Inlägg från: calistra |Visa alla inlägg
  • calistra

Nu får det vara nog!!!

heavymetal2 skrev 2007-12-31 00:01:11 följande:
    Med starka föräldrar blir hon stark,jag lovar dig.....och med massor av kärlek så blir hon ännu starkare....men jag förstår om du kan känna oro.....
    Mmm det är nog så(en tår faller ner)...
    Tack för dina värmande ord!!!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    Men min tös hade aldrig varit den hon är om hon inte hade haft DS.
    Jag hade gärna sluppit allt runt omkring, ja dom flesta förstår vad jag menar. Och framför allt hade vi sluppit DETTA!!!!!!!!
    Men min flicka kan få ett mycket bra liv eftersom hon hamna i rätt familj!!!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    vagabond77 skrev 2007-12-31 08:18:12 följande:
    Jag förstår hur du menar. Jag tror det är enkelt för mig att sitta och tycka och tro, som inte har ett DS barn. Borde nog inte skrivit i denna tråd, vill inte att någon ska ta illa upp. :/
    Vad vänligt av dig! Jag tog inte illa upp denna gången. Det var inte ditt inlägg jag syfta på.
    Man får gärna fråga och så men jag svarar självklart utifrån mig!
    Gott nytt år på dig och din familj!!
    Mvh Maria
    en stolt ds mamma
  • calistra
    vagabond77 skrev 2007-12-31 08:18:12 följande:
    Jag förstår hur du menar. Jag tror det är enkelt för mig att sitta och tycka och tro, som inte har ett DS barn. Borde nog inte skrivit i denna tråd, vill inte att någon ska ta illa upp. :/
    En annan sak det är just det som du skriver att det är så enkelt för folk att skriva om just DS när dom inte varit med om det. Jag har själv ändrat uppfattning en del sen min flcka kom. Men aldirg har jag ansett att DS är en sjukdom.
    Man måste helt enkelt vara i "våra" skor om man ska förstå till fullo. Och det räcker inte med att jobba med barn eller människor med DS. För det är just det jag har gjort i många år. Och jag själv trodde att jag förstod familjerna men det gjorde jag inte. Men vill ändå att man ska försöka vara lite finkänslig-som jag har skrivet tidigare. Men som en klok mamma sagt till mig. DET ÄR INGEN IDE´, Maria.
    Så framöver ska jag bara läsa INTE skriva.....
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-31 09:57:42 följande:
    Men du hade ju kännt samma sak om ditt barn varit dövt eller vad som helst, att du givetvis älskar henne oändligt mycket och att hennes person till viss del formats avv de svårigheter hon gått igenom. Men det betyder ju inte att det är önskvärt att barnen skall drabbas av olika saker.
    Självklart jag hade det!
    Men min dotter har inte haft några svårigheter. Hon lever ett friskt och lär sig nya saker varje dag-precis som ett normaltstört barn! Och hennes extra kromosom är INGEN sjukdom!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Frantic skrev 2007-12-31 10:49:04 följande:
    Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.
    Nu förvränger du mina ord..
    Nu stänger jag ner detta och ska fira nyår med mina underbara vänner UTAN alla fördomar!!
    en stolt ds mamma
  • calistra

Även om man har en person i sin närhet med ds så har man inte samma erfarenhet som en förälder till en med ds har.
    Det går INTE helt och hållet sätta sig in i stuationen. Det är bara att inse.
     MEN självklart ska man säga vad man tycker men då på ett "fint" sät, inte nervärdera alla ds-människor. Tycker det är helt sanslöst ni som har åsikten, DS-en sjukdom, ingen rätt att leva osv.
    Ni kränker verkligen oss med ett ds barn! Att ni inte kan se detta.

en stolt ds mamma
  • calistra
    Frantic skrev 2008-01-03 17:09:19 följande:
    Gäller detta tänkande enbart DS eller är det så att jag som inte har barn med ryggmärgsbråck, blindhet, Crohns, Autism eller något annat inte heller får säga att jag för en framtida bebis önskar slippa dessa sjukdomar/skador?Är det så att bara den vars hus brunnit ned får säga att han/hon hoppas slippa en husbrand, för det bara är då man "vet vad det innebär"?Dessutom är jag nyfiken på vem som i denna tråd sagt att barn med DS inte har rätt att leva, jag har inte sett några sådana inlägg alls, har nu något inläggsnummer att hänvisa till?
    Självklart så gäller det allt.. Men nu diskuterar vi DS eller hur va det?
    Jag anser om man är för fosterdiagnostik där man kan "solla" ut bland foster med kromosomavvikelse så har dom barnen ingen rätt att leva.
    Om ni ser hur det har blivit i Danmark där man har erbjudit sina gravida kvinnor fosterdiagnostik ett bra tag där har det halverats bland DS-människor. Och så kommer det säkerligen bli här i sverige också.
    Det togs även upp igår i debatten i tv4. Och det var ingen som sa emot när pappan till en ds-flicka sa att just detta kommer hända i sverige också. Skrämmande att vår värld blir såhär.
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Självklart önskar man sig sin blivande bebis det BÄSTA!
    Men Det gör väl alla föräldrar. Vi önskade inte oss ett ds barn. Men sen anser jag när det händer så får man ta sitt ansvar och göra det bästa möjliga av situationen. Man älskar ju sitt barn oavsett, eller?
    sen menar jag med allt, allt med något foster/blivande barn med ryggmärgsbråck, blindhet, Crohns, Autism osv.
    en stolt ds mamma
  • calistra

Önska sig slippa ett barn som min dotter-fruktansvärt.

en stolt ds mamma
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!