Israel/Palestina
Chana (och andra som är intresserade): Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.Så här kan man läsa där:"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%. Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."
jaaa du jag är palestinier, duu många palestinier har inte ens basic human rights, har electricitet maximum 3 timmar om dagen och finns inge vatten oftare än vad det finns vatten, och det under ständigt hot och rädsla, Helvete vad media bara vrider o vänder på det hela till Israelernas fördel. Palestinska skolor bombas, hem rivs med dess boende innuti, Kvinnor våldtas, männen förnedras, varje familj har minst en släktig som fallit offer, barn är psychologist skadade, o sen klagas det över självmordsbombare, men hur fan ska man känna när någon kommer o tar över ens land, o sen kastar ut än, dödar ens barn, palestinier går igenom psykisk terror varje minut, och fysisk terror hela tiden. Jag vet vad jag pratar om