• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 17:01:09 följande:

Nå, här uppe har vi nog inte vidare mycket av de där produkterna. Kände inte igen en enda förutom våtservetter från ica.
    Jag som bor i Stockholm har stött på flertalet av produkterna och avstått att köpa dem. Det jag främst har undvikit är datorprodukter från israel. Eftersom jag är den i bekantskapskretsen som ger råd vid datorköp och dylikt avråder jag alltid från Intel-produkter bland annat.
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 17:02:30 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 16:55:50 följande:Herregud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Så jag är ett offer för medias propaganda? Vilket tur att 99% av den information jag tagit in inte kommer från tidningar, radio och tv. Utan från böcker, både skrivna av palestina-vänner och israel-vänner samt rena faktaböcker.Jag förstår att du hämtar din information från wikipedia och bibeln, men det är inte goda källor enligt mig.
     wikipedia stoler eg ik på og henter ingen fakta der fra om Israel..Bibelen er Jødenes historie. Men min info henter eg fra bøker med og spesielt ei som har vært der nede for å opprinelig studere omkirng nøden blandt palestiske flyktninger..
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 17:05:22 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 17:01:09 följande:Jag som bor i Stockholm har stött på flertalet av produkterna och avstått att köpa dem. Det jag främst har undvikit är datorprodukter från israel. Eftersom jag är den i bekantskapskretsen som ger råd vid datorköp och dylikt avråder jag alltid från Intel-produkter bland annat.
    Intel..?? Oj..takk så mye..
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 17:01:13 följande:

Takk for dine lenker ..er lagt til bokmerker!! Så nu vet eg hva eg skal løpe å kjøpe!!

Lenge leve Israel!!!
    Jag kan också sjunka till din nivå...

www.iamthewitness.com/img/JewsBurnIsraeliFlag.JPG

Så vackert man blir tårögd...
  • Fula Fisken

Free Spirit skrev 2007-11-01 17:01:13 följande:

Takk for dine lenker ..er lagt til bokmerker!! Så nu vet eg hva eg skal løpe å kjøpe!!                                                                          Lenge leve Israel!!!                                                                      
    Instämmer.
  • älskarlivet81

Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..

Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v..

Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..

Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..

Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!

• Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 17:09:54 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 17:01:13 följande:Jag kan också sjunka till din nivå...www.iamthewitness.com/img/JewsBurnIsraeliFlag...Så vackert man blir tårögd...
    Så vakkert flagg..det flotteste i verden uten om det Norske da!!

(det var ærligt ment og ingen provikasjon så det er klart)
  • Chana
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:52:13 följande:
    Listor över Israeliska produkter:www.bojkotta-israel.org/cms/visning/index.php...www.palestinagrupperna.se/bojkottprodukter.ht...www.info14.com/israelbojkott/hurgorjag.phpJa, en bojkott kan absolut leda till en förändring. Slår man mot det som känns mest, ekonomin, kan man få folk att vika sig för omvärldens krav. Sådana är exempelvis att följa Genèvekonventionen och folkrätten. Detta har genomförts tidigare med lyckad utgång.
    Tack fôr länkarna nu vet jag och mina närmaste vad vi ska k^¨opa dubbelt av.
  • Chana

Fâr man ställa en frâga till alla hÄr vilka har byggt upp landet Israel? Jag vet det men nu fâr vi se om ni vet det?

• Free Spirit
    DaCiss

Jag kan också sjunka till din nivå...

Hvilket nivå da??

Hva vet du om hva som låg bak ordene lenge leve Israel????Kanskje du bør spørre først å skyte etter på...

Svar på tråden Israel/Palestina