan för pojkarna,Lana har ju ett annat nätverk en vad dom har.Jag läser artiklar men jag har inga direkta åsikter om det,tror starkt på att var och en gör det som är bäst för dom det som passar mig passar inte någon annan och så är det bara,visst kan man bli infomerad både negativt och positivt av människor men på slutändan kommer det ner till vad vi själva har för värderingar och principer och hur vi har valt att se på livet.Jag umgås med människor som delar mina tankar på ett ungefär och lever med principerna som jag gör,resten dom repekterar jag för deras åsikter men jag kanske inte väljer att umgås med dom.Jag har fått höra att jag både är naiv med mitt tankesätt och dummsnäll men det kan jag leva med,jag lever lyckligt och det är viktigast för mig. Kram på alla glada där ute.Em
    Tycker om din inställning!
    Hade också velat att tänka så!
    Att inte oroa sig för vad alla andra säger osv.
    Jag har stött på två människor i vår närhet som haft konstiga kommentarer och inställningar. Alla får tycka och göra precis som dom vill. Men tycker verkligen att man ska akta sin tunga. För det är ett känsligt ämne!!
    Men en sak är skönt. Jag/vi har all rätt att välja vem jag/vi ska umgås med. Att man kan ta avstånd till människor som gör ens familj illa!! Och det har jag gjort!
    Sållar ut bland ens närmsta!!!
    Ha en skön lördag! //M
  • calistra
    MILF skrev 2007-12-16 16:40:23 följande:
    Ja det är okej att abortera ett foster oavsett anledning. Har läst mina inlägg nu (igen) och jag ser ingenstans där jag skrivit att det inte skulle vara okej att ta bort en flicka eller pojke enbart baserat på deras kön. Det jag skrev var att det är en viss skillnad på ett friskt barn och ett barn med DS. Att ta bort ett foster pga kön skulle jag inte kunna göra, däremot skulle jag kunna ta bort ett sjukt foster.
    Måste höra.
    Vad anses vara ett sk "sjukt" foster av dig och andra??
  • calistra
    MILF skrev 2007-12-16 18:29:02 följande:
    Nej, men du förstår vad jag menade, eller märker fröken bara på ord? Jag är varken obildad eller vedervärdig och varifrån du fått det i denna diskussion är för mig rätt obegripligt bara för att jag anser att alla skall ha rätten att välja abort oavsett orsak. Skall man behålla ett oönskat barn endast för att barnet har DS. Eller skall man behålla alla barn och aldrig göra abort. Jag har inte förutfattade meningar. Barn med DS finns i min närhet. Underbara barn -men man väljer själv om man vill behålla ett foster med DS eller inte.Jag vill inte komma i ditt barns närhet heller, inte på grund av barnet -utan på grund av dig. Så typiskt uttryck då argumenten tryter. Ytterst omoget.
    Jag är inte alls omogen när jag skriver detta.
    Jag tycker bara att man väljer inte bort ett barn pga ds. Då är man obildad! Om man hade vetat att ett liv med ett ds barn kan vara hur underbart som helst. Blir bara så ledsen när folk kan göra så. Om man nu är osäker tycker jag atat man ska ta reda på fakta!
    Detta är ett väldigt känsligt ämne. Det borde du om någon förstå eftersom du har ds barn i din närhet!
    Så man ska verkligen akta sin tunga när man skriver här inne!
    Om man vet med sig att man känner så som du gör tycker jag att man kan ta den diskutionen någon annanstans.
    Som TS själv skriver där upp. Jag är trött på all okunskap som finns!!!
  • calistra
    mammapuh skrev 2007-12-16 19:08:27 följande:
    Calistra! Ett råd till dig kommer på msn *S* Får inte skriva allt jag tänker här nämligen *S* Men inte är du omogen och jag håller fullständigt med dig!
    TAACK, mammapuh!!!!
    Äntligen en klok kvinna Flört
  • calistra
    MILF skrev 2007-12-16 19:12:59 följande:
    mammapuh; mitt råd till dig är att ta det lite lugnare... Du skapar endast irritation.
    & det har inte du gjort den senaste timmen????
    Helt sanslöst!! Förstår mig inte på vissa människor.
  • calistra

Din Emma är den finaste Emma som finns!!!!
    Massa varma kramar Maria och Emilia

• calistra
    Murloc skrev 2007-12-18 10:05:29 följande:
    callistraHörru, sådär kan du inte säga. Hon är inte finare än någon annan emma.
    Det kan jag väl om jag nu tycker detta...
    Precis som ni andra säger en massa saker som inte jag tycker stämmer, så det så
  • calistra
    Murloc skrev 2007-12-18 10:11:04 följande:
    callistraOkej, men hon är inte den finaste emma som finns.
    Ja det är ju din åsikt INTE MIN
  • calistra
    Murloc skrev 2007-12-18 10:32:26 följande:
    Är inte barn utan ds underbara också då? Varför inte länka filmer med sådana barn? Att jag inte skulle behålla ett barn med ds, har inget med någon annans barn att göra överhuvudtaget. Jag vill ge mina framtida barn de allra bästa förutsättningarna, alltså tar jag bort ett barn med ds.
    Du, jag orkar inte med dessa åsikter.
    Det har gett mig mycket oro och ledsamhet för framtiden.
    Det är nog INGEN som önskar sig mest ett barn med ds eller ngt annat funktionshinder men ibland blir det såhär och det kan man inte styra. (det kunde inte vi iaf). Men det är självklart man välkomnar vår bebis i vår familj, INGET tvivel om detta.

Jag tänker på¨min lillas framtid och det är just dessa åsikter som gör mig rädd för framtiden. Ska det endast finnas det "perfekta"(som ni kallar det). Hur blir det då med bla DS barnen? Då accepterar ni inte dom i samhället eller?
    Sen måste jag säga att man kan ge ett DS barn ett mycket bra liv efter deras bästa förutsättningar. Och det behöver inte betyda att det blir så mycket sämre än vad ett normalt stört barn får.
    Usch detta gör mig som sagt otroligt ledsen..
  • calistra
    CuteD skrev 2007-12-18 10:55:45 följande:
    åh fy det är verkligen så att man kräks..!stor kram till alla underbara mammor/blivande mammor med barn med DS, sköt om er och ha en riktigt underbar jul!
    Tack så mycket och detsamma till dig.
    Skönt med en vänlig själ här inneFlört

GOD JUL
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!