Inlägg från: DoDo |Visa alla inlägg
  • DoDo

Israel/Palestina

Chana (och andra som är intresserade): Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.Så här kan man läsa där:"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%. Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."

jaaa du jag är palestinier, duu många palestinier har inte ens basic human rights, har electricitet maximum 3 timmar om dagen och finns inge vatten oftare än vad det finns vatten, och det under ständigt hot och rädsla, Helvete vad media bara vrider o vänder på det hela till Israelernas fördel. Palestinska skolor bombas, hem rivs med dess boende innuti, Kvinnor våldtas, männen förnedras, varje familj har minst en släktig som fallit offer, barn är psychologist skadade, o sen klagas det över självmordsbombare, men hur fan ska man känna när någon kommer o tar över ens land, o sen kastar ut än, dödar ens barn, palestinier går igenom psykisk terror varje minut, och fysisk terror hela tiden. Jag vet vad jag pratar om

• DoDo

trodde det var en bok om både israeler och palestinier

• DoDo

Free Spirit :

vad fan har England för rätt att ge bort ett land som inte är derar, dem var där för att hjälpa Palestina bli självständigt, O inte fan glömmer jag det, det e ju därför jag föddes i sverige så hur skulle jag kunna glömma.

• DoDo

vad har att du var i palestina med att göra om vad jag skrev

• DoDo

Du FREE SPIRIT
    vet inte om du e norsk eller dansk men hur fan skulle du känna om FRANKRIKE KOM O GAV BORT DITT LAND TILL SÄG INTE ETT FOLK MEN EN RELIGON, FÖR DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG, OCH VISST BLEV PALESTINIERNA ERBJUDNA LAND MEN INTE LIKA MYCKET SOM JUDARNA BLEV OCH DET AV SITT EGET LAND, HUR SKULLE DU KÄNNA OM DU BODDE I DEN DEL SOM ÄR "ISRAEL" NU OCH BLEV UTKASTAD FRÅN DITT HEM..VARFÖR? JO FÖR ATT ENGLAND BÄSTAMT SIG FÖR ATT TYCKA SYND OM JUDARNA FÖR VAD SOM HÄNDE UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET, INNAN FÖRDELNINGEN AV ISRAEL OCH PALESTINA SO BODDE DET ARABISKA JUDAR I PALESTINA MEN INTE FAN BLEV DEM UTSATTA AV PALESTINER, NEJ DEM BODDE I FRED.

• DoDo

lilla gumman det var mer än 4000 år sedan som det bodde judar där, och det har bott palestinier i palestina längre Period än judarna för 4000 år sedan, dessutom som jag sa förrut DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG judarna för 4000 år sedan kunde lika gärna ha varit palestinier eller vilket annat folkslag som helst. PLUS ATT DAGENS JUDAR ÄR INTE SAMMA JUDAR SOM PÅ DEN TIDEN, HUR FAN KAN EN RELIGON HA ETT LAND, O INTE FAN GER DET DAGENS JUDAR FRÅN RYSSLAND POLEN O ALLA LÄNDER SOM DEM KOMMER FRÅN RÄTTT ATT KÖRA UT PALESTINIER FRÅN SINA HEM OCH DERAS LAND, DET E HELT SJUKT JAG SOM ÄR PALESTINIER KAN INTE ÅTERVÄNDA TILL MITT HEMLAND, MEN VILKEN PERSON SOM HELST SOM KOMMER FRÅN VAR SOM HELST KAN KONVERTERA TILL JUDENDOMEN Å DÅ HELT PLÖTSLLIGT HA ETT HEMLAND OCH ETT HEM I PALESTINA, OCH HA RÄTT ATT KÖRA UT EN ANNAN MÄNNISKA FRÅN SITT HEM FASTÄN DENNES FÖRFÄDER BOTT DÄR I HUNDRATALS ÅR, NÄÄÄ DU DET ÄR INTE JUDARNAS HEMLAND

• DoDo

hmmm kanske att dem kommer från olika länder, jag kan konvertera till judendomen å då vara jude, o då ha rätt till palestina

• DoDo

det judar har gemensamt är deras tro.. inte nationalitet

Svar på tråden Israel/Palestina