• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 16:30:24 följande:

Men där har jag ett problem. Hur skulle du själv göra ifall du kände mänskor i det landet? Hade du velat göra något som kunde påverka dina vänner?Som sagt, jag har israeliska vänner. Jag vill inte gå och bojkotta deras land som kanske kunde påverka dem. Jag håller mig utanför.
    Det finns frågor i livet som är större än dig själv. En sådan fråga är bland annat kampen för mänskliga rättigheter. Jag känner människor via Internet som är bosatta i Israel, och de är väl medvetna om att jag till vardags bojkottar israeliska varor. Jag har förklarat varför och de förstår mig. De har inte tagit speciellt illa vid sig, utan inser själva att någonting måste göras för att få regimen att avvika från den inslagna linjen, samt att yttre påtryckningar från omvärlden är väldigt effektiva (vilket vi återigen har sett tidigare i historien).
  • snöstjärna71
    DaCiss skrev 2007-11-01 15:12:15 följande:
    men barnen då? De kan inte rösta, ska de behöva utstå eventuellt lidande pga omvärldens sympatier för en viss grupp? Och om det inte går att rösta på och få bort den politiken då? Eller det görs ett val och inte tillräckligt många röster kommer in? Det lät inte som en enkel lösning tycker jag
    Om det är några barn som lider i den här konflikten är det de palestinska barnen. Där handlar det inte om att utstå "eventuellt" lidande rent hypotetiskt, utan ett faktiskt lidande varje dag. Nu, i denna stund!

Det ska väldigt mycket bojkott till för att det ska drabba de israeliska barnen, så du behöver inte oroa dig för dem. Som sagt var, bollen ligger hos israelerna, det är bara att sätta igång och sluta förtrycka!
  • DaCiss

Jag har inte systematiskt bojkottat israel men antar faktiskt att det inte finns mycket israeliska varor att få tag på här. Har då inte sett en enda vara hemma hos mig som skulle vara därifrån. Men vart tror man att bojkotten leder, kommer den verkligen att få till en förändring och hjälpa palestinier?

drSteffo skrev 2007-11-01 16:41:06 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:30:24 följande:
    Det finns frågor i livet som är större än dig själv. En sådan fråga är bland annat kampen för mänskliga rättigheter. Jag känner människor via Internet som är bosatta i Israel, och de är väl medvetna om att jag till vardags bojkottar israeliska varor. Jag har förklarat varför och de förstår mig. De har inte tagit speciellt illa vid sig, utan inser själva att någonting måste göras för att få regimen att avvika från den inslagna linjen, samt att yttre påtryckningar från omvärlden är väldigt effektiva (vilket vi återigen har sett tidigare i historien).
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 16:36:16 följande:

Sin systematiska utrensning av palestinierna?du mente vel å skrive urenskning av Israelere/Jøder..for det er jo terror organisasjonene sitt mål. Israel kjemper for å beskytte sitt folk, men det bør dei alldeles ik gjøre..legg ned all våpen og bli helt totalt utslettet er vel det du mener dei bør gjøre..
    Jag menar precis det jag skriver, och det vet du. Du kan fortsätta stoppa huvudet i sanden och intala dig själv att det handlar om att försvara sig själva. Men vi som inte är lika naiva vet att det inte stämmer. Att det skulle handla om självförsvar är bara ett svepskäl för att kunna beröva palestinierna från sin bördiga mark och vattentillgångar, Och genom det ytterliggare försämra villkoren för folket och sakta ta död på dem.
  • drSteffo
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:42:44 följande:
    Jag har inte systematiskt bojkottat israel men antar faktiskt att det inte finns mycket israeliska varor att få tag på här. Har då inte sett en enda vara hemma hos mig som skulle vara därifrån. Men vart tror man att bojkotten leder, kommer den verkligen att få till en förändring och hjälpa palestinier?
    Listor över Israeliska produkter:
    www.bojkotta-israel.org/cms/visning/index.php
    www.palestinagrupperna.se/bojkottprodukter.htm
    www.info14.com/israelbojkott/hurgorjag.php

Ja, en bojkott kan absolut leda till en förändring. Slår man mot det som känns mest, ekonomin, kan man få folk att vika sig för omvärldens krav. Sådana är exempelvis att följa Genèvekonventionen och folkrätten. Detta har genomförts tidigare med lyckad utgång.
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:45:24 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 16:36:16 följande:Jag menar precis det jag skriver, och det vet du. Du kan fortsätta stoppa huvudet i sanden och intala dig själv att det handlar om att försvara sig själva. Men vi som inte är lika naiva vet att det inte stämmer. Att det skulle handla om självförsvar är bara ett svepskäl för att kunna beröva palestinierna från sin bördiga mark och vattentillgångar, Och genom det ytterliggare försämra villkoren för folket och sakta ta död på dem.
    Naiv er eg inte..bare du som er blind for deres sak!!
    Ik det at eg mener at alt dei gjør er rett!!

Om du aldri har fått med deg det så skal eg tex opplyse deg om at den forferdelige muren som alle skriker om har stoppet 90 % av terroren...så det beskytter folket..

Men du..vet du i hele tatt hva som egentilg er årsaken til det som skjer der nede??
    Hvorfor dei gjør som dei gjør?? Hadde det vært motsatt så hadde tonen fått en annen pip..og du hadde nok ik sagt så mye. sier så av erfaring når det gjelder pro palestina folk. Vi har nok av dem i media her i Norge som spyr ut løgner og halv sannheter..
    Du derimot er et offer for medias løgner og propaganda, som mange andre.
  • älskarlivet81

Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..

Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v..

Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..

Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..

Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!

• DaCiss

Nå, här uppe har vi nog inte vidare mycket av de där produkterna. Kände inte igen en enda förutom våtservetter från ica.

• Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:52:13 följande:
    Listor över Israeliska produkter:www.bojkotta-israel.org/cms/visning/index.php...www.palestinagrupperna.se/bojkottprodukter.ht...www.info14.com/israelbojkott/hurgorjag.phpJa, en bojkott kan absolut leda till en förändring. Slår man mot det som känns mest, ekonomin, kan man få folk att vika sig för omvärldens krav. Sådana är exempelvis att följa Genèvekonventionen och folkrätten. Detta har genomförts tidigare med lyckad utgång.
    Takk for dine lenker ..er lagt til bokmerker!! Så nu vet eg hva eg skal løpe å kjøpe!!

Lenge leve Israel!!!

• drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 16:55:50 följande:

Naiv er eg inte..bare du som er blind for deres sak!! Ik det at eg mener at alt dei gjør er rett!!Om du aldri har fått med deg det så skal eg tex opplyse deg om at den forferdelige muren som alle skriker om har stoppet 90 % av terroren...så det beskytter folket..Men du..vet du i hele tatt hva som egentilg er årsaken til det som skjer der nede??Hvorfor dei gjør som dei gjør?? Hadde det vært motsatt så hadde tonen fått en annen pip..og du hadde nok ik sagt så mye. sier så av erfaring når det gjelder pro palestina folk. Vi har nok av dem i media her i Norge som spyr ut løgner og halv sannheter..Du derimot er et offer for medias løgner og propaganda, som mange andre.
    Herregud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Så jag är ett offer för medias propaganda? Vilket tur att 99% av den information jag tagit in inte kommer från tidningar, radio och tv. Utan från böcker, både skrivna av palestina-vänner och israel-vänner samt rena faktaböcker.
    Jag förstår att du hämtar din information från wikipedia och bibeln, men det är inte goda källor enligt mig.
Svar på tråden Israel/Palestina