• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 20:38:15 följande:
    Chana:De bra vägarna är bara til för israelerna!! Inga palestinier får köra där!!!
    ja men det jag sâger âr att varfô bygger inte den palestinska regeringen bra vägar ât sitt folk som israeliska regeringen gôr.
  • älskarlivet81

chana:

Du verkade undvika svara på mitt sista, eller inser du att du har fel nu?

Varför ska man bojkotta något av det? Israel har väldigt mycket vapen själv, köpta för pengar de fått från USA.. Kanske vi ska bojkotta USA då istället..

• Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 20:40:56 följande:
    chana:Du verkade undvika svara på mitt sista, eller inser du att du har fel nu?Varför ska man bojkotta något av det? Israel har väldigt mycket vapen själv, köpta för pengar de fått från USA.. Kanske vi ska bojkotta USA då istället..
    nej jag undviket inte ditt svar. om israel har eller inte har vapen?! israel ger sitt folk en bra standard. Varför kan itne den palestinska regeringen ge sitt folk en bra standard med bidragen?
  • teek taak

Chana

"Svâlten av det palestinska folket âr endbart fôr att aett den palestinska regeringen inte ger folk bidragen."

Jo men förklara hur ett folk som svälter köper BÄTTRE varor från israel innan du ställer din fråga.

"Tycker du dâ att det âr bâttre att den palestinska regeringen kôper vapen fôr att kriga mot israel istället fôr att hjâpa folket, sâ kan man ju itne gôra mot det palestinska folket."

Var det en fråga? Palestinska regeringen gör inte det eftersom den är vän med israel.

"Israels regering däremot dom vill bygga upp landet i fred"

Genom att låta Gaza lida utan mat, vård, vatten och el.

"Skulle det inte vara bâttre om det palestinska folket fick leva under en bra standrad i Israel. Det tycker iallafall jag."

Med muren och etniska rensningen och diskriminering tror jag inte det är något palestinierna strävar efter.

• älskarlivet81

chana:

Israel har även de en stor andel fattiga!

Det du undvek att bemöta var att "De bra vägarna är bara till för israelerna!! Inga palestinier får köra där!!!"

• teek taak
    Solitär skrev 2007-11-01 20:33:58 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:23:21 följande:
    Du kanske menade mig? Jag, liksom Amnesty International, står fortfarande fast vid att araberna i Gaza och på Västbanken satsar en omåttligt stor andel på att köpa vapen och att avlöna beväpnade styrkor, som även brukar roa sig med att skjuta på varandra. Är det sådant våra biståndspengar (skattemedel från hårt arbetande västerlänningar) ska gå till? Vi kan ta ett annat exempel på ett folk som gått från förtryck till frihet och välstånd: Estländarna. Varför kan inte "palestinierna" skapa sig samma välstånd som esterna? Israelerna lämnade ju efter sig massor av växthus och en industriby. Båda dessa slog araberna sönder, och nu vill de att västvärlden ska bekosta en ny industriby. Otacksamt folk.
    Jag menade sig Muminpappa ja. Och än idag fick jag inte svar på hur kan palestinska regerningen som är vän med israel köper vapen med biståndspengarna för att kriga mot israel.
  • Chana

teek taak skrev 2007-11-01 20:42:57 följande:

Chana "Svâlten av det palestinska folket âr endbart fôr att aett den palestinska regeringen inte ger folk bidragen."Jo men förklara hur ett folk som svälter köper BÄTTRE varor från israel innan du ställer din fråga. "Tycker du dâ att det âr bâttre att den palestinska regeringen kôper vapen fôr att kriga mot israel istället fôr att hjâpa folket, sâ kan man ju itne gôra mot det palestinska folket."Var det en fråga? Palestinska regeringen gör inte det eftersom den är vän med israel. "Israels regering däremot dom vill bygga upp landet i fred"Genom att låta Gaza lida utan mat, vård, vatten och el."Skulle det inte vara bâttre om det palestinska folket fick leva under en bra standrad i Israel. Det tycker iallafall jag."Med muren och etniska rensningen och diskriminering tror jag inte det är något palestinierna strävar efter.
    Jag hâvdar som tidigare att om den palestinska regeringen gav pengar ât det palestinska folket sâ skulle dom ocksâ kunna leva under en bra standard, eller hur?!!!
  • älskarlivet81

chana:

Har du varit nere i Palestina själv? Och sett allt med egna ögon, eller ens varit i Israel??

• teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:33:16 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:26:11 följande:
    sluta prata om vad den israeliska regeringen gôr för du har fel. prata istället vad den palestinska regeringen inte gôr fôr det palestinska folket?
    Sluta att nämna vad israel bidrar med genom att utöva rasism och etnisk rensning på palestinier är som att att säga "israel har rätt därför förtjänar palestinierna det de lider av idag av israel".
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 20:44:41 följande:
    chana:Israel har även de en stor andel fattiga!Det du undvek att bemöta var att "De bra vägarna är bara till för israelerna!! Inga palestinier får köra där!!!"
    Ah förlât om jag undvek nâgot det âr sâ svârt att hinna med att svara alla .
    Därfôr att det har kanske varit mycket sjâlvmordsmombare och det mâste hâllas koll pâ men jag hâller verkligen med om att det vore bâttre om sjâlvmordsbombarna kunde sluta med det sâ det palestinska folket som vill leva i fred kunde rôra sig fritt.
Svar på tråden Israel/Palestina