Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

Israel/Palestina

Jag sätter mig inte in i konflikten alls eftersom jag känner israeler och enligt dom (som inte vill att jag skall välja sida överhuvudtaget, som inte talar som om det skulle vara palestinierna som har fel) skall man inte tro på vad medier kommer ut med. Många gånger vinklas historier eller förändras. Den bästa inblicken får man ifall man lever där på plats.

Det finns ju faktiskt platser på jorden som tror att Sverige är ett avlångt land på horisontellen och att vi lever bland isbjörnar.

• DaCiss

Okej, så alla människor i Isreal skall lida då för politik? Även de som inte bidrar eller stödjer på något sätt det krig som utspelas där? Vilken bra lösning.

Och du kan med säkerhet också veta att det är israeler som är bad guys och palestinier som är the good guys?

Jag har israeliska kompisar som lever sina normala liv i Israel, jobbar och tar hand om sin familj och hålelr sig utanför debatten och kriget israeler och palestinier emellan. vanligt normalt folk.

Jag tycker det är farligt ifall man skall börja bojkotta ett land ifall man inte med säkerhet vet vad som pågår där. Och en sak vet man med säkerhet, det finns oskyldigt folk i det landet som inte skall behöva lida eller stå till svars för något de inte gjort.

drSteffo skrev 2007-11-01 12:59:11 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 12:56:38 följande:
    Jag var med i början av tråden och diskuterade det samma. För mig finns det bara ett alternativ, och det är att bojkotta Israel. Det borde vara en självklarhet för varje människa med ett sunt samvete och en normal empatisk förmåga.
  • DaCiss

Jag säger inte mycket om det som händer i Israel eftersom jag inte är där och kan ge en rättvis bedömning på vad som faktiskt försiggår. Det finns palestinska grupper som åker in och våldtar och dödar barn också så inte känner jag direkt att jag vill sympatisera med någon av dem då.

Oavsett hur man blir behandlad är det aldrig rätt att döda oskyldiga mänskor.

Så nej, jag gör inget eftersom jag inget vet.

drSteffo skrev 2007-11-01 13:11:37 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 13:06:57 följande:
    Sa du samma sak när man införde sanktioner mot sydafrika och deras apartheid-regim? (hur väl dessa sanktioner fungerade behöver jag knappast påpeka)Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten.För att citera Martin Niemöller:När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag;jag var ju ingen kommunist.När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag;jag var ju ingen socialdemokrat.När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera;jag var ju inte med i facket.När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera;jag var ju ingen jude.När de hämtade mig, fanns det ingen kvar som kunde protestera.
  • DaCiss

Jag har fört samtal med israeler. Och den jag fört samtal med har varit väldigt opartisk. Har jag sagt att i dett fall skulle jag mer hålla på denna grupp så har han frågat varför och kommit med någon den sidan gjort.

Alltså, i alla fall enligt denne man så gick det inte att välja en sida. Båda sidor har kört fult så enkelt är det inte att bara välja och sedan kasta skit på den andra gruppen.

Så därav mitt val att inte göra ett val.

drSteffo skrev 2007-11-01 13:19:57 följande:
    bez skrev 2007-11-01 13:13:46 följande:
    Är man beläst i frågan (har en hel bokhylla fylld med litteratur i ämnet) är det inte speciellt svårt. Att dessutom föra samtal med israeler och palestinier och få uppgifter i första hand hjälper också till. Att ha besökt området kan också ge en bra fingervisning.
  • DaCiss

Och då är det ok att t ex bojkotta ett helt land och låta det gå ut över även oskyldigt folk?

snöstjärna71 skrev 2007-11-01 13:44:46 följande:
    Det är här den viktiga skillnaden mellan israeler och palestinier ligger. Israeliska judar kan leva normala liv, ta hand om sin familj och hålla sig utanför konflikten. Palestinierna på Västbanken och i Gaza kan inte leva normala liv därför att ockupationen, vägspärrarna, muren, konfiskeringen av mark och vatten gör att deras situation blir oerhört svår. De palestinier som är medborgare i Israel har det bättre än palestinierna i de ockuperade teritorierna, men de är diskriminerade jämfört med Israel judisk medborgare.
  • DaCiss

men barnen då? De kan inte rösta, ska de behöva utstå eventuellt lidande pga omvärldens sympatier för en viss grupp?

Och om det inte går att rösta på och få bort den politiken då? Eller det görs ett val och inte tillräckligt många röster kommer in?

Det lät inte som en enkel lösning tycker jag

snöstjärna71 skrev 2007-11-01 15:10:02 följande:
    Det brukar ju pratas om att "Israel är Mellanösterns enda demokrati". Så då får väl israelerna rösta fram politiker som avskaffar diskrimineringen av israels palestinska medborgare, river muren på ockuperat område, slutar konfiskera mark och vatten, lämnar tillbaka det som är konfiskerat osv. Så slipper israelerna alla eventuella bojkotter. Svårare än så är det inte .
  • DaCiss

Halal:

Är det också rätt då av palestinska grupper att ta sig in på israelsika marker och mörda kvinnor och barn? För det är inte bara israeler som gör terrordåd.

Det är ju heller inte rätt.

• DaCiss

vilket inlägg tänkte du på? I ett inlägg såg jag ingen fråga utan mest hur du uttryckte dig själv och i ett annat svarade jag att jag har gjort valet att hålla mig utanför för jag ser inget annat val att göra.

Jag vill inte hålla på palestinier då de mördat oskyldiga mänskor, jag vill inte hålla på israeler då de gjort detsamma. Jag vill inte bojkotta ett land eftersom det även påverkar oskyldiga mänskor.

Vad mer skall jag svara på?

drSteffo skrev 2007-11-01 16:10:50 följande:
    DaCiss,du får gärna besvara mina inlägg också som var riktade till dig. Eller blev det för jobbigt?
  • DaCiss

Men där har jag ett problem. Hur skulle du själv göra ifall du kände mänskor i det landet? Hade du velat göra något som kunde påverka dina vänner?

Som sagt, jag har israeliska vänner. Jag vill inte gå och bojkotta deras land som kanske kunde påverka dem.

Jag håller mig utanför.

drSteffo skrev 2007-11-01 16:22:42 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:16:36 följande:
    I inlägg #760 ställer jag en direkt fråga till dig.Så man kan inte bojkotta en land eftersom det påverkar oskyldiga? Så istället ska man låta ockupationsregeringen i Israel fortsätta med sin systematiska utrensning av palestinierna? För att några oskyldiga drabbas? Jag kan upplysa dig om att det är MÅNGA fler oskyldiga palestinier som lider till följd av israels politik än vad "de israeliska barnen" skulle göra av en bojkott. Om du besatt förmågan att dra historiska paralleller skulle du se att det var exakt vad som gjordes mot Sydafrika. Har du hört någon säga "vi borde inte ha gjort det, för det drabbade oskyldiga"? Nej, man inser att det var en nödvändighet för att få till en förändringen (vilket man också lyckades med).
  • DaCiss

Jag har inte systematiskt bojkottat israel men antar faktiskt att det inte finns mycket israeliska varor att få tag på här. Har då inte sett en enda vara hemma hos mig som skulle vara därifrån. Men vart tror man att bojkotten leder, kommer den verkligen att få till en förändring och hjälpa palestinier?

drSteffo skrev 2007-11-01 16:41:06 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:30:24 följande:
    Det finns frågor i livet som är större än dig själv. En sådan fråga är bland annat kampen för mänskliga rättigheter. Jag känner människor via Internet som är bosatta i Israel, och de är väl medvetna om att jag till vardags bojkottar israeliska varor. Jag har förklarat varför och de förstår mig. De har inte tagit speciellt illa vid sig, utan inser själva att någonting måste göras för att få regimen att avvika från den inslagna linjen, samt att yttre påtryckningar från omvärlden är väldigt effektiva (vilket vi återigen har sett tidigare i historien).
  • DaCiss

Nå, här uppe har vi nog inte vidare mycket av de där produkterna. Kände inte igen en enda förutom våtservetter från ica.

Svar på tråden Israel/Palestina