• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Free Spirit
    Chana skrev 2007-11-01 17:55:41 följande:
    Fâr man ställa en frâga till alla hÄr vilka har byggt upp landet Israel? Jag vet det men nu fâr vi se om ni vet det?
    Så bra spørsmål.. spent på svarene!!!
  • drSteffo
    Chana skrev 2007-11-01 17:55:41 följande:
    Fâr man ställa en frâga till alla hÄr vilka har byggt upp landet Israel? Jag vet det men nu fâr vi se om ni vet det?
    Det beror på vad man menar med "byggt upp".
    Israel har tillhört många olika folk genom historien. De som haft det längst är dock perserna och osmanerna.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 17:56:14 följande:

DaCissJag kan också sjunka till din nivå...Hvilket nivå da?? Hva vet du om hva som låg bak ordene lenge leve Israel????Kanskje du bør spørre først å skyte etter på...
    Det var mig du citerade, men riktade det till DaCiss... Hur ska du ha det?
    Hur som helst förstod jag inte vad skrev (min norska är mycket begränsad).
  • Fula Fisken
    Chana skrev 2007-11-01 18:03:41 följande:
    !!!länge leve israel!!!
    Amen!
  • Chana
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:00:56 följande:
    Det beror på vad man menar med "byggt upp".Israel har tillhört många olika folk genom historien. De som haft det längst är dock perserna och osmanerna.
    Jag menade naturligtvis till det landet det âr idag!!!
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:03:30 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 17:56:14 följande:Det var mig du citerade, men riktade det till DaCiss... Hur ska du ha det?Hur som helst förstod jag inte vad skrev (min norska är mycket begränsad).
    Hehe..Generad

Ja det var til deg..
    synd du ik forstår så godt Norsk, mrn eg forstod ik helt hva du mente med: hur ska du ha det?
  • drSteffo

Chana skrev 2007-11-01 18:05:33 följande:

Jag menade naturligtvis till det landet det âr idag!!!
    Då skulle jag svara osmanerna som hade Israel från 1520 till 1917. Judarna har sedan haft makten sedan 1948. Jag hävdar att osmanerna gjort mer för landet än den senaste kullen judar.
  • Chana

Hej!
    Jag tycker ni ska (som vill bojotta israel) läsa detta!!!
    en.wikipedia.org/wiki/Israel

*************BOKOTTA ALDRIG ISRAEL LÄNGE LEVE ISRAEL***********

Sen tânkte jag höra med er som Är sâ himla mân om hur palestinerna har det, skickar ni pengar till dom fôr att hjälpa dom elelr hjälper ni dom pâ anant sätt eller Är det bara sâ att ni sitter hemma och tycker sâ synd om dom men inte gôr nâgot fôr dom.
    Jag kan tala om att jag gôr massor fôr folket i Israel fôr att det ska bli fred. VAD GÖR NI? Ni kanske bara sitter här och debatterar?
    Det finns massor med hjâlporganisationer!!!

• Chana
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:09:03 följande:
    Chana skrev 2007-11-01 18:05:33 följande:
    Då skulle jag svara osmanerna som hade Israel från 1520 till 1917. Judarna har sedan haft makten sedan 1948. Jag hävdar att osmanerna gjort mer för landet än den senaste kullen judar.
    Ja du verkar ju väl instatt i vilka som har byggt upp landet med dess ekonomi som dom har idag, suck fast jag respeketerar att du inte vet!
Svar på tråden Israel/Palestina