• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • drSteffo
    Chana skrev 2007-11-01 18:18:06 följande:
    Ja du verkar ju väl instatt i vilka som har byggt upp landet med dess ekonomi som dom har idag, suck fast jag respeketerar att du inte vet!
    Ekonomin? Ja, den hålls flytande tack vare donationer från USA.
  • Chana
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:20:38 följande:
    Jaha och vilka âr donatörerna eller donationerna frân USA da?
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:20:38 följande:
    Men du..gir ik USA oxo penger til Palestinerene/Araberene..enda dei har sine folk rundt om kiring i oljerike land..men gir dei noe til sitt folk??
  • drSteffo

Chana,
    Ja, vad gör jag? Mycket kan jag säga. Dels så lämnar jag bidrag till palestinagruppen. Dels så arbetar jag för ett ökat medvetande om de orättvisor som pågår där nere (bland annat genom att diskutera på Internet).

Wikipedia är dessutom inte en överdrivet bra källa för kunskap. Jag läser böcker och tar in information den vägen.

• älskarlivet81

Chana:

Jag jobbade en månad nere på Västbanken i somras, som volontär. Dessutom så jobbar jag för att få människor här hemma att få upp ögonen för situationen, att mycket som vi ser på tv är så himla vinklat!

• drSteffo

Chana skrev 2007-11-01 18:22:37 följande:

Jaha och vilka âr donatörerna eller donationerna frân USA da?
    USAs regering skickar ungefär 30 miljarder dollar i bistånd till USA. Judiska intressegrupper delar också ut pengar (bland annat de pengar man fick efter utpressningen mot europeiska banker, som egentligen skulle gått till överlevare från förintelsen).
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 18:22:56 följande:

Men du..gir ik USA oxo penger til Palestinerene/Araberene..enda dei har sine folk rundt om kiring i oljerike land..men gir dei noe til sitt folk??
    Javisst, och det är mycket det!
    Mellan 1994 och 2005 donerade USA sammanlagt 778 miljoner dollar.
    Detta är att jämföra med 24 miljarder dollar som Israel fick i bistånd under samma period.
  • Chana
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:23:03 följande:
    Chana,Ja, vad gör jag? Mycket kan jag säga. Dels så lämnar jag bidrag till palestinagruppen. Dels så arbetar jag för ett ökat medvetande om de orättvisor som pågår där nere (bland annat genom att diskutera på Internet).Wikipedia är dessutom inte en överdrivet bra källa för kunskap. Jag läser böcker och tar in information den vägen.
    det var ju bra att du ger bidrag men kâmpar du fôr freden för alla grupper i israel. WIkipedia âr en källa som Är internationellt erkând, men problmet âr att vissa vill inte erkânna detta.
    Vilka bôcker lÄser du?
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 18:26:09 följande:
    Chana:Jag jobbade en månad nere på Västbanken i somras, som volontär. Dessutom så jobbar jag för att få människor här hemma att få upp ögonen för situationen, att mycket som vi ser på tv är så himla vinklat!
    Ursäkta jag har inte hunnit läsa dina inlÄgg, men tycker inte du ocksâ att det borde vara bättre att kâmpa för fred i israel istället för att bojotta ett land somäven palestinerna fâr produkter ifrân av bra kvalitet.
Svar på tråden Israel/Palestina