• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • DoDo

Du FREE SPIRIT
    vet inte om du e norsk eller dansk men hur fan skulle du känna om FRANKRIKE KOM O GAV BORT DITT LAND TILL SÄG INTE ETT FOLK MEN EN RELIGON, FÖR DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG, OCH VISST BLEV PALESTINIERNA ERBJUDNA LAND MEN INTE LIKA MYCKET SOM JUDARNA BLEV OCH DET AV SITT EGET LAND, HUR SKULLE DU KÄNNA OM DU BODDE I DEN DEL SOM ÄR "ISRAEL" NU OCH BLEV UTKASTAD FRÅN DITT HEM..VARFÖR? JO FÖR ATT ENGLAND BÄSTAMT SIG FÖR ATT TYCKA SYND OM JUDARNA FÖR VAD SOM HÄNDE UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET, INNAN FÖRDELNINGEN AV ISRAEL OCH PALESTINA SO BODDE DET ARABISKA JUDAR I PALESTINA MEN INTE FAN BLEV DEM UTSATTA AV PALESTINER, NEJ DEM BODDE I FRED.

• Free Spirit
    DoDo skrev 2007-11-03 11:30:24 följande:
    Du FREE SPIRIT vet inte om du e norsk eller dansk men hur fan skulle du känna om FRANKRIKE KOM O GAV BORT DITT LAND TILL SÄG INTE ETT FOLK MEN EN RELIGON, FÖR DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG, OCH VISST BLEV PALESTINIERNA ERBJUDNA LAND MEN INTE LIKA MYCKET SOM JUDARNA BLEV OCH DET AV SITT EGET LAND, HUR SKULLE DU KÄNNA OM DU BODDE I DEN DEL SOM ÄR "ISRAEL" NU OCH BLEV UTKASTAD FRÅN DITT HEM..VARFÖR? JO FÖR ATT ENGLAND BÄSTAMT SIG FÖR ATT TYCKA SYND OM JUDARNA FÖR VAD SOM HÄNDE UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET, INNAN FÖRDELNINGEN AV ISRAEL OCH PALESTINA SO BODDE DET ARABISKA JUDAR I PALESTINA MEN INTE FAN BLEV DEM UTSATTA AV PALESTINER, NEJ DEM BODDE I FRED.
    Ik at du trenger skrike!!

Israel har alltid vært deres hjemland, og det har alltid bod Jøder der..men som eg sa tidligere dei har blitt fodrevet flere ganger fra landet. Jordan var det Arafat sa var Palestina!!
    Og flere med han..
  • snöstjärna71

Vet du Free Spirit, jag är ganska less på ditt tjafs hit och dit om vem som var där först och om vad det står i bibeln. Det löser ju ingenting.

Min fråga till dig är; vad tycker du att man ska göra för att förbättra palestiniernas situation? Som du säkert vet går muren inne på Västbanken till stora delar, skär genom byar och hindrar allt normalt liv. Senast igår hörde jag Röda Kors chefen berätta om den svåra situationen för palestinierna, t ex att allt fler barn föds vid vägspärrar för att mödrarna inte blir igenomsläppta och därför inte hinner till sjukhus. Jag garanterar, sånt drabbas aldrig judar! Vad ska man göra för att förbättra palestiniernas svåra situation?

• DoDo

lilla gumman det var mer än 4000 år sedan som det bodde judar där, och det har bott palestinier i palestina längre Period än judarna för 4000 år sedan, dessutom som jag sa förrut DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG judarna för 4000 år sedan kunde lika gärna ha varit palestinier eller vilket annat folkslag som helst. PLUS ATT DAGENS JUDAR ÄR INTE SAMMA JUDAR SOM PÅ DEN TIDEN, HUR FAN KAN EN RELIGON HA ETT LAND, O INTE FAN GER DET DAGENS JUDAR FRÅN RYSSLAND POLEN O ALLA LÄNDER SOM DEM KOMMER FRÅN RÄTTT ATT KÖRA UT PALESTINIER FRÅN SINA HEM OCH DERAS LAND, DET E HELT SJUKT JAG SOM ÄR PALESTINIER KAN INTE ÅTERVÄNDA TILL MITT HEMLAND, MEN VILKEN PERSON SOM HELST SOM KOMMER FRÅN VAR SOM HELST KAN KONVERTERA TILL JUDENDOMEN Å DÅ HELT PLÖTSLLIGT HA ETT HEMLAND OCH ETT HEM I PALESTINA, OCH HA RÄTT ATT KÖRA UT EN ANNAN MÄNNISKA FRÅN SITT HEM FASTÄN DENNES FÖRFÄDER BOTT DÄR I HUNDRATALS ÅR, NÄÄÄ DU DET ÄR INTE JUDARNAS HEMLAND

• tutim

Hur avgör man om "judarna idag"  inte längre är ett folkslag utan endast en religion?
    Framförallt; VEM är det som avgör det?

• DoDo

hmmm kanske att dem kommer från olika länder, jag kan konvertera till judendomen å då vara jude, o då ha rätt till palestina

• DoDo

det judar har gemensamt är deras tro.. inte nationalitet

• älskarlivet81

För det verkade som om du inte trodde jag visste något om deras situation där nere...

DoDo skrev 2007-11-03 11:22:44 följande:
    vad har att du var i palestina med att göra om vad jag skrev
  • drSteffo

Nu är jag tillbaka efter en stunds avstängning, så nu kan jag fortsätta diskutera.

Chana:
    Vilka böcker jag läser? Menar du vilka böcker jag läst (över 60 stycken)? eller vilken jag läser just nu?
    Just nu läser jag "Ethnic Cleansing Of Palestine" av Ilan Pappe.
    Vad gäller användningen av bidrag så stämmer det inte att donationerna till Israel främst går till folket.
    De går till upprätthållning av ockupationen (murbygget och militären bland annat).

• teek taak
    tutim skrev 2007-11-03 14:40:46 följande:
    Hur avgör man om "judarna idag"  inte längre är ett folkslag utan endast en religion?Framförallt; VEM är det som avgör det?
    92% av europeiska judar är khazarer ursprungligen , dvs folk som konverterat till judendomen, inte etniska judar enligt många källor. Kolla på youtube.com och sök efter khazars.
Svar på tråden Israel/Palestina