Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Israel/Palestina

Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..

Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v..

Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..

Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..

Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!

• älskarlivet81

Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..

Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v..

Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..

Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..

Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!

• älskarlivet81

Chana:

Jag jobbade en månad nere på Västbanken i somras, som volontär. Dessutom så jobbar jag för att få människor här hemma att få upp ögonen för situationen, att mycket som vi ser på tv är så himla vinklat!

• älskarlivet81

chana: Självklart tycker jag det är bättre att kämpa för fred än att bojkotta ett land där även palestinierna hämtar sin mat ifrån!

Mena tt Israels regering ger pengar till sitt folk? Bull shit.. Vet du hur mycket muren kostar att bygga? Och alla nya vägar??

• älskarlivet81

chana:
    Men fortfarande, vet du vad muren kostar?? Det finns fattigdom även bland israelerna..

Palestinierna är framför allt fattiga för att detinte finns några jobb och det blir så mycket problem om de ska försöka jobba inne i Israel...

• älskarlivet81

chana: Tyvärr håller jag inte emd dig där.. Nog för jag set tpalestiniernas situation, men det har inget med regeringen att göra, inte enbart i alla fall..

• älskarlivet81

chana:

Det finns säkert korruption där nere också, men jag har ju sett det civilia palestinska folket med egna ögon.. Ett folk som inte kan resa hur de vill, som inte får använda alla sorters vägar och därför inte har råd att ta sig någonstans eftersom det blir mycket dyrare för dem...

• älskarlivet81

Chana:

De bra vägarna är bara til för israelerna!! Inga palestinier får köra där!!!

• älskarlivet81

chana:

Du verkade undvika svara på mitt sista, eller inser du att du har fel nu?

Varför ska man bojkotta något av det? Israel har väldigt mycket vapen själv, köpta för pengar de fått från USA.. Kanske vi ska bojkotta USA då istället..

• älskarlivet81

chana:

Israel har även de en stor andel fattiga!

Det du undvek att bemöta var att "De bra vägarna är bara till för israelerna!! Inga palestinier får köra där!!!"

• älskarlivet81

chana:

Har du varit nere i Palestina själv? Och sett allt med egna ögon, eller ens varit i Israel??

• älskarlivet81

Chana:

Nej det handlar om att israelerna vill ha fina, speciella vägar in till sin olagliga bostättningar, de vill inte beblandas med palestinierna..

Och du, det var väldigt längesen det var en självmordsbombare dessutom.. Västbanken är fredligt nu!!!

• älskarlivet81

Chana (och andra som är intresserade):

Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.

Så här kan man läsa där:

"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.

I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%.

Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.

När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."

• älskarlivet81

solstjärna71:

Absolut, jag har inte sagt ngt om att israelerna har det sämre än palestinierna för så är det verkligen inte, men Chana påstod att israelerna har det så bra, men att palestinska regeringen bara lägger sina pengar på vapen istället för på befolkningen., Det var det jag ville visa med det exemplet, att det inte stämmer, utan att israeliska regeringen inte helelr bryr sig om sitt folk..

• älskarlivet81

Här skriver du detta jag sa!! Dvs du säger att Israels regering ger alla pengar och bidrag till folket! MEn så är det inte!! Inse att du har fel!!

Chana skrev 2007-11-01 20:31:51 följande:
    Svâlten av det palestinska folket âr endbart fôr att aett den palestinska regeringen inte ger folk bidragen. Tycker du dâ att det âr bâttre att den palestinska regeringen kôper vapen fôr att kriga mot israel istället fôr att hjâpa folket, sâ kan man ju itne gôra mot det palestinska folket. Israels regering däremot dom vill bygga upp landet i fred och ger alla pengarna och bidragen sâ folket kan leva i en bra standrad. Skulle det inte vara bâttre om det palestinska folket fick leva under en bra standrad i Israel. Det tycker iallafall jag.
    [/citat]
  • älskarlivet81

Chana:

Men erkänn då att du hade fel, för hur det än var så påstod du det du gjorde och det är så fel,...

• älskarlivet81

Chana:

Kommer med motfrågor?? Klart vi gör, det är det som kallas diskussion, men du har ju ingenting att komma med! Det är du som inte har några argument som håller.. Har du över huvud taget varit där nere själv??

• älskarlivet81

DoDO: Läs altl jag skrivit innan för att förstå! Att jag skrevc det citatet berodde på att Chana skrev att israeler har det så bra o.s.v.

Om du hade läst mina tidigare inlägg så kan du läsa att jag var i Palestina en månad i somras.. Jag orkar inte skriva om det, men mina reflektioner kring det finns tidigare i den här tråden...

• älskarlivet81

För det verkade som om du inte trodde jag visste något om deras situation där nere...

DoDo skrev 2007-11-03 11:22:44 följande:
    vad har att du var i palestina med att göra om vad jag skrev
Svar på tråden Israel/Palestina