• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • snöstjärna71
    Chana skrev 2007-11-02 10:36:28 följande:
    Dâ kanske dom som vill bojkotta israel kan sluta med att säga att palestinerna lever i fattigdom och israelerna lever i rikedom!!
    Det var alltså enligt den där boken drygt 20% av israelerna som lever i fattigdom (inte läst den själv). Av palestinierna på Västbanken är det 70% som lever i fattigdom, i Gaza 79%. Vet inte om det är samma inkomstgräns som gäller där som i Israel. Så det är fortfarande är långt större andel av palestinierna som lever i fattigdom.
  • snöstjärna71
    Velour skrev 2007-11-02 10:34:48 följande:
    Vad tragisktIbland vill man bara ställa sig upp och bara skrika: NU FÅR DET FAN VARA NOG!!!Likväl som den palestinska regeringen fullständigt skiter i sin befolkning, likväl skiter zionisterna i sin! VARFÖR måste oskyldiga lida??Jag kan inte fatta att speciellt BARN utsätts för en sådan verklighet. Ett sånt vedervärdigt liv.Jag ser min egen son framför mig och blir alldeles förstörd av bilderna jag ser i mitt huvud om VI skulle befinna oss i dessa situationer.Nä, jag tar tillbaka allt jag sa om bojkottning. Jag tänker inte ha en massa lidande, oskyldiga människor på mitt samvete när jag sitter trygg i min soffa, har tillräckligt med mat och pengar och leker och skrattar med min son.
    De barn som verkligen lider idag är de palestinska barnen. Det är dessa barn vi har på vårt samvete när vi sitter trygga i våra soffor och har tillräckligt med mat och pengar. Det är de barnen som får fortsätta att lida om vi inte gör något. Igår hörde jag den svenske Röda Kors chefen på radio. Han berättade om de oerhörda svårigheter muren innebär för palestinierna. Bland annat är det allt fler barn som föds vid vägspärrar för att deras mödrar inte blir genomsläppta i tid för att hinna till sjukhus.

Som synes är det militären, ockupationen, bosättningarna och muren som verka vara en av orsakerna till att andelen fattiga israeler ökar. Med andra ord borde alltså en lyckad bojkott av Israel, som får Israel att sluta med bosättningar, mur osv kunna leda till förbättringar även för de fattiga israelerna för då kan ju pengarna användas till bättre saker än nu.

Jag tror inte det är realistiskt egentligen att en bojkott av Israel skulle bli så allomfattande att den verkligen påverkade vardagen för fattiga israeler. Av nån anledning var det enklare för enskilda och regeringar att se Sydafrika som den apartheidstat det var än det är för enskilda och regeringar att se Israel som den apartheidstat det är. Av nån anledning kan Israel bryta mot hur många FN-resolutioner och internationella lagar som helst utan att det får några följder för Israel.
  • Velour

Snötjärna,

jag håller absolut med dig. Ingen tvekan om saken, men samtidigt har jag fått en tankeställare också. Jag skulle inte klara av att bojkotta Israel ändå, även om jag inte stöder deras politik för fem öre.

Jag är pro-Palestina, men ändå har jag utvecklat nån sorts känsla där det skulle kännas dåligt att bojkotta Israel.

"Med andra ord borde alltså en lyckad bojkott av Israel, som får Israel att sluta med bosättningar, mur osv kunna leda till förbättringar även för de fattiga israelerna för då kan ju pengarna användas till bättre saker än nu."

Det är ju drömmen (förutom fred), men måste det då inte vara så allomfattande, som du beskrev ovan, för att detta skulle kunna ske?
    OM jag nån gång skulle få för mig att bojkotta vissa varor från Israel, skulle det ändå inte drabba de mest utsatta ännu mer? För det vill jag inte.

• älskarlivet81

solstjärna71:

Absolut, jag har inte sagt ngt om att israelerna har det sämre än palestinierna för så är det verkligen inte, men Chana påstod att israelerna har det så bra, men att palestinska regeringen bara lägger sina pengar på vapen istället för på befolkningen., Det var det jag ville visa med det exemplet, att det inte stämmer, utan att israeliska regeringen inte helelr bryr sig om sitt folk..

• Halal

Snöstjärna71

''Av nån anledning var det enklare för enskilda och regeringar att se Sydafrika som den apartheidstat det var än det är för enskilda och regeringar att se Israel som den apartheidstat det är. Av nån anledning kan Israel bryta mot hur många FN-resolutioner och internationella lagar som helst utan att det får några följder för Israel. ''

Huvudet på spiken.... Inget behöver tilläggas i just detta. Det är fakta som alla känner till och uppenbarligen accepterar... Det gör oerhört ont och får hjärtat att inte bara gråta utan att blöda i vanmakt....

• Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-02 14:05:17 följande:
    solstjärna71: Absolut, jag har inte sagt ngt om att israelerna har det sämre än palestinierna för så är det verkligen inte, men Chana påstod att israelerna har det så bra, men att palestinska regeringen bara lägger sina pengar på vapen istället för på befolkningen., Det var det jag ville visa med det exemplet, att det inte stämmer, utan att israeliska regeringen inte helelr bryr sig om sitt folk..
    Jag har aldrig pâstâtt att israelerna har det sâ bra, det är andra här som har sagt att palestinerna svälter och israelerna lever under en bra standard. Jag har bara svarat pâ frâgor.Puntk slut
  • älskarlivet81

Här skriver du detta jag sa!! Dvs du säger att Israels regering ger alla pengar och bidrag till folket! MEn så är det inte!! Inse att du har fel!!

Chana skrev 2007-11-01 20:31:51 följande:
    Svâlten av det palestinska folket âr endbart fôr att aett den palestinska regeringen inte ger folk bidragen. Tycker du dâ att det âr bâttre att den palestinska regeringen kôper vapen fôr att kriga mot israel istället fôr att hjâpa folket, sâ kan man ju itne gôra mot det palestinska folket. Israels regering däremot dom vill bygga upp landet i fred och ger alla pengarna och bidragen sâ folket kan leva i en bra standrad. Skulle det inte vara bâttre om det palestinska folket fick leva under en bra standrad i Israel. Det tycker iallafall jag.
    [/citat]
  • Chana
    älskarlivet81 skrev 2007-11-02 14:33:05 följande:
    Här skriver du detta jag sa!! Dvs du säger att Israels regering ger alla pengar och bidrag till folket! MEn så är det inte!! Inse att du har fel!!Svâlten av det palestinska folket âr endbart fôr att aett den palestinska regeringen inte ger folk bidragen. Tycker du dâ att det âr bâttre att den palestinska regeringen kôper vapen fôr att kriga mot israel istället fôr att hjâpa folket, sâ kan man ju itne gôra mot det palestinska folket. Israels regering däremot dom vill bygga upp landet i fred och ger alla pengarna och bidragen sâ folket kan leva i en bra standrad. Skulle det inte vara bâttre om det palestinska folket fick leva under en bra standrad i Israel. Det tycker iallafall jag.[/citat]
    det var bara dârför att jag var tvungen att förklara varför fôr vissa personer.
  • älskarlivet81

Chana:

Men erkänn då att du hade fel, för hur det än var så påstod du det du gjorde och det är så fel,...

• Chana

Ja jag tror att jag drar mir ur diskussionen nu, mitt sätt att se det pâ respekteras inte här och ni motarbetar det hela tiden med morfrâgor och blandra ihopa saker och ting.
    Jag vill inte diskutera detta mer hâr för det kânns som om det blir rundgâng och ingen lösning sâ jag drar mi ur nu.
    Jag vet vad jag tror och tycke roch tror pâ det ni tror inte samma saker sâ det funkar helt enkelt inte. Precis samma sak âr det i Israel.
    ***********************LÄNGE LEVE ISRAEL***************************

Ha en trevlig dag och hej dâ frân mig!!!

Svar på tråden Israel/Palestina