• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • bez

"Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten."

Jag skulle göra det bara jag visste vad som verkligen pågick.
    Fast det är inte sagt att man KAN höja rösten för det, det kanske inte finns någonting att höja rösten för/emot ?

Men såpass kan jag säga att blod flyter.

• teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:09:09 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 12:55:05 följande:
    Så då menar du att palestinas regering bara sitter på sina rumpor och inte gör någonting. Att dom är totalt oskyldiga till konflikten?Nej knappast.
    Palestinas regering är israelsleksak. Vill israel rikta leksaken till höger eller till vänster blir som israel vill.
  • DaCiss

Jag säger inte mycket om det som händer i Israel eftersom jag inte är där och kan ge en rättvis bedömning på vad som faktiskt försiggår. Det finns palestinska grupper som åker in och våldtar och dödar barn också så inte känner jag direkt att jag vill sympatisera med någon av dem då.

Oavsett hur man blir behandlad är det aldrig rätt att döda oskyldiga mänskor.

Så nej, jag gör inget eftersom jag inget vet.

drSteffo skrev 2007-11-01 13:11:37 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 13:06:57 följande:
    Sa du samma sak när man införde sanktioner mot sydafrika och deras apartheid-regim? (hur väl dessa sanktioner fungerade behöver jag knappast påpeka)Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten.För att citera Martin Niemöller:När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag;jag var ju ingen kommunist.När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag;jag var ju ingen socialdemokrat.När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera;jag var ju inte med i facket.När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera;jag var ju ingen jude.När de hämtade mig, fanns det ingen kvar som kunde protestera.
  • Fula Fisken

teek taak skrev 2007-11-01 13:15:19 följande:

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:09:09 följande:Palestinas regering är israelsleksak. Vill israel rikta leksaken till höger eller till vänster blir som israel vill.
    Det håller jag absolut inte med om. Alla självmordsbombare då som går in o spränger sig själv och cevila israliter i luften, är dom helt oskyldiga? Eller du som muslim tycker dom är hjältar och martyrer?
    Nej våld skapar våld så är det bara.
  • drSteffo

bez skrev 2007-11-01 13:13:46 följande:

"Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten."Jag skulle göra det bara jag visste vad som verkligen pågick. Fast det är inte sagt att man KAN höja rösten för det, det kanske inte finns någonting att höja rösten för/emot ?Men såpass kan jag säga att blod flyter.
    Är man beläst i frågan (har en hel bokhylla fylld med litteratur i ämnet) är det inte speciellt svårt. Att dessutom föra samtal med israeler och palestinier och få uppgifter i första hand hjälper också till. Att ha besökt området kan också ge en bra fingervisning.
  • teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:18:36 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 13:15:19 följande:
    Det håller jag absolut inte med om. Alla självmordsbombare då som går in o spränger sig själv och cevila israliter i luften, är dom helt oskyldiga? Eller du som muslim tycker dom är hjältar och martyrer?Nej våld skapar våld så är det bara.
    Lägg min tro åt sidan för den har inte med saken att göra. Nej självmordsbombarna finns inte med palestiniska regeringen annars hade Olmert och hans familj inte haft trevliga middagar med Abbas och hans familj.
  • DaCiss

Jag har fört samtal med israeler. Och den jag fört samtal med har varit väldigt opartisk. Har jag sagt att i dett fall skulle jag mer hålla på denna grupp så har han frågat varför och kommit med någon den sidan gjort.

Alltså, i alla fall enligt denne man så gick det inte att välja en sida. Båda sidor har kört fult så enkelt är det inte att bara välja och sedan kasta skit på den andra gruppen.

Så därav mitt val att inte göra ett val.

drSteffo skrev 2007-11-01 13:19:57 följande:
    bez skrev 2007-11-01 13:13:46 följande:
    Är man beläst i frågan (har en hel bokhylla fylld med litteratur i ämnet) är det inte speciellt svårt. Att dessutom föra samtal med israeler och palestinier och få uppgifter i första hand hjälper också till. Att ha besökt området kan också ge en bra fingervisning.
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 13:15:32 följande:

Jag säger inte mycket om det som händer i Israel eftersom jag inte är där och kan ge en rättvis bedömning på vad som faktiskt försiggår. Det finns palestinska grupper som åker in och våldtar och dödar barn också så inte känner jag direkt att jag vill sympatisera med någon av dem då. Oavsett hur man blir behandlad är det aldrig rätt att döda oskyldiga mänskor.Så nej, jag gör inget eftersom jag inget vet.
    Då tycker jag att du ska läsa på bättre i frågan. Att stå och säga "jag är inte där, så jag kan inte säga någonting" är en udda inställning. Säger du samma sak om förintelsen? Eftersom du inte själv var där kan du ju inte med säkerhet säga att det faktiskt skett någonting? Kanske hade några judar gjort något i det tyska samhället, så du kan inte sympatisera med någon?
  • Fula Fisken

teek taak skrev 2007-11-01 13:20:29 följande:

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:18:36 följande:Lägg min tro åt sidan för den har inte med saken att göra. Nej självmordsbombarna finns inte med palestiniska regeringen annars hade Olmert och hans familj inte haft trevliga middagar med Abbas och hans familj.
    men det är klart att din tro spelar en viss roll eftersom du stöder Palestina. Jag har inte skrivit att Israels regering har rätt i allt, men att lösa det hela med sanktioner och väld är knappast rätt väg att gå.
    O visst är det palestinierna som skickar in självmordsbombare bland cevila, det kan du ju knappast neka till.
  • drSteffo
    DaCiss skrev 2007-11-01 13:22:37 följande:
    Jag har fört samtal med israeler. Och den jag fört samtal med har varit väldigt opartisk. Har jag sagt att i dett fall skulle jag mer hålla på denna grupp så har han frågat varför och kommit med någon den sidan gjort. Alltså, i alla fall enligt denne man så gick det inte att välja en sida. Båda sidor har kört fult så enkelt är det inte att bara välja och sedan kasta skit på den andra gruppen. Så därav mitt val att inte göra ett val.
    Herregud! Den ena sidan har gjort icke sanktionerade attacker mot israeliska mål, den andra har en regim som ägnar sig åt systematisk rensning av civila.
Svar på tråden Israel/Palestina