• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • queenpepsi

Tänker inte läsa tråden för det är säkert en del inskränkta homofober som har uttalat sej... Jag tycker självklart att min fru och jag borde ha kunnat gifta oss i kyrkan om vi velat! Kärlek mellan två människor är kärlek mellan två människor, oavsett vilka de är eller vad grannen råka tycka.

• stina84
    johannawalfridsson skrev 2007-08-31 13:34:33 följande:
    jag tycker det är fel att homusexuela ska gifta sej i kyrkan .... det står ju att det är fel i biblen så varför ?? ska man ha gudsvälsingnelse över det ...det är ju som att få guds välsingnelse när man mördar en mäniska eller gör en nana synd
    Bra sagt Puss snuttan
  • stina84
    queenpepsi skrev 2007-08-31 13:34:37 följande:
    Tänker inte läsa tråden för det är säkert en del inskränkta homofober som har uttalat sej... Jag tycker självklart att min fru och jag borde ha kunnat gifta oss i kyrkan om vi velat! Kärlek mellan två människor är kärlek mellan två människor, oavsett vilka de är eller vad grannen råka tycka.
    Varför gifta sig i guds hus med guds välsignelse när det står KLART och TYDLIGT att homosexualitet är fel? Ni kan väl gifta er borgeligt istället och låta oss få ha våran religion ifred!
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 12:47:31 följande:
    Gabriella:Du hakar upp dig på enskilda formuleringar. Varför ska prästen ha rätt till att diskriminera bara för han tror på ett högre väsen? Den borgerliga vigselförrättaren bör ju inte, enligt dig, ha denna rätt.Båda två är myndighetsutövare, så varför ska ställningstagande gjorda på religiös grund hysa en särställning?
    Kanske där för att hela Kyrkan liksom bygger på en tro på detta högre väsende? För att den bygger på denna religiösa grund?

Men om du inte förstår det här, så är det meningslöst att diskutera vidare.
  • Sofia t

Självklart ska dom få den möjligheten. Själv bojkottar jag kyrkan just för dess sjuka syn på saker. Om jag o mi nkarl någonsin gifter oss blir det borgligt.

• stina84
    Gabriella S skrev 2007-08-31 13:36:42 följande:
    Kanske där för att hela Kyrkan liksom bygger på en tro på detta högre väsende? För att den bygger på denna religiösa grund?Men om du inte förstår det här, så är det meningslöst att diskutera vidare.
    precis!
  • common people

Gabriella S skrev 2007-08-31 12:48:25 följande:

Det finns ju andra förbud också i äktenskapslagen. Man får inte gifta sig med sina syskon, till exempel. Fullkomligt självklart - lika självklart som att man inte får gifta sig med någon av samma kön. Men ändå hör man aldrig någon skrika om att det är "odemokratiskt" att neka syskon att gifta sig..?
    Du jämför homosexualitet med incest?!

Och för övrigt finns det faktiskt syskon som försöker hävda sin rätt att gifta sig med varandra. Men i det fallet handlar det kanske snarare om att man bör försöka att kopulera med människor utanför sin egen genpool...

• stina84
    common people skrev 2007-08-31 13:37:30 följande:
    Gabriella S skrev 2007-08-31 12:48:25 följande: Du jämför homosexualitet med incest?!Och för övrigt finns det faktiskt syskon som försöker hävda sin rätt att gifta sig med varandra. Men i det fallet handlar det kanske snarare om att man bör försöka att kopulera med människor utanför sin egen genpool...
    Du tolkar det så...
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-08-31 13:34:33 följande:
    Det r klart att man reagerar när de vill att vi ska gå emot bibelns ord
    ...fast det är ju bara en fråga om översättning huruvida det verkligen är att gå emot bibelns ord eller inte. Om de ord som av någon obegriplig anledning översatts till "män som ligger med män" översatts som det det står istället, dvs "tempeltjänare", tempelprostituerad i ett hednatempel, så hade det varit tydligt att det inte är homosexuell kärlek Bibeln pratar om, utan avgudadyrkan.
  • johannawalfridsson

varför bry du dej om det ....

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?