• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Halal

Free Spirit

''Vende tilbake til det bite lille landet som ik er deres?!!!!!!!''

Enligt dig menar du? Får du tycka. Men FN:s med alla dess resolutioner lär väl inte hålla med dig i det. Vare sig du gillar det eller ej så är palestinerna ett folk som har rätt att bo där. Palestiner består av bla muslimer och kristna. Har inte de kristna heller rätt att bo där - enligt dig?

''Araberene har all verden med landområder somn dei kan bosette seg på, dessuten sa Arafat i sin tid: Jordan er Palestina, Palestina er jorda.. Selv var Han Egypter og ble hevet ut av Jordan.''

Räknar du in kristna araber i detta - eller vad vill du göra med dem?

Arafat var en kul prick - en gång sa han 'jag är muslim, jude och kristen'. Får nog stå för honom. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

''Og når det gjelder flyktningen så er ik alle flyktninger, dei ble lokket ut av landet av Arabere for at dei skulle krige mot Isael. ''

Nej självklart inte - inte skulle väl israelser driva ut palestinier från deras hemland? Inte döda oskyldiga barn? Inte riva grödor för att på så sätt tvinga bort folk? Nej det är nog lögn alltihopa.

Så länge sån selekvititet och grym tystnad (dvs medgivande från omvärlden) forsätter så fortsätter också slakten på oskyldiga. Tycker du det är rätt? Tycker du det är rätt att skjuta in missiler i bostadhus för det 'kan' finnas något där? Eller så många gånger säga 'oj då missilen slog visst lite fel' när den slår in i bostadshus? Konstig är det hur dåliga dessa precisionvapen är som används som så ofta tar fel riktning...

Som sagt 50 år räcker.

• DaCiss

Halal:

Är det också rätt då av palestinska grupper att ta sig in på israelsika marker och mörda kvinnor och barn? För det är inte bara israeler som gör terrordåd.

Det är ju heller inte rätt.

• drSteffo

DaCiss,
    du får gärna besvara mina inlägg också som var riktade till dig. Eller blev det för jobbigt?

• DaCiss

vilket inlägg tänkte du på? I ett inlägg såg jag ingen fråga utan mest hur du uttryckte dig själv och i ett annat svarade jag att jag har gjort valet att hålla mig utanför för jag ser inget annat val att göra.

Jag vill inte hålla på palestinier då de mördat oskyldiga mänskor, jag vill inte hålla på israeler då de gjort detsamma. Jag vill inte bojkotta ett land eftersom det även påverkar oskyldiga mänskor.

Vad mer skall jag svara på?

drSteffo skrev 2007-11-01 16:10:50 följande:
    DaCiss,du får gärna besvara mina inlägg också som var riktade till dig. Eller blev det för jobbigt?
  • Halal

DaCiss

\\Är det också rätt då av palestinska grupper att ta sig in på israelsika marker och mörda kvinnor och barn? För det är inte bara israeler som gör terrordåd.

Det är ju heller inte rätt.\\

NEJ det är det inte.

Men skillnaden är att Israel har ett fullgott stöd per ekonomi från USA att handla som de gör. Medan palestinerna saknar dessa möjligheter. De har således inga möjlighet, jämlika möjligheter. Oddsen är ju så udda som de kan bli.

Tycker du de bara ska sträcka upp händerna och säga 'ok döda oss'? Skulle inte du kämpa för ditt land, din familj, för dina rättigheter? Muslimer vänder inte andra kinden till för det skapar oerhörda orättvisor att vara så cynisk så man struntar i att grannen mister livet, att en annan granne blir våldtagen osv. Det är omänskligt att inte reagera och försöka göra något. Vilket 'vända andra kinden till' är.

Jag önskar att våldet skulle ta slut, men så länge som Israel inte är beredda att ta några steg närmare en lösning så kommer det att fortsätta så här, tyvärr. Det visar väl tydligt vilken väg de föredrar?

Sen tycker jag du ska svara på DrSteffos frågor, jag har också sett fram emot svar på dessa frågor.

• drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 16:16:36 följande:

vilket inlägg tänkte du på? I ett inlägg såg jag ingen fråga utan mest hur du uttryckte dig själv och i ett annat svarade jag att jag har gjort valet att hålla mig utanför för jag ser inget annat val att göra. Jag vill inte hålla på palestinier då de mördat oskyldiga mänskor, jag vill inte hålla på israeler då de gjort detsamma. Jag vill inte bojkotta ett land eftersom det även påverkar oskyldiga mänskor.Vad mer skall jag svara på?
    I inlägg #760 ställer jag en direkt fråga till dig.

Så man kan inte bojkotta en land eftersom det påverkar oskyldiga? Så istället ska man låta ockupationsregeringen i Israel fortsätta med sin systematiska utrensning av palestinierna? För att några oskyldiga drabbas? Jag kan upplysa dig om att det är MÅNGA fler oskyldiga palestinier som lider till följd av israels politik än vad "de israeliska barnen" skulle göra av en bojkott. Om du besatt förmågan att dra historiska paralleller skulle du se att det var exakt vad som gjordes mot Sydafrika. Har du hört någon säga "vi borde inte ha gjort det, för det drabbade oskyldiga"? Nej, man inser att det var en nödvändighet för att få till en förändringen (vilket man också lyckades med).
  • Free Spirit

Halal

Vare sig du gillar det eller ej så är palestinerna ett folk som har rätt att bo där. Palestiner består av bla muslimer och kristna. Har inte de kristna heller rätt att bo där - enligt dig?

Om Palestinerene er et folk så er dei Arabere, det finst ik belegg for et Palestinsk folk...
    kristne Palestinere er like mye Arabere og det gjør inget forskjell.

At dei kan bo i landet Isael er vel en rett dei har som alle andre folkesalg. Men å kreve det som sitt land er feil. Som sagt araberverden er stor, da spesielt når dei ik kan akseptere at Israel er for å bli og kan holde fred med dem.

Drap på uskyldig er aldri rett!! Men så er det endå når det er krig, men noen annet når en bevisst går ut for å drepe uskyldige.

Hvem var det som angrep landet da staten Isael ble opprettet..og ik tålte at et Israel ble en stat???? Ja 50 år og alle dei uskyldige som er drept er mer en nok..

• DaCiss

Men där har jag ett problem. Hur skulle du själv göra ifall du kände mänskor i det landet? Hade du velat göra något som kunde påverka dina vänner?

Som sagt, jag har israeliska vänner. Jag vill inte gå och bojkotta deras land som kanske kunde påverka dem.

Jag håller mig utanför.

drSteffo skrev 2007-11-01 16:22:42 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:16:36 följande:
    I inlägg #760 ställer jag en direkt fråga till dig.Så man kan inte bojkotta en land eftersom det påverkar oskyldiga? Så istället ska man låta ockupationsregeringen i Israel fortsätta med sin systematiska utrensning av palestinierna? För att några oskyldiga drabbas? Jag kan upplysa dig om att det är MÅNGA fler oskyldiga palestinier som lider till följd av israels politik än vad "de israeliska barnen" skulle göra av en bojkott. Om du besatt förmågan att dra historiska paralleller skulle du se att det var exakt vad som gjordes mot Sydafrika. Har du hört någon säga "vi borde inte ha gjort det, för det drabbade oskyldiga"? Nej, man inser att det var en nödvändighet för att få till en förändringen (vilket man också lyckades med).
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:22:42 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:16:36 följande:I inlägg #760 ställer jag en direkt fråga till dig.Så man kan inte bojkotta en land eftersom det påverkar oskyldiga? Så istället ska man låta ockupationsregeringen i Israel fortsätta med sin systematiska utrensning av palestinierna? För att några oskyldiga drabbas? Jag kan upplysa dig om att det är MÅNGA fler oskyldiga palestinier som lider till följd av israels politik än vad "de israeliska barnen" skulle göra av en bojkott. Om du besatt förmågan att dra historiska paralleller skulle du se att det var exakt vad som gjordes mot Sydafrika. Har du hört någon säga "vi borde inte ha gjort det, för det drabbade oskyldiga"? Nej, man inser att det var en nödvändighet för att få till en förändringen (vilket man också lyckades med).
    Sin systematiska utrensning av palestinierna?

du mente vel å skrive urenskning av Israelere/Jøder..for det er jo terror organisasjonene sitt mål. Israel kjemper for å beskytte sitt folk, men det bør dei alldeles ik gjøre..legg ned all våpen og bli helt totalt utslettet er vel det du mener dei bør gjøre..
  • Halal

Free Spirit

''Om Palestinerene er et folk så er dei Arabere, det finst ik belegg for et Palestinsk folk...
    kristne Palestinere er like mye Arabere og det gjør inget forskjell.''

Så kasta ut palestinerna, kristna och araber är din tanke? Precis som de styrande israelsernas är?

''At dei kan bo i landet Isael er vel en rett dei har som alle andre folkesalg. Men å kreve det som sitt land er feil.''

Men de var ju där före israelerna? Israelsern har fördrivt dem, mördat dem, satt dem i landsflykt, massakrerat dem, både nu och tidigare i flyktingläger. Så vems är det? De som kom sist och har mest makt?

''Som sagt araberverden er stor, da spesielt når dei ik kan akseptere at Israel er for å bli og kan holde fred med dem.''

Varför vill judarna bo mitt bland araber som de alltid har hatat? England som så generöst delade ut landet till Israelerna borde väl kunna inkvartera dem i England istället, där vore de ju bland sina egna. Få ett modernt västerland att bo i. Tycker jag vore suveränt.

''Drap på uskyldig er aldri rett!! Men så er det endå når det er krig, men noen annet når en bevisst går ut for å drepe uskyldige.''

Då så. Men kom ihåg att kolla på statitik vilken sida som mister flest. Du kommer att upptäcka att den israeliska förlusten är ca 1/3 av den palestinska. Så visst för israelerna kanske det är marginellt, eller 'värt det' då man har möjlighet att ta livet av så många palestiner.

Svar på tråden Israel/Palestina