• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Halal

Chana

Förstår det är jobbigt med alla frågor, men det är väldigt svårt att läsa dina hejarop för Israael när du helt bortser från hur tragisk situation som palestinerna lever under. Det är otroligt hur du bara viftar bort det. Och att du helt fråntar den israeliska regeringen sitt ansvar. En stor del av omvärlden är medvetna om den politik som Israel för, även om den inte vill göra så mycket. Men du låtsas ju som om allt är frid och fröjd.

Har du sett icke muslimska västerländska aktivister någongång som fått nog och begivit sig på plats för att protestera mot den israeliska regeringens övergrepp? När jag ser den typen av både ERKÄNNANDE och MEDMÄNSKLIGHET så berör det mig djupt att det FINNS MÄNNISKOR i den här världen som bryr sig om den enskilda invividen och är villig att erkänna orättvisor för att EV kunna nå rättvisa. Dessa personer ska ära och hedras för sin insats - en stående eloge ger jag dem!

• Solitär

teek taak skrev 2007-11-01 20:44:57 följande:

Jag menade sig Muminpappa ja. Och än idag fick jag inte svar på hur kan palestinska regerningen som är vän med israel köper vapen med biståndspengarna för att kriga mot israel.
    Du verkar ha hängt upp dig på "kriga mot Israel". Hela arabvärlden är i krig med Israel, liksom "Palestina" som egentligen är del av Jordanien. Oavsett vem araberna riktar vapen mot så kommer du inte runt dessa fakta:

1) Araberna i Gaza och på Västbanken köper oproportionerligt mycket vapen för biståndspengar.

2) Araberna i Gaza och på Västbanken kan inte hantera dessa vapen ansvarsfullt. (Över 300 döda i interna konflikter). Det innebär över 300 döda pga västerländskt bistånd.

3) Araberna i Gaza och på Västbanken har oproportionerligt många avlönade beväpnade män. Män som indirekt betalas med västerländskt bistånd.

Detta innebär att arabernas i Gaza och på Västbanken regering/ regeringar prioriterat att skaffa vapen, och därför låter folket svälta.
  • Chana
    Halal skrev 2007-11-01 21:11:40 följande:
    ChanaFörstår det är jobbigt med alla frågor, men det är väldigt svårt att läsa dina hejarop för Israael när du helt bortser från hur tragisk situation som palestinerna lever under. Det är otroligt hur du bara viftar bort det. Och att du helt fråntar den israeliska regeringen sitt ansvar. En stor del av omvärlden är medvetna om den politik som Israel för, även om den inte vill göra så mycket. Men du låtsas ju som om allt är frid och fröjd.Har du sett icke muslimska västerländska aktivister någongång som fått nog och begivit sig på plats för att protestera mot den israeliska regeringens övergrepp? När jag ser den typen av både ERKÄNNANDE och MEDMÄNSKLIGHET så berör det mig djupt att det FINNS MÄNNISKOR i den här världen som bryr sig om den enskilda invividen och är villig att erkänna orättvisor för att EV kunna nå rättvisa. Dessa personer ska ära och hedras för sin insats - en stående eloge ger jag dem!
    jag viftar inte bort det jag sâger bara att om den palestinska regeringen tânkte lite mindre pâ att kriga mot israel och istâllet ge det palestinska folket en bra levndastandrd sâ skulle jag bli väldgit lycket fôr dom.

JAg har pâpkat att jag hjâlper israel att fâ leva i fred och att alla ska fâ en bra standard dâ menar jag alla. Jag vill se palestinerna och israelerna le tillsammans skratta lära sig av varnadra jobba ihopa etc... men hur är det möjligt dâ det finns sjâlvmordsbombrare som fôrstör fôr folket.
    Är det inte viktigare med FREDân Krig dâr? Det tycker jag iallafall. Jag mernar JOrdanier och egyptien har ju fred med israel varfôr kan inte alla andra tycka sâ?!
  • bez

Vill gärna förstå allt detta från grunden, ur ett mer historiskt perspektiv. Är det någon här som vill berätta kortfattat hur allting började sedan långt tillbaka ? Förstår att jag borde ta reda på det själv men eftersom jag lider av psykisk utmattning är det svårt mig att hänga med. Minnet är inte heller det bästa, det är svårt för mig att komma in på ämnet fast jag skulle vilja. Om DrSteffo läser detta och känner för så kan även han skriva mig inbox om han vill.

• Halal

Chana

Ser att det inte går att nå fram - du har redan din åsikt klar och har inte svarat nästan på något av det som jag tagit upp, så jag ser ingen mening med att fortsätta.

Önskar dig en trevlig kväll.

• Chana
    Halal skrev 2007-11-01 21:26:28 följande:
    ChanaSer att det inte går att nå fram - du har redan din åsikt klar och har inte svarat nästan på något av det som jag tagit upp, så jag ser ingen mening med att fortsätta. Önskar dig en trevlig kväll.
    ja jag vet inte vad du menar med att jag inte har svart pâ dina frâgor? Du kan om du vill ställa upp alla dina frâgor pâ ett inlÄgg sâ kan jag svara pâ de*om en efter en om du vill?
    Jag har som sagt mycket att göra vid sidan av datorn och hinner nog inte svara sâ mycket mer ikväll men kanske imorgon eller senare om jag har ork och itne är allf^ro trôtt.
    Jag skulle iallfall ôsnka att det vart fred mellan alla parter i israel och att folk slutade att skriva bojkotta israel. Jag tycler det âr hemskt.
    ha en trevlig kväll du har iallfall en vânlig underton i dina inlägg det uppskattar jag âven om vi inte tycker lika det âr det som kallas respekt.
  • Chana
    Halal skrev 2007-11-01 21:11:40 följande:
    ChanaFörstår det är jobbigt med alla frågor, men det är väldigt svårt att läsa dina hejarop för Israael när du helt bortser från hur tragisk situation som palestinerna lever under. Det är otroligt hur du bara viftar bort det. Och att du helt fråntar den israeliska regeringen sitt ansvar. En stor del av omvärlden är medvetna om den politik som Israel för, även om den inte vill göra så mycket. Men du låtsas ju som om allt är frid och fröjd.Har du sett icke muslimska västerländska aktivister någongång som fått nog och begivit sig på plats för att protestera mot den israeliska regeringens övergrepp? När jag ser den typen av både ERKÄNNANDE och MEDMÄNSKLIGHET så berör det mig djupt att det FINNS MÄNNISKOR i den här världen som bryr sig om den enskilda invividen och är villig att erkänna orättvisor för att EV kunna nå rättvisa. Dessa personer ska ära och hedras för sin insats - en stående eloge ger jag dem!
    Det âr ju sâ att sâ fort dom kommer pâ plats sâ blir det oftast sâ att dom fôrsâr att det âr den palestinska regeringen fel som inte satsra pâ folket och det har ju inte sâ mycket med israel isig att gôra. hânger du me?!
  • älskarlivet81

Chana (och andra som är intresserade):

Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.

Så här kan man läsa där:

"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.

I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%.

Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.

När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."

• Velour

Vad tragiskt

Ibland vill man bara ställa sig upp och bara skrika: NU FÅR DET FAN VARA NOG!!!

Likväl som den palestinska regeringen fullständigt skiter i sin befolkning, likväl skiter zionisterna i sin! VARFÖR måste oskyldiga lida??

Jag kan inte fatta att speciellt BARN utsätts för en sådan verklighet. Ett sånt vedervärdigt liv.

Jag ser min egen son framför mig och blir alldeles förstörd av bilderna jag ser i mitt huvud om VI skulle befinna oss i dessa situationer.

Nä, jag tar tillbaka allt jag sa om bojkottning. Jag tänker inte ha en massa lidande, oskyldiga människor på mitt samvete när jag sitter trygg i min soffa, har tillräckligt med mat och pengar och leker och skrattar med min son.

älskarlivet81 skrev 2007-11-02 08:58:44 följande:
    Chana (och andra som är intresserade): Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.Så här kan man läsa där:"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%. Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-02 08:58:44 följande:
    Chana (och andra som är intresserade): Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.Så här kan man läsa där:"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%. Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."
    Dâ kanske dom som vill bojkotta israel kan sluta med att säga att palestinerna lever i fattigdom och israelerna lever i rikedom!!
Svar på tråden Israel/Palestina