• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Sofia t

Men shit. Vad är det du inte förstår?

Jag anser att kyrkan bibeln gud är skit jag skulle aldrig kunna gifta mig där just därför MEN jag kan fortfarande förstå att vissa väljer att tro på detta eller bara vill gifta sig i kyrkan och då ska dom självklart ha den möjligheten. Jag anser mig inte ha rätt att stoppa folk från att gifta sig i kyrkan bara för jag tycker det är skit.

johannawalfridsson skrev 2007-08-31 13:49:07 följande:
    Sofia t För att dom som inte gör det ska ändå ha möjligheten att kunna göra det trots min syn på kyrkanmen om du nu inte tycker att kyrkan är något så varför tycker du det är rätt att dom ska gifta sej där då??
  • Gabriella S

common people skrev 2007-08-31 13:32:44 följande:

stina84 skrev 2007-08-31 13:00:26 följande:
    Varför? För att dom VILL?
    Och jag VILL ha en miljon. Då är det bara för mig att stövla in på närmaste bankkontor och ta det. Eller..?
  • Puh84

qenzo skrev 2007-08-31 13:40:07 följande:
    Ja alla är vi ju saliga i vår tro, och min tro säger att kristendomen inte verkar vara mkt att hänga i julgranen öht.Men för den skull säger jag ju inte att ni som vill tro på Gud är dåliga och syndiga. Jag menar... ni har ju faktiskt vigt er liv till en "man" som inte på ngt sätt påvisat existerat på ett eller annat sätt.Men mår ni bra av att tro på detta "påfund" så Go for it!Men när ni sedan påstår att jag utför syndiga handligar med min flickvän (vi är förlovade btw) samt är ytterst dålig människa... Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)

Stina84 skrev:
    Varför vill du då gifta dig i kyrkan om du inte tror på gud, det är ju guds hem!

Ja, det skulle jag också vilja veta.
    Om ni inte tror på Gud över huvud taget, VARFÖR vill ni då gifta er i kyrkan.. som är Guds hem??
    Om det hade funnits något speciellt homobröllop (i brist på bättre ordval), inte hade jag valt att ha det i så fall då.
    Förstår ni?

• markera
    stina84 skrev 2007-08-31 13:48:06 följande:
    De kanske inte kan hjälpa att de är attraherade av samma kön, men de kan välja om de handlar därefter
    Man kanske inte kan hjälpa att man är fördomsfull heller men man kan ju låta bli att agera...
    Fattar du verkligen inte att uttalanden som dina får människor att må jävligt dåligt. Unga homosexuella tar sina liv för att de möter attityder som dina.
  • Mori

Ja och nej. Min tanke kring prästens rätt att säga nej till att viga sträcker sig kanske inte riktigt så långt. Många många troende kristna lever tillsammans innan de gifter sig. Många kristna har sex innan de gifter sig. (Säger inte att alla gör det, men en del) Många männsikor finner sin  tro som vuxna, då de redan skaffat barn med varandra, eller levt samanboden osv. Ska de hindras från att vigas av en präst då? Om Gud enligt enligt den kristna tron är "en förlåtande fader" som förlåter synder, så torde han ju knappast ha något emot att ett par som i "okunskap" eller vad vi nu ska kalla det levt tillsammans, och sen vill gifta sig? Om de verkligen vill gifta sig av religösa själ då alltså!

• Puh84

Det känns lite som provokation om jag ska vara ärlig..

• Tuzza
    De kanske inte kan hjälpa att de är attraherade av samma kön, men de kan välja om de handlar därefter
    Så vad ska dom göra då? Leva själv eller tillsammans med någon av motsatt kön för att Gud ska bli nöjd!? I min vildaste fantasi tror jag inte att Gud är så dum att han anser det...
  • johannawalfridsson

Sofia t
    ¨men varför ska dom ha rätt att gifta sej i kyrkan med gudsvälsingnelse när det står at det är fel med mano man el kvinna o kvinna.... gör då det som är laglit gifta sej borgligt

• Sofia t

Men EXAKT vad är det som säger att bibeln skulle ha rätt?

Vadå välja?

Det står i ett kapitel i bibeln att man får stena folk till döds som brutit mot en synd eller va det va ska vi börja göra det också?

Ska vi stena alla 13 åringar som snattar?

• Gabriella S

common people skrev 2007-08-31 13:37:30 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 12:48:25 följande:
    Du jämför homosexualitet med incest?!Och för övrigt finns det faktiskt syskon som försöker hävda sin rätt att gifta sig med varandra. Men i det fallet handlar det kanske snarare om att man bör försöka att kopulera med människor utanför sin egen genpool...
    Ja, och man bör kanske försöka kopulera med någon som man faktiskt kan bli med barn med, också...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?