• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-03 11:41:32 följande:

Ik at du trenger skrike!!Israel har alltid vært deres hjemland, og det har alltid bod Jøder der..men som eg sa tidligere dei har blitt fodrevet flere ganger fra landet. Jordan var det Arafat sa var Palestina!!Og flere med han..
    Nej det stämmer inte. De hade inte palestina som sitt hemland. De ockuperade landet enligt bibeln, mördat dess befolkning för att sedan skapa ett rike som de sedan lämnade och flyttade till Egypten. Och efter de har de åter igen tagit landet iom det som hänt under Moses tid.
  • teek taak

Välkommen tillbaka drSteffo Roligt att se dig igen i tråden.

• teek taak
    DoDo skrev 2007-11-03 15:07:33 följande:
    hmmm kanske att dem kommer från olika länder, jag kan konvertera till judendomen å då vara jude, o då ha rätt till palestina
    Ja det är så faktiskt. Man har rätt att flytta till israel om man konverterar till judendomen. Men 3-4 miljoner exilpalestinier får inte återvända till sitt hemland.
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-11-03 13:13:26 följande:
    Vet du Free Spirit, jag är ganska less på ditt tjafs hit och dit om vem som var där först och om vad det står i bibeln. Det löser ju ingenting. Min fråga till dig är; vad tycker du att man ska göra för att förbättra palestiniernas situation? Som du säkert vet går muren inne på Västbanken till stora delar, skär genom byar och hindrar allt normalt liv. Senast igår hörde jag Röda Kors chefen berätta om den svåra situationen för palestinierna, t ex att allt fler barn föds vid vägspärrar för att mödrarna inte blir igenomsläppta och därför inte hinner till sjukhus. Jag garanterar, sånt drabbas aldrig judar! Vad ska man göra för att förbättra palestiniernas svåra situation?
    Begge sider kommer sier det er deres land, difor bla prøver eg å legge frem fakta her. Mem histoire vil du ik ha. Det har du sagt før!!

Eg er oxo lei av at du hele tiden er så ensidig i ditt engasjamag og kritik og ik vil høre sankk om at dine kjære har feil og er den del av grunnen til at tistanden er som den er.

Memn hallo!! glemer du hvorfor det er vei sperringer der, det er ik for å dele ut julegaver..
    Hva skal man gjøre for å få slutt på krigen??

Terror organisasjonene må akseptere at Israel er til for å bli og at landet ik skal utslettest..der har du en god beggynelse på fred.

Du ser aldri Jødenes lidelse!! Hvorfor?? Er dei ik mennesker?? Bare undrer..
  • Free Spirit
    DoDo skrev 2007-11-03 14:02:32 följande:
    lilla gumman det var mer än 4000 år sedan som det bodde judar där, och det har bott palestinier i palestina längre Period än judarna för 4000 år sedan, dessutom som jag sa förrut DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG judarna för 4000 år sedan kunde lika gärna ha varit palestinier eller vilket annat folkslag som helst. PLUS ATT DAGENS JUDAR ÄR INTE SAMMA JUDAR SOM PÅ DEN TIDEN, HUR FAN KAN EN RELIGON HA ETT LAND, O INTE FAN GER DET DAGENS JUDAR FRÅN RYSSLAND POLEN O ALLA LÄNDER SOM DEM KOMMER FRÅN RÄTTT ATT KÖRA UT PALESTINIER FRÅN SINA HEM OCH DERAS LAND, DET E HELT SJUKT JAG SOM ÄR PALESTINIER KAN INTE ÅTERVÄNDA TILL MITT HEMLAND, MEN VILKEN PERSON SOM HELST SOM KOMMER FRÅN VAR SOM HELST KAN KONVERTERA TILL JUDENDOMEN Å DÅ HELT PLÖTSLLIGT HA ETT HEMLAND OCH ETT HEM I PALESTINA, OCH HA RÄTT ATT KÖRA UT EN ANNAN MÄNNISKA FRÅN SITT HEM FASTÄN DENNES FÖRFÄDER BOTT DÄR I HUNDRATALS ÅR, NÄÄÄ DU DET ÄR INTE JUDARNAS HEMLAND
    Bare til opplysning!! Eg diskuterer ik med personer som skriker!!
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-03 15:55:50 följande:
    Nu är jag tillbaka efter en stunds avstängning, så nu kan jag fortsätta diskutera.Chana:Vilka böcker jag läser? Menar du vilka böcker jag läst (över 60 stycken)? eller vilken jag läser just nu?Just nu läser jag "Ethnic Cleansing Of Palestine" av Ilan Pappe.Vad gäller användningen av bidrag så stämmer det inte att donationerna till Israel främst går till folket.De går till upprätthållning av ockupationen (murbygget och militären bland annat).
    Sikkert interessant nok..me4n ta og les litt om Israel situasjon oxo så du får med deg begge sider. Eller er det fare for at du blir for ensidig!!
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-11-03 16:45:17 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-03 11:41:32 följande:Nej det stämmer inte. De hade inte palestina som sitt hemland. De ockuperade landet enligt bibeln, mördat dess befolkning för att sedan skapa ett rike som de sedan lämnade och flyttade till Egypten. Och efter de har de åter igen tagit landet iom det som hänt under Moses tid.
    Om du skal tale om hva Bibleen sier får du ta med det som faktisk står der og ik ta ting ut av sin sammenheng og skrive dine egne ord.
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-11-03 16:49:52 följande:
    Ja det är så faktiskt. Man har rätt att flytta till israel om man konverterar till judendomen. Men 3-4 miljoner exilpalestinier får inte återvända till sitt hemland.
    Vær snill og ik overdiv det antalet sååå mye..det er snakk om 300 000 takk!!
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:31:33 följande:

Begge sider kommer sier det er deres land, difor bla prøver eg å legge frem fakta her. Mem histoire vil du ik ha. Det har du sagt før!!Eg er oxo lei av at du hele tiden er så ensidig i ditt engasjamag og kritik og ik vil høre sankk om at dine kjære har feil og er den del av grunnen til at tistanden er som den er.Memn hallo!! glemer du hvorfor det er vei sperringer der, det er ik for å dele ut julegaver..Hva skal man gjøre for å få slutt på krigen??Terror organisasjonene må akseptere at Israel er til for å bli og at landet ik skal utslettest..der har du en god beggynelse på fred. Du ser aldri Jødenes lidelse!! Hvorfor?? Er dei ik mennesker?? Bare undrer..
    Historia? Jag tycker mest du hänvisar till Bibeln (judarnas land), det är inte historia för mig. Palestina har befolkats av en massa olika folkslag genom historien, det har aldrig bebotts av bara ett folkslag åt gången. Därför är det fel att tjata om att det är judarnas land mer än nåt annat folks land. Jag vet också att Palestina lovades bort till sionisterna av engelsmännen och delades av FN utan att palestinierna, alltså de som just då bodde i Palestina och hade bott där i generationer, tillfrågades.

Du säger att jag är ensidig i mitt engagemang och inte vill höra att "mina kära" har fel. Jag tycker det är precis tvärt om! Jag är mycket väl medveten om att palestinierna strider internt, att det förekommer korruption, att det skjuts Qasam-raketer och att det tidigare förekommit självmordsbombande. Det är du som aldrig på en enda konkret punkt kan erkänna att Israel gör något fel!! Om Israel vill bygga en mur för att de tror de skyddar sig med en sådan så får de bygga den inne i Israel, inte genom byar och samhällen på Västbanken. Kan du "erkänna" att Israel gör fel när de bygger som de gör nu? Om de vill skydda sig mot terror, varför bygger de rakt genom samhällen då? Har de tagit reda på att i den här delen av byn finns inga självmordsbombare? Kan du "erkänna" att Israel gör fel som bygger bosättningar på ockuperad mark och konfiskerar palestinska mark (förbjudet enligt internationell lag)? Har du varit på Västbanken? Har du sett de grönskande bosättningarna? Har du sett palestiniernas dåliga vattenförsörjning? Vet du vad skillnaderna beror på? Jo att Israel styr vattentillgångarna. På vilket sätt gynnar detta freden? Om Israel drog sig tillbaka från Västbanken hade det räckt med vägspärrar för inpassering till Israel, nu är hela Västbanken full av spärrar som omöjliggör normalt liv. Förstår du inte att sådant ger ilska och frustration?

Du pratar om judarnas lidande. Kan du konkretisera vad du menar med det? Det jag såg när jag var i Israel var möjligen en viss nervositet för självmordsbombare (detta var för några år sen). Men vet du, på den intensivvårdsavdelning jag tjänstgjorde på hade vi inte ett enda offer för självmordsattentat men däremot flera trafikskadade. I jämförelse med trafiken tror jag inte terrorn tagit många civila israeliska liv det senaste året. Fattigdomen ökar bland israeler för att regeringen lägger pengar på muren, bosättningarna och ockupationen. Men fattigdomen i Israel är försvinnande liten jämfört med den palestinierna upplever. Israelerna får inte sina hus rivna, de behöver inte föda barn vid vägspärrar, de får inte el och vatten avstängda stup i kvarten. Någon med israeliska vänner skrev här att de "levde normala liv och inte brydde sig om konflikten". Ja, så kan man göra om man är israel (möjligen med undantag för om man bor på gränsen till Gaza). Palestiniernas liv är däremot svårt, det vet alla som varit på Västbanken eller i Gaza. Så på vilket sätt lider israelerna enligt dig? På en tiogradig skala, var sätter du israelernas lidande? Var sätter du palestiniernas lidande?

Terrororganisationerna ska erkänna Israel säger du. Får Israel bete sig hur illa som helst i väntan på det då? Ska alla vanliga palestinier lida för att det finns terrororganisationer? Det finns faktiskt rätt många israeler också som vill att alla palestinier ska utvisas, men det är tydligen inte nåt problem för dig.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:34:20 följande:

Sikkert interessant nok..me4n ta og les litt om Israel situasjon oxo så du får med deg begge sider. Eller er det fare for at du blir for ensidig!!
    Du menar som "The Case for Israel" av Alan Dershowitz som jag läste för en tid sedan?
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:35:45 följande:

Om du skal tale om hva Bibleen sier får du ta med det som faktisk står der og ik ta ting ut av sin sammenheng og skrive dine egne ord.
    Nu handlar det inte om verser som är tagna ur sitt sammanhang. Du drar upp bibeln som ett historiskt dokumänt och fått motargument utifrån den också. Fler än mig reagerat på att du använder dig av bibeln som argument vilket inte tillhör trådens syfte.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:39:05 följande:

Vær snill og ik overdiv det antalet sååå mye..det er snakk om 300 000 takk!!
    Nu verkade jag hade fel. Antalet är mer än 6 miljoner:

"Upprättandet av den politiska demokratin för palestinierna inbegriper rätten att förflytta sig, rätten för åtskilda familjer att återförenas samt alla flyktingars rätt att återvända till de marker de jagats bort från sedan 1948. Mer än 6,5 miljoner palestinier är flyktingar och ättlingar till palestinier som tvingats fly. Bland dessa så lever mer än 3 miljoner i flyktingläger, och många har levt så i 60 år. Endast 3,5 miljoner bor på de ockuperade områden i Gaza och Västbanken. Dessutom lever 1,3 miljoner palestinier som en andra klassens medborgare inom staten Israel."
    www.palestinagrupperna.se/ratten%20att%20atervanda.htm
  • Free Spirit
    Flere palestina-arabere søker om israelsk statsborgerskap

Intensive drøftelser om en eventuell deling av Jerusalem har medført at palestina-arabiske innbyggere i Øst-Jerusalem i stort antall søker om israelsk statsborgerskap, for å unngå å komme under Den palestinske Myndighet (PA).

Dette ble engang ansett for å være det verst tenkelige forræderi for arabere. Men nå hører det hjemme under «en pragmatisk innstilling».

Ifølge den israelske innenriksminsterens talskvinne, Sabine Hadad, har departementet mottatt hundrevis av søknader om statsborgerskap fra arabere i Øst-Jerusalem, en sterk økning som følge av palestina-arabernes frykt for å skulle miste israelske sosiale goder som helseomsorg eller velferdsbetalinger dersom deres bydel kommer under palestina-arabernes kontroll i fremtiden.

Av Jerusalems 750.000 innbyggere er ca. 1/3 palestina-arabere. Siden 6-dagers krigen i 1967 da Israel erobret Øst-Jerusalem fra Jordan, har 12.000 palestina-arabere i Jerusalem søkt om israelsk statsborgerskap, gjennomsnittlig 300 i året. I de siste månedene har det imidlertid vært 3000 slike henvendelser fra palestina-arabere som ikke ønsker å komme inn under israels suverenitet ifølge det politiske initiativ, som nå er på dagsorden.

I 1967 ble Øst-Jerusalems arabiske innbyggere ikke israelske statsborgere, men fikk status av «permanente beboere», og de fikk israelske identitetskort og ble berettighet mange goder som israelerne hadde. Til forskjell fra palestina-arabere på Vestbredden, kunne disse «permanente innbyggere» også nyte godt av bevegelsesfriheten i Israel.

De fikk også mulighet for å søke om israelsk statsborgerskap, men de fleste arabere i Jerusalem avviste dette, fordi det nok ville ha innebært en anerkjennelse av israelsk kontroll over Jerusalem.

Økningen i søknader om statsborgerskap har skjedd samtidig med at man på israelsk og palestina-arabisk hold forbereder seg på den forestående fredskonferansen i Annapolis i USA. Blandt de sakene som nå drøftes før konferansen er fremtiden for Øst-Jerusalem som palestina-araberne ønsker som hovedstad i en fremtidig stat.

Israelske ledere har antydet at de er forberedt på å oppgi noen arabiske bydeler til et palestina-arabisk styre i en fredsavtale. Dette har medført muligheten av at arabiske innbyggere kan miste sin nåværende status. Mange av dem har nå reagert ved å søke om israelsk statsborgerskap – etter lenge å ha overveiet hva de mener er best for dem.

Richard Oestermann
    11.11.2007 15:36

• Anonym (Tröttsamt)
    Tom Araya skrev 2024-07-16 02:11:29 följande:

youtube.com/shorts/MuFdgBY92AU

Ja, lite konstigt att ingen gnäller på Egypten. Det är tydligen bara illa när Israel gör något, som om det vore mode och uppmuntrat att bara avsky Israel.
Svar på tråden Israel/Palestina