Inlägg från: calistra |Visa alla inlägg
  • calistra

Nu får det vara nog!!!

Murloc skrev 2007-12-18 10:50:37 följande:
    calistraPefekta? Jag har inte pratat om något perfekt. Om jag vet om att barnet har ds, innan det är fött, då skulle jag göra abort. Då har jag fortfarande ett val. Jag är inte emot abort alls. Skulle man få ett barn med skador, eller som skadar sig senare, så är det inte mycket att göra åt. Men, jag skulle göra abort om jag visste att barnet hade ds, då jag vill ge mitt barn de bästa förutsättningarna. Hur kan det vara att sträva efter något perfekt?
    Men eftersom du tar bort ett foster med ds så anser du inte att det fostret blivande bebis  är perfekt i dina ögon-eller hur. För du skulle inte vilja ta bort ett sk "perfekt" foster/barn väl.
  • calistra

En sak till jag anser att min prinsessa är den mest perfeka bebis som finns-där med basta!Skrattande

• calistra
    sladdenskåne skrev 2007-12-18 11:30:46 följande:
    Jag håller med Ts,fruktansvärd häxjakt...Tänk om man kunde vänt på det och barnen hade kunnat välja sina föräldrar..
    Ja men det är nog så det går till.
    Någon som sitter uppe och väljer ut oss!!
    Läs detta:
    I år kommer nästan 100 000 kvinnor att bli mammor till handikappade barn. Har du aldrig undrat hur mammorna till handikappade barn blir utvalda?Jag ser på något vis gud sväva över jorden, välja sina instrument med noggrannhet och medvetenhet. Medan han observerar ger han sina änglar instruktioner att skriva i en stor dagbok. Gud ger ängeln ett namn och ler - Ge henne ett handikappat barn”. Ängeln blir nyfiken - Varför just henne Gud? Hon är så lycklig.
    - ”Precis”, ler Gud. ”Kan jag ge ett handikappat barn till en som inte kan skratta? Det vore grymt”.
    - ”Men har hon tålamod?” frågar ängeln.
    - ”Jag vill inte att hon ska ha för mycket tålamod för då skulle hon drunkna i en sjö av självömkan och vanmakt. När väl chocken och misstron lagt sej kommer hon ta itu med det. Jag har tittat på henne i dag. Hon har rätt känsla för sej själv och en självständighet som är ovanlig och som så väl behövs hos en mamma. Du förstår, barnet som jag ska ge henne lever i en egen värld. Hon måste hjälpa honom att leva i hennes värld och det kommer inte bli lätt”.
    - ”Men herre, jag tror inte ens hon tror på dej”. Gud ler. - ”Det spelar ingen roll, det kan jag ordna. Hon är perfekt. Hon är tillräckligt självisk”.
    Ängeln flämtar, - ”Självisk? Är det en dygd?”
    Gud nickar. - ”Om hon inte kan skiljas från sitt barn ibland kommer hon inte överleva.” Ja, här är en kvinna som kommer välsignas med ett barn som inte är perfekt. Hon vet inte om det än men hon ska avundas. Hon kommer aldrig att betrakta ett steg som vanligt. När hennes barn säger ”mamma” för första gången så har hon ett mirakel och hon kommer veta det. När hon beskriver ett träd eller en solnedgång för sitt handikappade barn, kommer hon vara en av de få som någonsin får se mina verk.
    ”Jag ska ge henne kraften att se det jag ser... okunskap, grymhet, fördomar och ge henne styrkan att stå över detta.
    Hon kommer aldrig vara ensam. Jag kommer vara vid hennes sida varje minut, varje dag hela hennes liv, lika säkert som att hon står här nu vid min sida. - ”Hur blir det med en skyddsängel?” frågade ängeln.
    Gud ler och säger:- ”En spegel kommer vara tillräckligt.”
  • calistra
    JeckaH skrev 2007-12-18 13:58:07 följande:
    När man väl har fått sitt barn så är det det käraste man har DS eller inte. Men INNAN måste man få chansen att välja eller välja bort. Jag och min man ska göra IVF nu och jag vill verkligen ha ett så friskt barn som möjligt. Skulle kunna tänka mig att ta bort ett DS barn, men det har INGET att göra med de DS barnen som redan finns. De är lika mycket värda som alla andra barn. Men jag måste få lov att välja det liv som jag tycker passar mig och jag är långt ifrån okunnig när det gäller barn och handikapp. Har arbetat med barn i behov av särskilt stöd i flera år och vet precis. Livet har inga garantier, men varför ta bort möjligheterna med att kunna välja sitt eget liv
    Måste bara ingripa här och säga att man kan absolut inte veta hur det känns/ är att vara mamma till ett barn med ds.
    Jag jobbar med ett barn med ds och har gjort i många år. Och innan jag fick min flicka så tänkte jag många gånger varför gör den familjen si varför säger som så.. Men har aldrig tagit upp det med familjen-såklart.
    Inte förrän NU när jag sitter i samma sits förstår jag hur dom känner och tänker.
    Så till alla er som känner det är lätt att ta bort ett foster som har DS, inte förrän ni sitter i samma sits (ngt ni säkert aldrig gör, sitter i samma sits då)förstår ni oss DS-mammor/föräldrar hur vi känner och tänker.
  • calistra
    JeckaH skrev 2007-12-18 14:55:10 följande:
    Men jag förstår inte alls vad mitt val har att göra med någon annans barn? Det är ju mitt liv och mitt val och jag tycker att det är skönt att ha denna möjligheten. Jag är för abort överhuvudtaget. Har en kompis som nyligen har gjort en abort, vilket inte har ett dugg att göra med det faktum att JAG har svårt att få barn. Man måste skilja på sitt eget liv och andras. Sina val och andras val. Allt är inte svart eller vitt, det finns massor av gråzoner. Vilket innebär att vissa väljer att föda ett barn och andra inte beroende av våra olika erfarenheter, möjligheter och föreställningar. Att i detta fallet säga att vissa gör rätt och andra gör fel är otroligt dumt. Hur kan ni veta vad som känns rätt för mig? Är man abortmotståndare ser jag en poäng, men inte annars. Det handlar ju inte på något sätt om rasbiologi eller nazism utan bara om att alla människor inte vill vara småbarnsförälder hela livet. Om jag nu får ett barn med särskilda behov i alla fall, ska jag älska det gränslöst och inte önska bort det. Då är det ett barn som är fött.
    Jag har inte sagt ngt om att abort är fel och att jag eller någon annan lägger i sig i ditt val utan jag menar att man kan inte säga att; jag vet precis. Jobba med ds barn eller ngt liknande är en sak och ha ett eget barn med DS eller något annat funktionshinder är en helt annan sak!!
    Sen med allt annat jag har skrivet vill jag komma fram till att jag är oerhört rädd för vad min flicka ska möta där ute i världen när det finns så många som "bara gör abort" när man väntar ett ds barn. Jag ser det som att DS barn inte är välkomna i vårt sk perfekta samhälle på ett sätt. Sen visst kan där finnas förklarningar till att man inte klarar av ett DS barn osv. Men det är iaf många av oss ds föräldrar som blir negativt berörda när det är så många som kan tänka sig att tar bort ds barn!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    homemade skrev 2007-12-29 19:24:19 följande:
    Ja och som jag skrev i det första, jag ser det inte på samma sätt som du. Olika åsikter kallas det..anne h skrev 2007-12-29 19:19:44 följande:
    Nu måste jag bara skriva här..

Man kan faktiskt vara lite fin känslig när det gäller just om någons barn. Vi ds-föräldrar eller föräldrar till ett funktionshindrat barn har ALDRIG sagt något om normal-störda barn. Förstår inte varför ni anser att om man skulle få ett barn med ds skulle vara så hemskt. det är faktiskt helt UNDERBART, ja du läste rätt-UNDERBART!!!!!Skrattande
    Skulle aldrig bytt bort det liv jag har nu mot något annat!!
    en stolt ds mamma
  • calistra

Måste bara lägga till att självklart har man rätt att ha sina egna åsikter. MEEN som jag skrev där uppe man måste vara finkänslig. Hur hade du/ni reagerat om någon hade sagt något som Ni gjort om era barn eller blivande barn??? -tänk på det

en stolt ds mamma
  • calistra

Denna tråden starta faktiskt av en ds-mamma som var så trött på just detta. Och ändå fortsätter folk att prata om defekta människor osv.
    Vem tror ni att ni är som sitter där bakom datorn och pekar ut vad som är naturligt och vad är onaturligt.
    Ska vi leva i en värld där allt är PERFEKT??
    Inget som sticker ut? Skulle det vara bra?

Ska försöka lämna denna tråden ännu en gång*suck*

en stolt ds mamma
  • calistra

det var någon som skrev tidigare i denna tråden:
    Säger det igen, tur att barnen "väljer" ut sina föräldrar.
    För det är just det jag tror att dom gör!!!
    OOj jag höll inte det jag skrev. Räcka ut tungan

en stolt ds mamma
  • calistra
    homemade skrev 2007-12-29 20:19:58 följande:
    Ja visst är det så, i de fallen inte föräldrarna väljer bort barnet.
    och det är just det som är förfärligt.
    Jag tror att jag vill ha en pojke som har blåa ögon och mörkt hår nästa gång. Annars vill jag inte ha barnet..... Skulle de accepteras??
    KLART man kan önska men jag tycker det är hemskt när man kan solla ut foster-blivande barn på detta sätt. Min flicka är PRECIS som vilken annan flicka som helst.
    HELT UNDERBAR!!!
    en stolt ds mamma
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!