Inlägg från: SystraMi |Visa alla inlägg
  • SystraMi

Nu får det vara nog!!!

Har bara läst TS och nåt inlägg i början.

Jag blir mer skrämd av att en del vill ta bort fosterdiagnostiken för att risken finns att någon väljer abort.
    För mig är verkligen inte fosterdiagnostik lika med Downs Syndrom!
    Att säga att fosterdiagnostik är en häxjakt på barn med Downs Syndrom tycker jag tyder på lika mkt okunskap som att TS tycker det är okunskap att ta bort ett barn med Downs.
    Det finns åkommor på foster som faktiskt kan åtgärdas under graviditeten, ska man strunta i det då och låta de barnen dö för att det är så dåligt med fosterdiagnostik?
    Det finns också de foster med riktigt grava missbildningar och funktionshinder som inte hade klarat sig utanför magen, eller i vilket fall inte någon längre tid. Ska man då ta ifrån föräldrar det valet att avbryta en sån graviditet?

Fosterdiagnostik är viktigt!

• SystraMi
    Lefo skrev 2007-12-17 12:02:22 följande:
    Till saken är också att i dagarna har det varit mycket skriverier i media om KUB och det som skrivs är just DS. Det som glöms i dessa artiklar i pressen är att det inte är bara DS som man letar efter men detta skrivs det inget om. Sedan det som Svenska DS föreningen är emot när det avser KUB för alla i Sth är att det nu inte finns någon information och den lilla information som finns skriver endast om DS och inget annat och detta är fel tycker jag och också DS föreningen. Så jag kan förstå att man kallar det för häxjakt på just DS. Åter igen jag är inte emot fosterdiagnostik.
    Men kan inte det vara för att Downs är såpass välkänt som man använder det som exempel?
  • SystraMi
    Lefo skrev 2007-12-17 12:20:34 följande:
    SystraMi skrev: Men kan inte det vara för att Downs är såpass välkänt som man använder det som exempel? _______________________ Nu förstår jag inte riktigt? Klart att många vet vad DS är men det är enligt mig fel information när man skriver DS när det endast födds ca 120 barn varje år med DS och ca lika många hittas med FVP och tas bort alltså ca 240 foster/barn. Sedan hittar man idag lika många andra kromosomavvikelser. Jag förstår då inte varför man bara skriver DS hela tiden.
    Hm... och jag förstår inte riktigt vad du inte förstår? Klart man kan önska att informationen om andra tillstånd (inte bara kromosonavvikelser) skulle vara bättre, men gemene man idag vet ju vad Downs är och därför kanske det används som exempel. Likadant görs med en massa andra saker i sjukvården också, man refererar till det de flesta vet vad det är.
    Därmed inte sagt att det är rätt, men jag gissar att det är därför som man oftast använder Downs som exempel.
  • SystraMi
    Lefo skrev 2007-12-17 19:27:45 följande:
    Men Downs syndrom är inte den enda kromosomavvikelsen som man kan se på ett KUB tillexempel.
    Eller tror du att DS är den enda avvikelse som man kan se på ett KUB?
    Haha nej verkligen inte, jag måste skriva väldigt virrigt?
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!