• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:45:36 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:42:57 följande:
    Jag hâvdar som tidigare att om den palestinska regeringen gav pengar ât det palestinska folket sâ skulle dom ocksâ kunna leva under en bra standard, eller hur?!!!
    Jag fick inte svar på min fråga. Igen:

Förklara hur du i den ena sidan hävdar att folket svälter och samtidigt köper bättre varot från israel?
  • älskarlivet81

Chana:

Nej det handlar om att israelerna vill ha fina, speciella vägar in till sin olagliga bostättningar, de vill inte beblandas med palestinierna..

Och du, det var väldigt längesen det var en självmordsbombare dessutom.. Västbanken är fredligt nu!!!

• bez

Chana skrev 2007-11-01 20:48:15 följande:

Ah förlât om jag undvek nâgot det âr sâ svârt att hinna med att svara alla .Därfôr att det har kanske varit mycket sjâlvmordsmombare och det mâste hâllas koll pâ men jag hâller verkligen med om att det vore bâttre om sjâlvmordsbombarna kunde sluta med det sâ det palestinska folket som vill leva i fred kunde rôra sig fritt.
    ... och VILJA samarbeta.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:48:15 följande:
    Ah förlât om jag undvek nâgot det âr sâ svârt att hinna med att svara alla .Därfôr att det har kanske varit mycket sjâlvmordsmombare och det mâste hâllas koll pâ men jag hâller verkligen med om att det vore bâttre om sjâlvmordsbombarna kunde sluta med det sâ det palestinska folket som vill leva i fred kunde rôra sig fritt.
    Tidigare i tråden hävdades det också att det är mkt självmordsbombare och jag bett om källa och fick en liten lista där det står att det var 4 fall under 2006. Är 4 fall mycket?
  • Chana

teek taak skrev 2007-11-01 20:44:57 följande:

Jag menade sig Muminpappa ja. Och än idag fick jag inte svar på hur kan palestinska regerningen som är vän med israel köper vapen med biståndspengarna för att kriga mot israel.
    jag kan svara lite pâ detta:
    den palestinska partiet fatah âr "vân" med israel just nu och vill fösôka hitta lôsningar tillsmansa till fred
    medans det palestinaska partiet hamas som inte erkânner israel inte âr vân med israels regering vill forsätta kriga. det Är dârfôr det palestinsak folket lider sâ mycket.
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 20:44:41 följande:
    chana:Israel har även de en stor andel fattiga!Det du undvek att bemöta var att "De bra vägarna är bara till för israelerna!! Inga palestinier får köra där!!!"
    det âr just dom organisationerna jag jobbar fôr och det Är pâ bra uppgâng nu.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:52:38 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:44:57 följande:
    jag kan svara lite pâ detta: den palestinska partiet fatah âr "vân" med israel just nu och vill fösôka hitta lôsningar tillsmansa till fredmedans det palestinaska partiet hamas som inte erkânner israel inte âr vân med israels regering vill forsätta kriga. det Är dârfôr det palestinsak folket lider sâ mycket.
    Hamas har inte fått biståndspengar. Inte ens deras anställda fick sina löner för israel fryste pengarna. Det är fatah som fått pengarna.
  • bez

Chana skrev 2007-11-01 20:52:38 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 20:44:57 följande:jag kan svara lite pâ detta: den palestinska partiet fatah âr "vân" med israel just nu och vill fösôka hitta lôsningar tillsmansa till fred medans det palestinaska partiet hamas som inte erkânner israel inte âr vân med israels regering vill forsätta kriga. det Är dârfôr det palestinsak folket lider sâ mycket.
    Tråkigt, jättetråkigt !
  • Chana

teek taak skrev 2007-11-01 20:46:41 följande:

Sluta att nämna vad israel bidrar med genom att utöva rasism och etnisk rensning på palestinier är som att att säga "israel har rätt därför förtjänar palestinierna det de lider av idag av israel".
    ^nejjag slutar inte med det fôr det âr det som âr hela grejen den palestinska regeringen mâste satsa mer pâ sitt folk och dess standard puntk slut det mâste väl ändâ du med tycka
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 20:49:30 följande:
    Chana:Nej det handlar om att israelerna vill ha fina, speciella vägar in till sin olagliga bostättningar, de vill inte beblandas med palestinierna..Och du, det var väldigt längesen det var en självmordsbombare dessutom.. Västbanken är fredligt nu!!!
    det finns massor med sjâlvmorsbombare men det âr ju just därfôr att dom hinner ta dom tidigare innan dom passerear det kan du fra^ga bâda sidor om;
Svar på tråden Israel/Palestina